Gå til innhold
Arkivverket

[#57214] Lorentse Olsdatter på Bardosve, FT 1865 Åsen, Nord-Trøndelag


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

Lorentse Olsdatter bor i 1865 på plassen Bardosve i Åsen. Hun er enke. Ektefellen John Olsen (Lovold/Lovald) døde 6.11.1862. Sønnen Johan Olaus Johnsen (Loe) f. 9.7.1846 flyttet til Trondheim i 1871.Jeg har søkt på flytting og dødsfall i Åsen t.o.m. 1900, men finner ikke Lorentse Olsdatter.Kjenner noen av dere til hva som skjedde med Lorentse Olsdatter, når og hvor hun døde ?Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan være godt å ha med lenke her for å se hvor gammel hun var: I ft 1865 er hun 59 år. Dvs at hun er födt ca 1806: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61717&gardpostnr=682&personpostnr=4330#nedre>LenkeSer på FS at de får ihvertfall tre barn:Benjamin 1832: LenkeMette Oline 1836: LenkeJohan Olaus 1846: LenkeMen dette hadde du vel muligens allerede.Her er vel sönnen Benjamin i 1865, det passer med alder og han har et barn som heter Lornts:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare på når og hvor hun døde, men her er det som står i bygdeboka for Åsen bind 4 side 422 under Bardosveet(plass under Lo): Jon Olsen Hynnesvald kom fra Skogn til Åsen, og da fra gården Stormovald i Markabygda i Skogn i 1830. Han var først dreng i Skjeslolen da han året etter ble gift med tausa i Spilset Lorentse Olsdatter. Lorentse var opprinnelig fra Forbordssteinan ved Langstein på Skatval. De slo seg ned som husmannsfolk i Bardosveet før 1835, og drev plassen sammen til Jon døde i 1862. Ved folketellingen 185 bodde enken Lorentse her sammen med sønnen Johan Olaus. I 1875 bodde hun fortsatt i Bardosveet, men oppholdt seg midlteridig i Lo da. Hun er da nevnt som spinnerske.Jon Olsen Hynnesvaød født i Skogn(kom fra Stormovald i Markabygda) ble i 1831 gift med Lorentse Olsdatter Forbordssteinen fra Skatval født 1808 der. Barn:1)Benjamin Jonsen født 1832 og gift i 1860 med Anne Børresdatter Hyttan(Vestrumvald) fra Ekne født 1830. De var husmannsoflk i Taraldsveet under Åvika i Åsen.2)Mette Oline Jonsdatter født 1836, og flyttet til Trondheim i 1854. Gift der i 1864 med underoffiser Johan Kristian Hanssen Selsbakk født 1840.3)Johan Olaus Jonsen født 1846, og flyttet til Trondheim i 1871. Gift der i 1872 med Maren Ereiksdatter Fallan født på Byneset i 1840. Hun døde i 1878. Johan gift 2 i 1879 med Anne Margrethe Jonsdatter født i Mosvik 8150. Bosatt i Mellomila 20 i Trondheim, hvor de drev forretning.I Skatvalsboka bind 2 side 112 finner jeg henne i Steinen under Forbord, med foreldre Ola Larsen(173-28.09.1845) og Berit Arntsdatter(1773-30.01.1830). Dette gir jo ikke direkte svar på det du spurte om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje du skal lete etter Lorentse i Trondheim der hvor 2 av barna bodde som voksne, siden du ikke finner henne i Åsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kjellaug: Lorentse bodde fortsatt i Bardosveet i 1875, men var da midlertidig i Lo i Åsen. Jeg skrev det, men dette har jeg kun fra bygdeboka. Jeg er oppvokst kun minde enn 1 km fra Lo, men det har jo ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Om det kunne ha interesse så var Bardosveet husmannsplass under Lo fra begynnelsen av 1830-årene, og var det til 1903. Da ble plassen utskilt fra Lo og ble kalt Solbakken. Det er litt avsidesliggende i dag vil jeg si, og jeg gikk tur der for noen år siden og plukket vel bringebær ikke så langt ifra der(blir litt nostalgisk her jeg sitter). Plassen var sikkert ikke så stor. Ved folktellingen 1865 da Lorentse bodde der var det 1 storfe, 6 sauer og 4 geiter der. Såmengden var på 1/4 tønne bygg, 1/2 tønne havre og 3 tønner poteter. I 1875 var det 6 sauer der og 3 geiter. Såmengden var da på 1/4 tønne bygg, 1/2 tønne havre,1/16 tønne erter og 1 og 1/4 tønne poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Hjertelig takk til dere alle!Jeg har bra oversikt over etterkommerne, men hvor det ble av Lorense ble etter hvert en gåte. Dette setter nok tipp-oldebarn i USA og på Sørlandet utrolig pris på (jeg har påtatt meg å 'forske' litt). I tillegg var det fint å få opplysningene om husmannsplassen.Vennlig hilsen Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Kaare Loe

Heisann Kirsti. Lorentse er min tippoldemor og jeg har brukbar oversikt over for og etterslekt. Samt rimelig bra kontakt med de fleste i Loe-familien. Det hadde derfor vært fornuftig om du tok direkte kontakt med meg, så skal du få det du trenger. - Og kanskje du også vet noe som jeg ikke vet. Om Loe.Velkommen på ikloe snurr online.noIdar Loe i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.