Gå til innhold
Arkivverket

[#57197] Hans Larsen (Gammelsæter?) f.ca 1805 i området Tranøy iTroms


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg prøver meg igjen, det jeg lurer på er hvor Hans kom ifra. Ut i fra vielsen med Else Marie Isaksdatter i Tranø kirke 1828 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2909&idx_id=2909&uid=ny&idx_side=-125>Lenke skal han da være 23 år. Men finner ikke dåpen på ham i tiden 1800 til 1808. Har vel lett mest under Tranøy, både under kronologisk og konfirmerte. Finner heller ingen logisk far til ham i ft 1801 i det nermeste området (Lenvik, Torsken, Lyngen) Ut ifra oppattkallings-teori kan kanskje farfar hete Michael eller Martinus fordi deres barn nr 2 (første sønn) heter Michael Martinus, f.1830 Lenke Det første barnet, Karen Elisbeth f. 1830 Lenke Kanskje noen kan tyde noe som står skrevet under 'anmerkninger' på noen av dåpene? En datter Marith f. 1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hans Larsen skal være født i Brandåsen, Ystlynge i Horg, Melhus i Sør Trøndelag ca 1805-1809. Han kom til Vesterli, Malangen og befinner seg der i 1824. Horgboka bind 2, side 272. Dette har jeg i mine notater uten at jeg har rukket å sjekke dette nærmere. Han er min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takker ydmykt! Utrolig at det bestandig (nesten) er noen som kan hjelpe. Denne Hans er også tippoldefar til henne som jeg holder på å hjelpe. Ho er fra Tromsø, forresten. Har du noe bakover på ham? Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Se om du finner Hans Larsen på disse sidene til Jarle Pedersen [url="http://jarlegp.net/>http://jarlegp.net/ - der er i alle fall Else Marie Isaksdatter gift med en Hans Larsen fra Horg - http://jarlegp.net/d0012/g0000127.html#I7666.Han er født i 1805 og det kan jo passe i alder med det du sier om alderen da han inngår ekteskap i 1828.Her er hans foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk Inger! De 5 barna som jeg har funnet er født fra 1828 til 1838. De barna som jeg ser på nettsiden til Jarle Pedersen er alle født etter det. Jeg fant tidligere i kveld dødsfallet til Else Marie, men oversåg Hans, som døde omtrent samtidig! Det ser ikke i farten ut som det er tilgjengelig noen skannet kirkebok for Horg for det aktuelle år 1805. Har sett på DIS sine linker for Gauldals-området. Mulig den for Melhus dekker Horg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det finnes i alle fall klokkerbøker for den aktuelle perioden:Klokkerbøker ('KLOK')692.C01 1802-1808 02 Ført kronologisk 1802-1808. Det ser ut til at bare disse tidsrommene er skannet - merkelig: Horg: 1849-1889, Klokkerbok Horg: 1928-1935, KlokkerbokFor hele området: Lenke IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for hjelp! Dagfinn Refset`s sider har jeg på favoritter, og har hatt god hjelp av dem da jeg holdt på med min kones aner i Sokndalen. Jeg har ikke hatt tid ennå til å sjekke om jeg finner noe som er skannet for Horg, det spørs om det blir under Støren det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja da. Det stemmer jo også med slektssiden til Jarle Pedersen, enskjønt han har et noe ulikt etternavn på Hans sin far, det står jo tydelig i kirkeboka Lars Erichsen og ikke Lars Enoehsen. Ellers så har han mer detaljert bosted enn bare Horrig. Jeg har ikke sjekket i kirkeboka om sønn nr 1 virkelig er innskrevet som Enoch. Uansett må dette være rett Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Som er kuriositet vil jeg nevne at Hans Larsens sønn Isak, husmann under Tranøy prestegård, sto i spissen for et opprør mot husmannsveldet der. Historien er beskrevet i boken 'Hvem skal havren binde' av trønderforfatteren Kristian Kristiansen. Isak er i boken benevnt som Gammel-Mattias. Boken er å få kjøpt hos Nordnorsk Magasins Forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Til (Bjørnar, 13) Det er samme Hans som Inger i innlegg 10 la inn lenke til. Den kirkeboka var mer oversiktlig. Det var egentlig godt gjort å lete opp Hans på den siden du la inn lenke til, hvis man ikke vet hvor man skal lete. Interessant å få inn en historie her også. Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Øvergaard

Hei Har en tipolder som het Martha Dorethea Hansdatter,som skal være f. 1836 Gammelsæter Tranøy.Lurer på om den Hans Larsen,som det her snakk om. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Var vel litt kort Martha Doretha f 15.05.1836 Gammelsæter står oppfort med at far heter Hans Larsen Hun ble g.m.Jakob Mikael Jahnsen og bosatt i Hals Dyrøy.De hadde 7 barn En datter blant annet Else Marie,som jeg finner som navn til Hans Larsen hustru Else Marie Isaksen mange hilsen Knut Øvergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det er nok en datter til som jeg ikke fikk med meg da jeg holdt på med denne slekta. Jeg har notert 8 barn som jeg fann i kirkebøkene, og blandt dem ei Anne Dorthea f. 23.7. 1832 og ei Mathea f. 11.1.1835. Så har de kanskje dødd som spebarn, derfor en Martha Dorthea i mai 1836. Mvh Ivar Tyrhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Takk skal du ha fikk nok et hull i min slekttavle fylt.Hennes datter Jensine Margrethe f.7.04.1863 g.m. Carl Mølbach Buck er min morfars foreldre. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Har du en link (permanent sidelenke) fra dåpen på Martha Dorthea i 1836? Henne finner jeg ikke i samme kirkebok som søskena før og etter. De er i denne: Tranøy, Ministerialbok nr. 5 (1829-1844) men jeg finner ikke Martha Dorthea, tippoldemor di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei igjen! Jeg tror at din tippoldemor Martha Dorthea som du mener er født 15.5.1836, egentlig er den Mathea Dorthea Hansdatter som jeg har oppført, som født i 11 januar 1835, og døpt 15. mai 1835. Lenke Er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er Marta Dorthea konfirmert Lenke Ved dåpen leser jeg navnet hennes som Matha Dorthea, - presten hadde vel bare glemt r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Ivar dette er ikke lett ,men i og med at i mine notar står det at hun er født på Gammelsæter tro jeg at Hans Larsen og Else Marie er hennes foreldre.Som en liten kurioset så finner man samme side MikaelJakob Jahnsen min tipolderfar. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.