Gå til innhold
Arkivverket

[#57212] Kven var 'Hr. Fogt Schjelderup' gift med Clara i Bolsøy (Molde) 1795?


Gjest Erling O. Hagerup
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling O. Hagerup

I kyrkjeboka for Bolsøy (1795-1821) heiter det s. 5 (år 1795): 'Begravet d. 14de October Hr. Fogt Schjelderups Kone Clara 46 Aar'.LenkeKan nokon seie meg kven desse folka var? - Etter det som er kome fram i tema 24091, innlegg 57 og 59, synest det ikkje å kunne vere ein av de to Fredrik Vogt Schjelderup som er omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Etter det opplyste i folketeljinga er denne Fredrik Vogt Schjelderup enkemann i første ekteskap.Konklusjonen i tema 24091 er at det var denne Fredrik som gifta seg med Sophie Magdalene Mühlenport i Bud 13. april 1770.LenkeI så fall kan det vel ikkje stemme at det var denne Fredrik Vogt Schjelderup som i 1795 var gift med Clara?Det er opplyst at Sophia Magdalena Mühlenport skal vere død i 1791 i Molde. (Eg har ikkje funne gravferda hennar i kyrkjeboka og veit ikkje kjelda for denne opplysninga). Om dette er rett, kunne Fredrik sjølvsagt ha gifta seg på nytt og igjen bli enkemann i 1795. Men det stemmer ikkje med det opplyste i folkteljina 1801. Kan det ha vore ein annan Vogt Shjelderup som var gift med Clara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg anser det som usannsynlig at der skal være en 3. Frederik Vogt Schielderup i Romsdal/Nordmøre i siste halvdel av 1700-tallet.I og med at FVS i Kristiansund dør 2. mars 1794, gravlagt 8. mars 1794, så må det være FVS i Molde som blir gift med Clara. Hvilket betyr at opplysningen i 1801-tellingen om at han er enkemann etter 1. ekteskap er feil. Ikke noe nytt at der kan være feil i folketellingene.Siden Sophie trolig dør i 1791, kan han godt ha giftet seg igjen i før 1795.Det jeg vet med sikkerhet er at FVS og Sophie har sin sønn, Jochum, til konfirmasjon i Bud i 1786. Wilhelm Lassen sier at FVS bodde i Molde i perioden 1794-1802, da trolig på Fuglset. Hvilket gir oss tidsrommet 1786-1794 hvor jeg ikke har kontroll på hvor han oppholder seg. Jeg har ikke funnet Sophie sin begravelse hverken i Bud eller Bolsøy i 1791. Jeg har ikke funnet noen vielse mellom FVS og Clara.Jeg har noen vage opplysninger om at han deltok i krigen som Commandiersersjant i Holstein, fikk brokk på hjemmarsjen og måtte dimmiteres, og at han lever fortsatt den 30. april 1802 da han for minst 6. gang søker om pensjon. Når var krigen i Holstein?Kan han ha tatt med seg Sophie på deler av veien også dør hun et annet sted? Kan han ha funnet seg ei ny kone, Clara, en stund etterpå et eller annet sted?Sønnen Jochum dukker opp igjen i Kristiansund der han gifter seg med Inger Andersdatter Scorgen den 22. okt. 1797.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Som det går fram av innlegg (4), kan mykje tale for at Clara (død 1795) var gift med den Fredrik som levde på Fuglset i 1801. (Så langt eg ser kan einaste alternativet vere at ho var gift med ein hittil ukjent 'Vogt Schjelderup', anten med fornamnet Fredrik eller eit anna - noko som truleg er lite sannsynleg.) I denne samanheng kan det vere av interesse å få sikkert konstatert når og kvar Sophia døydde. Nermo opplyser at Sophia døydde 25.04.1791 i Molde. Dette er ei så eksakt tidfesting at det neppe kan vere rein gjetning. Har nokon kjennskap til kjelda for denne opplysninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.