Gå til innhold
Arkivverket

[#57167] Meløy Skagen, Meløy i Nordland


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Har ikke noe direkte svar,men kanskje har jeg noen opplysninger som kan gi et spor for videre leting. Det var skifte på henne i Meløyskagen i 1826. Hun var da gift med Mons Hendrichsen og hadde barna Christian Hansen Pareli 26 år Hans Hansen Pareli 24 år, Evert Hansen Pareli 20 år. Hun hadde også datteren Sara Marie Pareli og Hanna Christina Monsdatter(med siste ektemannen). I boka ''Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt står det dette om henne: Hun var gift med Hans Christensen Parelius som var født 1765 og død i 1811. Han var styrmann og gårdbruker på Meløyskagen. De ble gift i ca 1798. Anna Malena var som du skriver født 1774, og hun døde i 1826. Barn:1)Christen Hansen Parelius født 1800, og var i 1834 styrmann hos handelsmann Kiil.2)Hans Povel Hansen Parelius født ca 1802, og bodde i Hadsel i1834.3)Sara Maria Hansdatter Parelius født 1805, og var i 1834 ugift i Konditi hos handelsmann Arnt Hvid i Svinvær.4)Edvard(Evert) Hansen Parelius født 1807 og ugift. Han døde 01.10.1834.I 2. ekteskap hadde Anna Malena Bang kun ett barn: Hanna Christine Parelius Monsdatter født 1814 og død ca 1890. Hun var gift med skipper Jacob Ovidt(Ovid eller Ovide) på Sør-Solvær i Lurøy. Flere barn.Dette var kanskje ikke så mye til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha, men alt dette har jeg fra før. - Det jeg egentlig trenger, er kun Anna Malena Hansdr. Bangs foreldre. - Det er jo en del 'Bang' omkring, men ikke noen Hans som jeg kjenner til. --M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo det kunne det jo være og at piken er oppk. etter sin bestemor. - Spørsmålet er da om hvilket distrikt man da skal til. - Det har vært nevnt noen Melchior i Alstahaug, men det er vel gjerne lengre Sør ? - Trøndelag ? -M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er en Hans Bang g. m. Elisabeth Sørensdtr Hess som var handelsmann i Omundsvåg Selje i Nordfjord, i Sogn de har sønnen Søren f. 14/2 1722. Det er jo et alternativ. Har desverre ikke mer en dato på sønnen som ble gift i Kvæfjord, med Birgitte Normann.Kvæfjord og Rødøy/Meløy/Trondheim har forbindelser i slekten Giæver og Mogens Pedersen (Nordfahr) på dette tidspunkt. Mogens Pedersen er nevnt på skifter fra Støt og i Trondheim.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vel, dette kan jo bli litt vanskelig skjønner jeg. - Den ovenfor nevnte Hans Bang kan vel neppe være aktuell som far, da den aktuelle Anne Malena som skulle være datter, jo var født 1774. - Ellers var jo hennes mann Jektestyrmann og reiste vel da landet på langs stadig vekk, så han kan vel ha funnet seg kone hvor som helst i mellom Lofoten og Bergen, går jeg ut ifra. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.