Gå til innhold
Arkivverket

[#57183] Manglende fornavn i 1900-telling for 1804 Bodø?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I 1900-tellingen for 1804 Bodø står Edvin Strand oppført med en datter som er født 5.6.1900 i Bodø udøpt og uten fornavn.Er det mulig å få vite hva hennes fornavn ble?Jeg har leitet gjnnom de aktuelle kirkebøkene (som ligger på nettet) for komfirmerte, men kan ikke finne henne der heller.Det blir litt langt å reise til Trondheim for å finne det ut og de er ikke noe særlig interesert i å bruke tid på å hjelpe 'hobby-forskere'.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det skulle ikke være nødvendig å dra til Trondheim for å finne det ut, da dåpslistene både for Bodø og Bodin ligger ute blant de skannede kirkebøkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

He, he! Frank, hvis navnet hadde stått i kirkebøkene som ligger ute så hadde alle de andre som har søkt etter det behøvd å spørre meg. Selv de som er nærmere i slekten enn jeg er spør meg etter navnet.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Frank. Jeg glemte å si at jeg tror at de muligens ikke døpte barnet. Kanskje hørte de til et kirkesamfunn (menighet) som hadde barnevelsignelse og ikke dåp. Da kan det bli vanskelig å finne de før 1910.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg trodde du bare hadde lett blant de konfirmerte, ref innlegg (1).Men uansett, her er lenke til dem i 1900-tellinga: LenkeHvis de hadde tilhørt annet enn statskirken, hadde det vel vært notert der? Kanskje barnet døde kort etter 1900-tellinga, før de rakk å døpe det? Eller at det ble døpt på Træna, der moren var fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Frank H. Johansen, hvis du hadde sett på denne linken så ville du forstått at det ikke er så enkelt som du øyensynlig mener! LenkeMvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg følger ikke med på alle debattene her, og hadde derfor ingen forutsetninger for å vite om den tidligere informasjonutvekslingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg er nok ening i det, men nå kan dere glemme det. Jeg har funnet navnet hennes via andre kanaler.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det mulig å få høre mer om kanalene, og hvilket navn det viste seg å være? Tråden er liksom litt uforløst uten noen løsning på mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Per Helge Seglsten! Da får jeg prøve å forløse tråden. Kanalene var dødsfall i Norge og navnet var Lally Evelyn.Bedre nå?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha! Men nå ble jeg jammen spent på å få høre om hvordan du klarte å finne fram til et navnløst dåpsbarn fra Bodø i Dødsfall-databasen. Har du tid til å legge ut litt 'undervisningsmateriell' her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg Hadde jo datoen for barnets fødsel og jeg hadde farens etternavn og da dukket jo etternavne opp og fødseødatoer. Mer komplisert var det ikke! Altså søke på etternavnet og stedet.Er du fornøyd nå?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det har ikke vært meningen å forhøre deg. Det er bare interessant å se hvordan folk jobber fram løsninger på sakene sine. Det er jo sånt man kan komme til å lære noe av. Jeg er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.