Gå til innhold
Arkivverket

[#57221] Hjelp til tyding av kirkebok, Bragernes


Gjest Marit Helene Amundsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Helene Amundsen

Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hva som er brudgommens yrke. Det gjelder vielse nr. 4 i 1847. Ungkarl ? Tollef Johannesen og piken Karen Nielsdatter. Lurer også på hva slags attester det er snakk om under bemerkningene her. Permanent sidelenke: Lenkemvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Ja, det kan det være. Det skal jeg undersøke. Tenkte faktisk ikke på det. Tusen takk for tipset.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Tusen takk til deg også. Har sjekket litt i kirkebøkene igjen. Den attesten i 1832 kan kanskje ha med hennes konfirmasjon å gjøre. Jeg trodde bare ikke at det måtte foreligge noen attest når hun skal være døpt og konfirmert på samme sted som vielsen.Når det gjelder Tollef sin attest finner jeg ikke noe. Kan han ha hatt kopper og det er i den forbindelse denne attesten er utskrevet? Eller attest på at han er døpt og konfirmert?mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hun ble konfirmert 25. april 1832 - jeg skrev feil dato sist. Far: bielkehugger (tror jeg det står) Niels Olsen og Mari Johnsdatter, mor. Det er et kors foran moren, så hun er nok død da Karen blir konfirmert. LenkeHva gjelder 1846-attesten, så kan det være så mangt, bl.a. det du selv har vært inne på. Så vidt jeg 'tolker' vielsesattesten, er han født på Strømsø, så du kan jo lete etter dåpen hans i kirkebøkene for å se om du blir noe klokere....vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Verden er ikke stor.... Nærmest ved en tilfeldighet, la jeg merke til pike nr. 20, Maren Olsdatter, som ble konfirmert samtidig med Karen. Hennes far er min tipp-tippoldefar, hun ble født utenfor ekteskap, og i forbindelse med dåpen hennes i 1816, står det at 'barnefader nu taget atest til Ringeriget'. Ja, han giftet seg i Hole med moderen til en annen 'uægte pige', Ingeborg, født i 1813 (min tippoldemor). Dette var nytt for meg, så slekta blir stadig større....Dette har selvsagt intet med Karen å gjøre, men kunne ikke dy meg!!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Det var artig at du fikk større slekt ved å hjelpe meg. Mange ganger er det tilfeldighetene som rår sa min mor ofte. Jeg har funnet dåpen til Tollef i Strømsø. Han ble døpt 25. oktober 1818. Men det sa meg ikke mer. Men kom nå på at det mest sannsynlig kanskje er en flytteattest selv om jeg ikke har fått det bekreftet gjennom kirkebøkene. Takk for hjelpen i alle fall.mange hilsener fra Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.