Gå til innhold
Arkivverket

[#57154] Tyding av kirkebok


Gjest Jorunn Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Simonsen

Dette er en side i kirkebok for Brunlanes 1802-1834. Brudgommen nederst på siden (nr 15) heter Ole Kittilsen og er 33 år. Noen som klarer å tyde resten? LenkeJorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir nok litt gjetting ang. ministerialboka: ungkarl Ole Kittilsen afskd. værks? fra Fredv.? Kan han ha vært militær ved Fredriksværn (Stavern), og fra Telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei og takk for mer hjelp!Ja, ifølge bygdeboka kan det stemme at han kom fra Fredriksværn og Telemark. Men jeg vet ikke noe mer enn det som står der. Skulle gjerne visst hvor i Telemark han kom fra.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Telemark 1801: Solund, Mælum sogn, Moesæther grd: Ole Kittils. 15 år, tj.dreng.Bøe, Bøe, Otterholt nordre: Ole Kittils. 14 år, moren het Ingeri Svennungsdt.(42) 2.gift med Even Halvorsen(35).Bøe, Lunde, Oven øvre: Ole Kittils. 16, Kittil Nirisen(58) Margit Olsd.(39).Hierdal, Tudal, Solim grd.: Ole Kittilss. 14, Kittil Halvors.(53) 2.gg. med Ingeri Olsd.(43).Personlig ville jeg starte med den eldste av dem på Oven øvre. Kanskje oppkalling av barn kan gi deg en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Titta litt på FS og ser de minst fikk 5 barn, og at de bodde på Brekkesæter i Brunlanes. Jeg vet ikke om det kan stå noe i Brunlanesbøkene (Tanum) om Brekkesæter og familien.Oppkalling var det vel så som så med ser det ut til: Kittil 1818, Hans Christian 1820, Antoni 1823, Karen Olea 1825 og Inger 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Familien på hennes side er omtalt i Brunlanes bygdebok, og der har jeg det meste. Det er Oles familie som er litt mer uklar. Får pløye noen bb fra TelemarkTusen takk igjen!Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jorunn!Jeg har tatt en titt på giftemålet mellom Ole Kittelsen og Sara Olsdatter i Brunlanes. Det er vanskelig å lese og jeg har ikke så langt kunnet tyde alt, men en ting er i alle fall sikkert og det er at han ikke er fra Fredriksværn. Jeg synes at det står fra Saude. 33 Aar. F. ca. 1785. Nils Buverud har en i basen sin som kan passe: Ole Kittilsen f. 1786 på Ova. Sønn av Ketil Neridsen og Margit Olsdatter. Det er jo noe som du evt. kan sjekk opp. Koselig å snakke med deg på tlf.Med vennlig Hilsen Einar F. Løsnes Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jorunn!Jeg fant Ole Kittilsen død 12.08.1844 på Fagerholt u. Tanum i Brunlanes. Fattig. 65 år gl. Brunlanes kirkebok, 1834-1845, døde, side nr. 362, nr. 19.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei igjen!Det stemmer at han døde i 1844. Men det er jo rart at han er 65 år i 1844. Det betyr jo at han skal være født ca 1778-79. Da passer det med en som jeg fant i 1801 som grenadeer i Stavern. Han er 23 år da.Takk for interesse!!Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.