Gå til innhold
Arkivverket

[#57184] Kongsberg-gruvearbeid


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan tenke meg at dette utrykket kommer fra et tysk ord, siden så mange gruvearbeidere var tyske. Her en en liten artikkel hvor anfarende er brukt gruvearbeidet: ( av tysk farth blir til anfaring ) LenkeI en bok jeg har om : Med Bergmannen i Fjellets dyp, er listet opp en rekke spesialiserte yrker og titler. ( Kortverson) Overberghauptmann ( leder for bergverksdriften)Bergmester ( sjef for gruve og pukkverkdriften, kontroll )Marksjeideren ( målte opp gruver og stoller, sørget for det gruveteknisk byggearbeid)Gesvorneren ( oppsyn med gruvearbeidet, beregnet akkorden for hauerene -bergbryterne)Skiktmesteren ( Regnskapsfører)Overstiger ( øverste ansvarlige for ei gruve, skulle sørge for at sølv som ble utvunnet , ble levert til smeltehytta)Ertssjeideren ( hadde oppsyn med vask og rensing av malmen)Skytter( ladet borhullet med krutt og fyrte av skuddet)Hauer ( gruava fagarbeider på bergbryting, skulle bryte berget) Borhauer, fyrhauer.Sprenger ( utlært borearbeider)Haspelknekt ( heiste sten opp fra gruvene for hånd ved hjelp av håndhaspel)Tønneknekten ( ansvar for å fylle malmtønna )Pumpeknekten ( pumpet vann opp av gruva ved håndkraft.Anschützeren ( startet og stoppet vannhjuet)Gruvegutten ( fylte tønnene med malm og stein i gruver med haspelheising)Sjeidegutten ( sjeidet, slo i stykker malmen sorterte etter finhetsgrad)Vaskegutten ( hjalp Sjeidegutten )Pukkforvalteren ( hadde oppsyn med pukkverketPukkstigeren ( ledet pukking og vasking ved et pukkverk)Slemmeren ( en gutt 12-24 år som vasket ut slemmet, den finknuste massen fra pukkverket)Bühntrekkeren ( gutt 10-12 år -som trillet bort afteren ( sanden ) og brakte sølvet til oppbevaringsrommet)Hytteinspektøren ( var til stede ved avlevering av sølv, oppsyn med smeltingen)Hytteskriver ( foretok prøver av sølvet ved smelting, regnskap)Proberen ( tok prøver av sølvet , førte protokoll over vekt og sølvgehalt i det ferdigsmeltede sølvet)Hyttemester ( hadde tilsyn med arbeiderene og kontrollerte smeltingen)Smelteren ( foretok smelting under hyttemesterens oppsyn)Som du ser mange tyske ord her. ( Med forbehold om rett avskrift.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bakerst i boka står faktisk under tekniske ord og uttrykk ved kongsberg Sølverk fløgende forklaring: Anfare - begi seg på vei til arbeidstedet i eller utenfor gruva.Boka kan forresten anbefales . Flotte illustrasjonen og gode bekrivelser av Bergmannens arbeid i Kongsberg gjennom tidene. Forfattere Erik Engebretsen & Gunvor Thingstad Bøen. Illustrert av Morten Myklebust.( 1998)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Gunn.Jeg startet et innlegg (#57022) hvor den ene personen faktisk ble tatt for sølvtyveri fra Kongsberg Søvverk i 1762. Han het Jonas Jørgensen Bergstrøm, født i Sverige ca. 1711. Han døde i arresten i Kongsberg 16. oktober 1767.Finner du noe om ham i 'Med Bergmannen i Fjellets dyp'?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke funnet Navnet Jonas Jørgensen Bergstrøm ved rask gjennomlesing av boka.Her står mye om straffemetoder. Kort sitat sitat: 'I siste halvdel av 1700 tallet ble det i forbindelse med en instruks for stigere og arbeidere ved sølverket fastsatt bestemte straffer. Straffene for alvorlige forbrytelser var nå blitt svært strenge. Særlig var det fortsatt strenge straffer for sølvtyverier. I en bestemmelse av 27/ 1 1736 ble straffen for tyveri av en mark ( 1/4 kg) sølv , satt til henging uten nåde. Det ser derimot ikke ut til at dette noen gang har blitt praktisert. Dødsdømte ble som regel benådet til livsvarig straffearbeid på Akershus festning.'Her står også beskrevet straffemetoder som gapestokk, Hjul og Stegle, brennmerking osv. Det er nevnt en sølvtyv, Nils Figenbom som ble satt til slavearbeid på Akershus festning.Harde tider!mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Til innlegg 2:Har fra FT 01 (Kongsberg) yrkesbetegnelsene 'kulleharker' og 'malmplukker'.'Malmplukker' sier kanskje seg selv, men står det noe mer forklarende om disse i boka? mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ikke denne betegnelsen i boka. Men jeg ville tro at dette tilsvarer Kullehakker, Kulleharker kulledreng. Forbindelse med arbeidsoppgaver ved jernvekene. Her i Barkevik i Brunlanes finner du samme yrkesbetegnelse i 1801: LenkeTror det kan være lokale språkvarianter som du beskriver samme yrket. ( Kun gjetting fra min side)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Ja, og ved nærmere ettersyn i mine papirer, ser jeg at jeg har begrepene fra Hassel verk i Eiker, og dermed er det vel ikke snakk om sølvgruver.....men noen yrkesbetegnelser kunne jo likevel være felles. Takk for hjelp! Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Ch.Sveum

Når temaet yrkesbetegnelser først er tatt opp,så kan kanskje noen kan fortelle meg hva en kalkarbeider er for noe ? Jeg har en slik i slekten,han står oppført med denne tittelen i kirkeboka for Nedre Eiker på begynnelsen av 1900 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(11) Jeg vil tro han har tilknytning til murerfaget, dvs. i produksjonen av sement. Det er en del kalk i sement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.