Gå til innhold
Arkivverket

[#57149] Fødested på folketelling 1900 (1801 +1865)


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har lagt merke til at noen nord-norske kommuner mangler fødested på noen av listene, f.eks. Balsfjord kommune og noen kommuner til som jeg ikke husker navnet på. Jeg søker etter en person som heter K©arl Fredriksen, f. 1861 (+/- 1 år) over hele landet. Det dukker opp to personer i Balsfjord.Det ser ut som det er samme person som er folketelt på jobb og privat. Når det gjelder de to listene, så står det fødested-kolonne på den ene og ikke fødested-kolonne på den andre.Jeg vet ikke om Digitalarkivet er klar over at det (kan mangle) mangler fødested-kolonner i noen kommuner i Norge (mest Nord-Norge). Derfor ville jeg nevne det. For hvis det er riktig som jeg forteller, så blir det evt. rettet opp (hvis mulig). Så da kan det bli enda bedre treff.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Alt ser for meg korrekt ut med Karl Fredriksen. Han er oppført på Holmenes, der han er sjølveigar og bur. Men der er han merkt med f fråverande. Dessutan er oppført på Jernberget, der han er oppført med mt for midlertid tilstede og også at han bur på Holmenes. Alt etter reglane for teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk for ditt innlegg, Jan O.Jeg er redd for at det ble villedende å bruke Karl Fredriksen som eksempel.Det jeg ville få frem, var at det ser ut som enkelte lister i folketellinger i noen nord-norske kommuner mangler kolonne med navn som 'Fødested'. Balsfjord (delvis)er en av kommunene som mangler fødested. Jeg har vært borti flere, men husker ikke hvilke det var. Men det var i Nord-Norge.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Nå har jeg sett gjennom kommunene i Nordland fylke og Nesseby i Finnmark. Der mangler kolonnen Fødested helt eller delvis. Det gjelder kommunene Hemnes,Herøy,Nord-Rana og Skjerstad i Nordland. Og Nesseby i Finnmark (mente å huske at det manglet Fødested i Nesseby). De andre kommunene i Troms og Finnmark har jeg ikke sett gjennom.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Flere kommuner i Troms og Finnmark mangler kolonnen Fødested: Trondenes,Dyrøy,Lyngen og Kvænangen i Troms. Kvlsund,Kistrand og Karasjok i Finnmark.Det gjelder folketellingen 1900.mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Fødestad er nok med i alle databasane. Men det synest å vera ein forsekjll på databasar rgistrerte av RHD og dei andre. I originalen står det ein t i fødestadskolonna for folk som er fødde i samme kommunene som teljinga gjeld for. Dermed vil det alltid stå fødestad for folk. Utan at eg har gått gjennom alle RHD-registrerte teljinga ser det ut som om dei ikje har registrert denne t-en, men berre registrert fødestad for sei som er fødde utanfor kommunen. Denne forskjellen gjer ingenting for forståinga av materialet. Men så er det slik at programmet mitt let vera å visa alle kolonner som er tome for den garden/huset som vert vist. Dette gjer eg for å unngå at opplysningar om personar skal måtta delast på mange linjer. Men resultet blir at for gardar der ingen er fødde utanfor kommunen ser det ut som om fødestad ikkje er registrert. Men det betyr altså at alle er fødde i same kommunen.Vonar dette gjer detklarare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jan O., takk for ditt innlegg.Skjønner hva du skriver, men føler meg ikke helt sikker på det du skriver. Jeg har ikke sett i RHD. Snakker kun om Digitalarkivets folketellingsdatabaser.Så jeg tok en landsomfattende sjekk/søk for år 1900 på f.eks. (Petrine) Kofoed (løpenr. 2 i Nesseby,Finnmark), f. eks. født 1846 +/- 1 år, etternavn som begynner på Kof og fødested som begynner på Nes (Nesseby-en kommune som mangler fødested-kolonne). Da kom det ikke noe resultat på henne. Det skyldes kanskje at kolonne Fødested mangler.Det blir mer vanskelig hvis det er søk etter en med veldig vanlig etternavn som f.eks. Andersen og veldig vanlig fornavn når Fødested-kolonne mangler i noen kommuner, og man ikke får treff på landsomfattende søk.Håper det var mer avklarende for deg det jeg prøver å få frem.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet har en samarbeidsavtale med RHD. Vi har mottatt folketellingsdatabaser de har registrert og de har mottatt de vi har registrert. Når Jan Oldervoll omtaler RHD sine databaser, er det databaser som er på våre nettsider, men de er registrert hos RHD.Jeg har sett i originaloppsettet på filene de sendte oss og der har de to fødestedskolonner, en hvor alle fødested er registrert og en hvor de har standardisert fødestedet. Vi har brukt den standardiserte kolonnen. I denne kolonnen har de, som Jan beskrev, tatt bort fødestedet i de tilfeller hvor en person er født i samme kommune/prestegjeld som vedkommende bor på tellingstidspunktet. Dette gjør det dessverre vanskelig å lete fram personene i landsomfattende søk.På nåværende tidspunkt, vil det være en altfor stor jobb å legge ut alle RHD-databasene på nytt. Men i forbindelse med en framtidig korrekturgjennomgåelse av folketellingene, vil det være naturlig å også legge ut RHD-databasene på nytt og da med fødestedskolonnen hvor samtlige fødested er registrert. Det er dessverre ikke budsjett for å gjennomføre korrektur på folketellingene, så når en slik nyutlegging vil bli gjennomført vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Anette S.C., mange takk for et avklarende svar.Da er det bare å vente på den dagen dere på Digitalarkivet har tid/økonomi til å gjøre noe med det.Ha en fortsatt fin dag.mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.