Gå til innhold
Arkivverket

[#57175] Skrappeltaske ( en plante ),


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hvordan kan innlegg forsvinne plutselig som ånd i en fillhaug. Jeg hadde dette temaet under debatt, men bare jeg var og spiste, så hadde det plutselig forsvunnet ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja uten at dette er noe å henge seg opp i, så har det nok også vært andre temaer her, som kanskje heller ikke har noe å gjøre her. I tillegg så ble jo også korga mi tømt for et øyeblikk siden. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hvorfor får jeg ikke frem noe nå, da jeg gjorde det klokken 10. 00 ? Etter dette klokkeslettet skulle jeg gå innpå igjen, og da fikk jeg beskjed om at : Du er ikkje pålogga, slik at jeg måtte skrive inn passord på nytt. Ja det er jammen mye rart med denne dataen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg skjønar at det er redaktørane som har makta på dette forumet, men eg skjønar likevel ikkje kvifor eit så uskuldig emne som dette var måtte fjernast. For eigen del så meinar eg at det ligg mykje historie i gamle lokale plantenamn, slik at eit emne som dette også skulle kunne debatterast her, like så godt som mange andre. Det var kanskje ein eller annan surpompen som klaga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er mye gammelt som kan diskuteres. Gardiner, tepper, farger på vegger osv. Men ærlig talt; er ikke dette et forum for slekt og mennesker?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I all hovedsak så er det vel slik, men det har da sannelig også vært debattert andre historiske tema på forumet. Sjølv om du Lars synes dette er heilt uinteressant, så kan det da også være dei som synes det motsette. Elles synes eg ikkje akkurat at samanlikninga di var særleg relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Finn (9)Nei det er mulig at blomster/planter er mer relevant i et forum i din verden er enn min. Men uansett er brukerforumet for meg mer mennesklig enn 'plantelig'Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Plantane og bruken av dei har vore ein svæørt viktig del av forfedrane våre sine liv, først og fremst i samband med jordbruk og husdyrhald (og det var jo det livet handla om for dei fleste). Difor er også namna dei nytta på plantane interessante, fordi det kan seia noko om korleis plantane vart oppfatta av folk i gamle dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Planter, bær, sopp og alt av vekster ellers må vel i grunnen være et viktig element i kulturhistorien til både folk og dyr, det ble vel under krigen f. eks prøvd å dyrke heimeavla tobakk, jeg vet ikke hvordan det lyktes men hadde jo vært moro og visst. Det ble kanskje i nødens stund forsøkt røkt både gress og mose. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at alt som vokser på bakken også griper inn i menneskelivet, og det er vel i stor grad det som vokser folk i bunn og grunn lever av også. Denne forsvundne debatten om skrappeltaska tror jeg ikke hadde ødelagt forumet, men jeg vet jo ikke den eksakte grunnen til at den ble fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for at det enda finnes noen som forstår seg på alt som har og har hatt med historien til menneskene å gjøre, og ikke bare det som står i kirkebøkene. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg takker forumet for en fornuftig avgjørelse, og starter igjen med spørsmålet om noen kan fortelle det rette navnet på Sølvknupp, som vi kaller den her. Den vokser i tuer, er hvite av farge, og kan ligne på tusenfryd. Er spent på om noen vet det. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Reidar Oddløkken skriver om dyrking av tobakk under krigen ( innlegg 12 ). Tobakksplante, Nicotina : planteslekt i søtvierfamilien. Kom til Europa omkring år 1600, og ble brukt som beroligende og konsentrasjonsfremmende middel, med pipen som vanligste røykeinstrument. Under krigen var det mange som prøvde å dyrke og produsere tobakk selv, uten at jeg kjenner til hvordan de laget den. Jeg vet bare at de tørket bladene, fikk tilsatt ett eller annet, og de ble presset. En bror av min bestefar dyrket litt, og for mange år siden prøvde jeg å skulle røyke noen av disse gamle bladene, men fyamei for en redselsfull smak, som ikke fristet til gjentakelse. Det er desverre alt jeg vet om dette. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thorbjørn, ja jeg var vel så vidt inne på heimeavl av tobakk under krigen, for tobakk var vel mangelvare og røyksuget stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I krigsåra 1940-45 vart det dyrka ein god del tobakk. (heimavla) Det var helst to sortar - virginia og 'bondetobakk' Produktet vart vel helst tørka og røykt utan noko serleg fermentering, men siste krigsåra var det muleg å sende blada til ein tobakksfabrikk i Stavanger.Eg brukte ikkje tobakk sjøl, men sendte inn ein prøve og fekk att røyketobakk og sigaretter. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Unnskyld at jeg blander meg inn, men ville det ikke være mye bedre om dette temaet om planter fortsetter i den orginale debatten. Der ligger det jo nå mange opplysninger fra før pluss en 'bok' med bilder av diverse planter. Det er mye greiere om alt fantes ett sted.Lenke til orginaldebatten finner dere i innlegg(16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du har rett i det Berit, den er litt krøklete nå som det vart to varianter, ellers er det mulig at slik som tobakken kunne det kanskje vært en egen debatt om sammen med andre nødprodukter fra vanskelige tider hvis det var interesse for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.