Gå til innhold
Arkivverket

[#57187] Tyding av gårdsnavn i Ullensaker


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Trenger litt hjelp med et gårdsnavn. Niels døpes 13-12-1778. Far er Gulbrand Nielsen, så kommer spørsmålet, hvilken gård? Leufti ??????????: Lenke(øverst til venstre)mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gnr. 52 og 53 i Ullensaker skal være Lauten store og nordre, og navnet skal være uttalt om lag slik 'lauti'. Det kan vel forsvare skriveformen Leufti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Her er metoden jeg bruker:Slå på i folktellingen for 1801, fylke Akershus, Ullensager prestegjeld, velg Gard = 'Alle termar' og se hva du finner på L...Både Lausten (i Ullensaker sogn) og Leufsten (i Hovind sogn) finnes visst i Ullensaker - det må vel være en av disse.Hvis vi hopper til 1865 var vi Lauten og Lautin som vel må være de samme gårdene (men hvem er hvem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Carsten, den har jeg. Grunnen til at jeg lurte på hva som står i Kirkeboka er at jeg ikke finner familien omtalt i bygdeboka for Ullensaker. Niel dukker opp først på Kåstad rundt 1808 hvor han påståes død i 1809. Jeg klarer heller ikke å finne han i begravelseslistene i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nils Gulbrandsen Kaastad giftet seg i Nannestad 17-10-1804 med Ingebor Gulbrandsdtr. Harstad. Det hadde du kanskje? Jeg skal høre med ei som har BB for Nannestad om det står noe om han der, hvis du ikke får svar.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg her giftermålet hans Carsten, det er mer opphavet til Niels jeg er usikker på, har foreldre og besteforeldre på han, men er ikke sikker på at det er rett det jeg har. Men det var nå det ene ordet i kirkeboka jeg gjerne ville ha tydet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Her er det jeg forøvrig har på på Niels og opphavet.1. Niels Gulbrandsen Leufsten, f. 1778 i Leufsten,Uflensaker, Akershus, d. 1809 i Kåstad, Ullensaker, Akershus.Han giftet seg med lngeborg Gulbrandsdtr. Harstad, gift 17-10-1804 i Holter, Nannestad, Akershus, f. 1786 i Søgam Harstad, Nannestad, Akershus.Foreldre2. Gulbrand Nielsen Leufsten, f. 1748 Leuten-eie, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med lngebor Andersdtr., gift 09-04-1778 i Ullensaker, Akershus.3. Ingebor Andersdtr...Besteforeldre4. Niels Svendson Leuten. Han giftet seg med Kirsti Gulbrandsdtr. Ljøgot, gift 07-11-1737 i Ullensaker, Akerhus.5 Kirsti Gulbrandsdtr~ Ljøgot(slet litt med å få ut en rapport)Er det noen som har kjennskap til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.