Gå til innhold
Arkivverket

[#57152] Ole Sørensen legdgutt på Daloust i Veldre


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hvor har du funnet dette? Ingen Ole Sørensen i Ringsaker som passer. Den nærmeste er en Ole på Bergseng nedre, men han er 20 år og soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Den gutten er isåfall mest sannsynlig den Søren som døpes i Ringsaker krk 26/12 1788 foreldre Ole Samuelsen og Kirsti Nilsdtr Dalaust eie. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Else Vilhelmsen har rett. Jeg har bladd så mye på folketellinga at jeg husket feil. 17-åringen bodde på Brøttum. Jeg er ute etter 13-åringen, og han finnes bare på Daloust i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Men da blir spmålet hvorfor nettopp han var på legd i 1801 når foreldrene i ft folketellinga i 1801 står på de to neste linjene. De Dahloust 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei si det? Det kan jo være så mangt,foreldrene er fattige kanskje ? Har du sjekket konfirmasjonen ? Ble han gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Jeg tror det er han som er far til Kjersti Sørensdtr f 1812 i Veldre, men kirkeboka er så grisete, så jeg klarer ikke å finne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Den Kjerstine som er født 10/2 dpt 24/2 1811 på Tranberg ? Umiddelbart ville jeg tro det er den Søren Olsen som 1801 er under Bye. Med Kiersti Sørensdtr som mor og Ole Bersvendsen som far. Søren-navnet på Tranberg stammer fra Søren Olsen Worm. Begge disse Søren guttene konfirmeres 1804,Søren 1 på Dalaust,Søren 2 på Skjerpen eie.Skal se på vielsen til Søren og Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen !Søren Olsen Daloust gifter seg med Siri Larsdtr ibid 4/3 1810Søren Olsen Fangberget gifter seg med Pernille Mortensdtr Lier 19/1 1810Alle disse gardene er i Veldre. Så da er nok den gutten under Bye mest sannsynlig den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Denne Søren Olsens mor Kiersti Sørensdtr blir dpt i Ringsaker krk 21/3 1764 Foreldre Søren Olsen Tranberg og Maria Erichsdtr. Moren Maria er jo da også under Bye i 1801.Jeg syntes dette ligner noe jeg, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Mulig det,så ikke mer på henne, det blir vel ikke din ane det ? Det er vel det andre ekteparet du stammer fra ? Søren gm Pernille ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ting tyder på det, jeg finner nemlig ikke dåpen til deres sønn Søren i kirkebøkene, Wormene på Tranberg hadde tilknytning til Furnes så han kan være født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg er for så vidt enig. Bersvend er et lite brukt navn i Ringsaker. Noe mere i Furnes.For Ringsaker så finner vi Bersvend Eriksen på Vengshol-eie (1801) og Erik Bersvendsen på Kvarberg-eie og Børke (-eie). Erik Bersvendsen (se digitalt panteregister for Hedemarken) kan ha vært bruker på mellom Børke som på denne tida muligens ble delt i to bruk? Kanskje dreier seg far og sønn?? Erik som far og Bersvend som sønn. Denne Bersvend kan godt være far til Ole Bersvendsen uten at jeg har noen dokumentasjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.