Gå til innhold
Arkivverket

[#57196] Berith Johanna Jensdatter, fra Alvestad. Når døde hun?


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Jeg leter etter årstall for hennes død. 27-12-1851 gifter hun seg med Jørgen Christian Mathiesen i Borge og blir bosatt i/på Limstrand. I 1852 får de datteren Marie Olea og 17-6 -54 datteren Jørgine Nicoline.Sistnevnte dør muligens i Juli samme år. Far Jørgen dør på sjøen i 1856. Marie Olea blir satt bort i fostring, men når dør moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Birgith Andreassen

Denne min tippoldemor er framdeles et mysterium. Hennes yngste datter Jørgina(e) ble født i-55 og ikke -54. 9-1-1858 dør en 4 år gammel pike ved navn Jørgine Jørgensdatter. Jeg kan altså ikke finne moren Berith Johanna Jensdatter i hverken -65 eller 1875-tellingen. Jeg finner en dame med hennes navn under døde, men denne damen er gammel. Kan noen finne min tipoldemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Så spennende. Tusen takk. Så fikk altså Berith en sønn som hun kalte opp etter sin avdøde mann. Jeg lurer på hennes videre skjebne. Tar gjerne imot hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg hadde akkurat funnet denne jørgen selv og trodde en stund det kunne være han, men han ble jo døpt Jacob Jørgensen... Fåglarne vet,-det er så mye rart i tellinger og kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Heisann,-her kom mitt innlegg et sekund for sent. Mitt svar var til Ann Mary. Ja,-det ser ut som det er rette gutt/mann. Han kaller sitt barn Marie og det heter jo også hans halvsøster (min tip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her bytter de navn hele tiden så det er vanskelig å holde tritt med dem. En til som jeg lurer på, og det er mulig dødsfall på Berith. Bare det at her kan hun hete Hanna (fra Johnna?) Jensdatter, nr.11 og gården har du jo nevnt før LenkeJeg har lett gjennom døde 1866-75 i Borge uten å finne noen andre som kan være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg er ganske imponert(og glad).Jeg hadde ikke funnet dette om jeg lette i et år! Dette må være Berith. Tusen Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

De nye innleggene kom så fort at jeg rakk ikke å svare før et nytt lå på plass. Ganske gøy! Da ble det bare tull. Så den voksne Jørgen Nilsen er altså ikke 'min'. Han burde vel igrunnen hete Jacob også etter som det er hans første navn. Han vokste tydeligvis opp i alle fall så jeg får vel lete videre.(og tar fortsatt i mot hjelp) Tusen takk, foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg prøvde å finne denne Jacob som voksen i folketelling 1900 under alle etternavn han har hatt (Jørgensen, Nilsen og ved konfirmasonen Karlsen) Da han ble konfirmert i 1880 bodde han på en av gårdene Horn i Buksnes. Jeg finner han ikke under viede, eller som far i kirkebøkene for det området. Hvor gjorde han av seg tro???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har sett gjennom Borge og Valberg bygdebok, bind VII, under Limstrand, side 91 og videre, men kan ikke finne Jørgen Christian Mathiesen og hans familie nevnt der.Derimot finner jeg på side 136 en Hanna Martine Jensdatter f. 1829, det står ingenting om når hun døde. Kan denne Hanna være hun som er funnet i innlegg 11 ?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan jo være en mulighet for at den Hanna jeg fant død (11) kan være den Hanna Martine Jensdt. som Randi nevner (16) Det er 5 års aldersforskjell, men det behøver ikke å bety så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beklager, men det gikk litt for fort med min lesing av bygdeboka, under Limstrand (se innlegg 16). På side 136 Jørgen Christian Zahl Mathiasen (1827-1856), kone Berit Johanne Jensdtr (ca.1823 - ) og barna Marie Olea f. 1852 og Jørgine Nikoline f. 1855. Det er ingen opplysninger om når Berit døde.Familien til Jørgen Christian flyttet til Grundstad etter at hans far, Mathias Jacobsen (1799-1835) omkom i 1835.Siden det står Alvestad bak Berit Jensdatters navn ved sønnen Jacob Jørgens dåp, kan det tenkes at hun flyttet dit etter at mannen døde, mulig det kan finnes opplysninger under Alvestad.Om den Hanna som er funnet i innlegg 11 er Hanna Martine Jensdatter eller Berit som er blitt til Hanna? Vi får lete videre .......Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Så trivelig at noen orker å hjelpe meg videre! Jeg har også i helgen funnet familien under 'limstrand' i bygdeboka. Berit kom jo fra Alvestad, så det kan hende hun dro dit som enke. Under sønnens konfirmasjon er hans bosted oppgitt å være en av gårdene Horn, og de ligger i Buksnes og ikke i Borge.(selv om han ble konfirmert i Borge)Dro han til Horn fordi mora var død eller dro de sammen??? Jeg har kontaktet slekt i Lofoten som er barnebarn av Berits førstefødte Marie Olea for å høre om de hadde hørt om Berit eller Jacob, da de var små, men nei! Jeg har lett 'i hele verden' etter både mor og sønn, men vekk er de. Jeg skulle like å vite hvor den gutten ble av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.