Gå til innhold
Arkivverket

[#57171] Elisabeth Arentsdatter(Arudsdt.)


Gjest Marvin Juliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marvin Juliussen

Leter etter en Elisabeth som fikk en sønn Peder Johan Jacobsen f.19.sep.1829 i Mo kirkebok s.20 med Jacob Jacobsen fra Urtfjeld (Ørtfjeld)? Kan det være hun som ble døpt 19.10.1800 side 415 . Hvor ble det av henne? Sønnen ble komfirmert 27.juni 1847 s. 120 og dukket opp igjen 1850 i Hasvik Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisitter her med Rana bygdebok (slektsdelen) s. 296-297 omtales Jakob Olsen g. 1. 1777 m. enken Dorthea Andersdtr f. 1743 Litlrørvatn (hun var gift på Blakkåheia hvis jeg ikke tolker det feil) d. 1797, g. 2. 1797 m. Sophie Nilsdtr f. 1767 på Sjøside-Almlia d. 1839 på Urtfjell Barn nr. 3 i dette ekteskapet heter Jakob (Jakobsen) bosatt på Strandjord. (Fant han i Ranaboken s. 271 1. kollone)Sophie ble gift med Holger Davesa fra Strandjorda. Sønnen Jakob ble gift på samme gård med enken Ellen Dorthea Davesdtr f. 1802 d. 1884 på samme gård. Jakob d. ca 1839 Jakob var mann nr 2 av 3 til Ellen. (g. 3. 1839)Barn av Jakob:1. Anders 1831 til USA, 2. Sophie f. ? g. på Dunderland, 3. Jakob f. 1837.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar et alternativ til Elisabeth Arntsdtr f. 1800. Hun er datter til Arnt Hansen 1776-1863 Storforshei g. 1800 m. Marit Andersdtr f. 1778 på Eiteråga d. 1863 Storforshei.Elisabet ble gift 1824 med Lars Winther Olsen f. 1793, tror han dør før 1829. (år ikke oppgitt) Denne Lars er bror til min tipp tipp.Atnt Hansens ekteskap høyre side litt over midten s. 411. LenkeDu finner dem s. 288 øverst og nederst (Utiården) i første kollonne og som siste bruker/Inderst i kolonne 2 før avsnittet brukere på bureisningsgårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marvin Juliussen

hei Steinar Har desverre hadd kresj på Pcen slik at jeg ikke har hvert på nett i over en mnd.,enda virker ikke alt som det skal. Jacob Olsen som du skriver om er riktig person, men når det gjelder Elisabeth er jeg mere usikker. Når hun får sønnen Peder står det i kirkeboken at hun kom fra Forbergmod og titulert som pike. hvis hun hadde vært gift før og mannen døde ville hun vært tit. som enke? men alder og alt det andre passer inn. Finner ikke andre Elisabeth i Mo som passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marvin Juliussen

Hei Gunn Beklager at jeg ikke har kunne svart deg før men pcen min tok kvelden. Den Elisabeth som du viser til kan være riktig person ,skal prøve å følge henne bakover i tid. marvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.