Gå til innhold
Arkivverket

[#57162] Gulbrand Olesen, Skedsmo-Kan noen hjelpe meg å tyde


Gjest Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Skedsmo Kirkebok 1737-1759Fødte og døpte 1758 nr. 46 Gudbrand Olesen d. 16/4 1758 Far: Ole Gulbrandsen, men heter moren, gården og fadderne?Jeg finner ikke kirkebøker over Skedsmo fra 1768-1807. Har de brent?Fødsler i Østre Aker og Ellingsrud på midten av 1800 tallet, sliter jeg med å finne.Kan noen gi meg et tips.Vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Ellen!Greier ikke tydingen,men legger inn lenke så noen andre kanskje prøver å tyde hva som står.(døpt nr. 46,1858,Gulbrand Olesen)Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 3 (1737-1759), Fødte og døpte 1758, side 85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7615&idx_id=7615&uid=ny&idx_side=-87>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå
LenkeGårdsnavnet er Stalsberg. I dette tilfellet dreier det seg vel om en husmannsplass; StalsbergEiet. Moras navn er ikke nevnt.Faddere: Fridrick Helgessen St.bergE., Ole Xstophersen St.BergE., Halvor Gulbrandsen Aamaat, Marte Gulbrandsd. St.berg, Anne Gulbrandsd. Landsberget. (Med forbehold om feil...)Resten kan jeg ikke svare på.Mvh Geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøker for perioden 1767-1807 er skannet, men det er bare gifte og døde. Her kan du lese mere om dem LenkeHan het Gulbrand og ikke Gudbrand, og det samme gjelder faren.Om du er heldig så kanskje du kan finne navnet til moren blant døde. Der kan det jo stå Gulbrand Olsen Stalsbergeies kone NN om du er heldig. Ellers så er det vel bare vielsen deres som kan gi svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Det var synd at kirkebøkene for Skedsmo over døpte fra 1767 til 1807 mangler.Jeg prøver å finne Ole Gulbrandsens bryllup. I Skedsmo kirkebok 1737-1768 nr. 28 finner jeg en ungkarl Ole Gulbrandsen gift 6/10 1754 fra Nittedal.I Skedsmo kirkebok 1737-1759 over døpte nr. 31 finner jeg at en Ole Gulbrandsen som far til Anne døpt 12/3 1755.I samme kirkebok nr. 73 finner jeg nok en Anne døpt 24/6 1756 hvis far var Ole Gulbrandsen. Kan noen hjelpe meg å tyde. Jeg skulle gjerne visst hvordan dere lager de fine lenkene.Vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når du er inne på en kirkebokside, vil du ha en blå linje helt øverst med noen menyer. Velg billedinformasjon og kopier den permanente lenken inn i innlegget.Det gifte paret er ungkarl Ole Gulbrandsen Houger og pigen Kirsti Xstiansd. (Christiansdatter) Slattum. 'Skal have Plads paa SkysætE. (Skyseteie). Forloverne er begge fra Slattum, men det ble for vanskelig: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7616&idx_id=7616&uid=ny&idx_side=-32>LenkeI 1755 er det Ole Gulbrandsen Houger Eiet som døper barn: LenkeI 1756 er det Ole Gulbrandsen Slattum Eiet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Takk skal du ha Geir.Det kan tenkes at det fantes 2 som het Ole Gulbrandsen på samme tid som hadde hver sin datter som het Anne. Jeg har ikke funnet at den første Anne døde før den andre ble født.Det er synd at det ikke finnes noen bygdebok for dette området. Er det noe som har spesialisert seg på Skedsmo eller vet om det finnes noe kart over disse gårdene?Vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.