Gå til innhold
Arkivverket

[#57137] Hedemarken ca 1780


Gjest Preben Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Preben Müller

Er dansk og opdager pludseligt, at jeg formentlig har en ane i Norge..om oprindeligt dansk ved jeg ikke, men Sissel Olesdatter født ca 1780/81 i Hedemark Oplysningen har jeg fra Folketællingen i Vindinge DK 1845Håber jeg har gjort det rigtigt, og kan få oplyst, om jeg fra DK kan kigge i Jeres kirkebøger..som I kan i DK ?? og hvordanMed venlig hilsen P Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det 2 Si... Olsd.. født 1781 +-2 år. De er begge 18 år og bor i Ringsaker. Men din Sissel kan jo ha flyttet et annet sted før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Müller

Tak til Karin for oplysningerne, men 'min' Sisel er i Folketællingen 1787 som 6 årig..Vindinge, Svendborg, Fyn.Min mistanke om norsk tilhørsforhold ses bestyrket, idet Baronen for Holkenhavn ( et lokalt gods) er norsk. Og Ludvig er musikant med musikere ved Baroniet. Så mon ikke han er hentet ned af Baronen ?? Har iøvrigt prøvet at finde kirkebog for Hedmark.. men kan ikke finde den..Mvh Preben Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Preben.Sissel Olsdatter skal være født 1780/81 et sted i Hedmark. Dette iflg. dansk folketelling fra 1787. OK så langt.Dernest skriver du om musikanten Ludvig (som kanskje også er norsk?). Hvem var Ludvig og hans slektsforhold til Sissel ?Skanna kirkebøker fra Hedmark, og som du ser er det mange kirkesogn der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Müller

Hej Berit Og tak for henvisningen, men mit manglende kendskab til norske forhold gør, at jeg ikke aner hvilke bøger jeg skal kikke i. Ole Ludvigsen, formentlig født 1745 og død 1824 ( faldt i en mergelgrav.. hønefuld -)) og druknede.Sissel er hans ældste datter, som i folketællinger anføres som født i Hedemarken, Norge..formentlig 1780/81Iht den danske FT 1787 ses Ole Ludvigsen gift 2´gangTak for din interesse og venlige hjælp Preben MüllerUPS Nærlæser dit indlæg... og forståe Hedmarken er et område med mange sogne... så må jeg i gang med eftersøgningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.