Gå til innhold
Arkivverket

[#57161] Er dette en umulig oppgave? Ringsaker rundt 1800.


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Litt om fadderne ved vielsen i 1812: Tomes Jonsen Nyhus og Jon Tommesen Nyhus kan godt være de samme som: Tomes: Jonsen Løken og Jon Tommesen Løken. Muligens må det sees i sammenheng med at Ole Olsen bodde på Løken-eie?Her er jeg meget usikker, men en Tommes Jonsen Nyhus fra Ringsaker f ca 1809 bodde på Åsen på Helgøya gift med Gunvor Larsdatter Grimsrud. Det er grunn til å undersøke saken nærmere. Navnelikheten er jo forunderlig. Tommes Olsen Løken skulle være f ca 1807 og død 1830. Tommes på Åsen på Øya døde vel 1844?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Else: Maria Larsdatter og Lars Henriksen hadde ingen barn, og hun er sannsynlig den som dør 11/4-1839 på Mæhlumseie, husmandskone. Hun var 49 når hun døde 11/4-1839, altså f. 1787/1790 Da er der flere å velge mellom. Denne er sannsynligvis den rette: Maria dpt. 16/5-1790 på Aastadeie. Lars Olsen og Mari Nielsdatter. Marte Larsdatter dpt. 27/5-1787 Jemlie er søster til Maria f.1790 på Aastadeie.Så da gjennstår det vel egentlig å finne ut om Hans og Ole faktisk var brødre.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det virker jo lovende med Maria og Marte.Så også etter dette ekteparet i 1801, jeg mener det virket som om Lars da var enkemann og at han muligens hadde datteren Marte hos seg, 10 år tror jeg hun var der, det er jo feil, men det er typisk for folketellingene,da er det mulig at det er Maria som er dette pleiebarnet på Houg. Husker ikke i farten hvor Lars og Marte bodde,men det er lett å finne igjen.At Ole og Hans er søsken kan jo tenkes, det var en Hans Olsen som tjente på en av Løchen gårdene i 1801, men det spørs om ikke det er den Hans Olsen Løchen eie som vies til et annet fruentimmer, Hans Olsen i tjeneste på Sougstad i 1801 var også en het kandidat,men desverre vies det en Hans Olsen Sougstad eie til en annen,dumt jeg ikke noterte meg datoene for disse vielsene.Tror det er 15 åringen i tjeneste på Lille Ringsak som er den beste kandidaten,hvis Hans er født i Ringsak da?Har ikke sett etter hvem som kan være foreldre til denne 15 åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Else, Ole Olsen, Moe og Marie Nielsdatter fikk en Ole 1775 og en Hans 1785. Men disse var gårdbrukere og er det ikke nærliggende å tru at disse sønnen ble på gården?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Moe var jo storgarden her som har gitt navn til Moelv , vil nok tro at disse gutta benyttet Moe navnet ved en vielse etc. Uten at jeg har fulgt dem videre. Synd vi ikke har noen bygdebok for Ringsaker. Men jeg tror nok vi kan utelukke disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Her er faddere til barna til hhv. Hans og Maria og Ole og Marte:Hans og Marias sønn Ole i 1812: Faddere: Hans Jørgensen Hvalstadeie, Marthe Nielsdatter Hvalstadeie, Johannes Tostensen Hvalstadeie, Erich Olsen Østberg og Siri Jensdatter Faraasen.Ole og Marthe's barn: Agnete 1812 Snilsberg: Halvor Nielsen Hersougeie, Niels Halvorsen, Svenhoug, Ole Olsen, Dæhli, Marte Rasmusdatter Dæhli og Inger Lagesdatter Svenhoug. Berte 1815 Sandboeeie: Gulbrand Erichsen Sandbo og kone, Trond Halvorsen Baardseth og kone, Erik Gulbtrandsen Sandbo. Lars 1817 Sandbo: Christen Poulsen Kulsveeie og kone, Arne Olsen Kulsveeie og kone, Erich Gulbrandsen Sandbo Ole 1819 Sandboe: Johannes Haavelsen Glestadeie og kone, Niels Larsen Gririeie og kone, Erich Gulbrandsen Sandbo. Andreas Sandboeie: Peder Tostensen Lille Skaraasen, Birthe Haakensdatter Sandboe, Hans Johnsen Sandboeie og kone, Erich Gulbrandsen Sandbo Kjerstie 1826 Opsahleie: Anders Christiansen Opsahleie og kone, Halvor Nielsen Opsahleie og kone, Niels Hansen Opsahl.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Av aktuelle kandidater til Hans så finnes disse: Hans Olsen fødte på hhv.: Houmb 1779, Nedreaasen 1784, Tierneeie 1784, Ingeberg 1785 og Moe 1785.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Skal se om jeg får tatt en nærmere titt på dette i morgen,nå må jeg prøve å få lagt noen unger. God kveld ! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hmm, ved nærmere ettersyn her. Så kan det se ut som om:Hans Olsen Sougstadeie g.1808 = Konfirmerte Hans Olsen Sougstadeie konf.1799 Hans Olsen tj.dreng Dæhlie g.1817 27/28 år gml. = Konfirmert Hans Olsen Dæhlie konf.1807.Da gjenstår det å finne ut når disse er født: Hans Olsen, Løken g.1807, Hans Olsen Kjos g.1809, Hans Olsen Nyhuus g.1812, Hans Olsen Østre Bjørgeeie g.24/5-1820 40 årog i tillegg finne hvem av disse Hans'ene som er den Hans Olsen Moe som blir konf.1800.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg har intet bidrag i denne debatten, men debatten er av interesse og Siri Jensdatter Faråsen f Bratten nevnt i innlegg 31 - har ei mor ved navn Eli Nilsdatter. Siris Mann er Nils Larsen Faråsen f 1776. Om dette kan ha en sleksmessig sammenheng med folk nevnt i innlegg 31 vet jeg altså ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det kan være at du får større tilslag ved å be webbmaster overføre denne til Hedmark. Den ligger nå under generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen Stein Ole! Vet ikke om du fremdeles står fast på denne? Tok ei stund før je fikk lagt unga!!! (innlegg 33 :-)Men jeg har nå i en leting etter noe annet funnet noe som kan være interressant. Og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke hadde denne Hans Olsen i kikkerten sist vi lette ! Under Hielmstad 1801 finner vi Hans Olsen 12 år sønn av Ole Hansen og Anne Eriksdtr, søsken Eli 8år,Erik 5 år Berthe 3 år og Kirsti Monsdtr?? 2 år.Denne Hans finner jeg nemlig ikke døpt i Ringsaker ei heller foreldrene viet! Det første sporet av denne familien er Eli dpt 1793 Lenke Dermed tror jeg faktisk dette er din Hans, en av fadderne til Ole i 1812 er en Erik Olsen Østberg, kan jo være broren, Han konfirmeres fra Lehne eie i 1810,kravet for å være fadder var vel at man var konfirmert. Så spørs det da hvor kom dette paret fra før og hvor ble Hans døpt? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Mener jeg har sett på denne før, men er slett ikke sikker. Må prøve å kikke i notatene igjen. Blir vel å ta en titt i kirkebøkene i orådene rundt for å se om jeg kan finne han døpt. Men det er jo i og for seg like merkelig at han ikke kan finnes begravet. Men det kan jo være at han befinner seg i militæret og har gått med på Kongsvinger kanten. Skal kikke på dette. Takk :-)Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kirkebøkene er desverre ikke feilfrie de heller, det er flere personer man vet er døde i et gitt tidsrom som man ikke finner begravet i kirkeboka, man finner også opplagte 'skrivefeil'. Det var vel menneskelig å feile på den tiden også :-) Jeg finner flere eksempler på foreldrepar innført med feil fornavn eller farsnavn. Det er iallefall lurt å sjekke både kirke og klokkerbok der det er mulig. Noen av mine forfedre fikk et tvillingpar Kari og Ales der den ene døde som 10 åring presten skriver at Ales døde mens klokkeren skriver Kari. Nå hadde det seg slik at Kari levde opp og giftet seg,så klokkeren hadde rett :-) Har forøvrig lett etter Hans i Vang,Furnes og Nes,negativt.Brukeren på Hjelmstad på den tiden var Ole Engebretsen fra Lønnum på Biri, gift med Kari Bertelsdtr Hjelmstad. Kanskje kom de fra Biri ? Men der er det dårlig med kirkebøker for den perioden desverre. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Myhre

paret gift 29.08.1788. Barn: Hans, dpt. 05.10.1788 Nordre Lenhneeie ,Berte 1790, Eli 1793, Erich 1795, Berte 1798, Ole 1803, Agnete 1804, Ahlis og Johannes 1809. Har nok sett på denne Hans Olsen før og det ga ikke noe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.