Gå til innhold
Arkivverket

[#57224] Abraham Toresen, Inderøy 1801


Gjest Arild Køhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Køhl

Søker opplysninger om Abraham Toresen f.ca.1773 sine aner. Gift med Ingeborg Hansdatter, f.ca 1773 Finnes på Oxaalplass, Inderøy ved ft 1801.Dette er skrevet på slektskurs holdt av Inderøy Museum og Historielag, så nå må dere vise at dette fungerermvh alle på kurset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg finner ikke Abraham som født i Inderøy. I de kildene jeg har avskrift av, finner jeg ham første gang nevnt i manntallet fra årsskiftet 1779/80, da var Abraham tjener på Norem, og skulle være 11 år.Han nevnes ikke i militærrullen fra 1783 over ungt mannskap - regner derfor med at han var hjemmehørende et annet sted enn Inderøy, da rullen omfatter gutter i ettårs-alderen.Abraham nevnes igjen i manntallet fra 1791, da som tjener på Stokkan, 19 år gammel.I hovedlegds og stamrullen for Inderøyske kompani (1796-1842) var han anført 1775, var gårdmannssønn (andre alternativ var husmannssønn), var 'Ungt Mandskab', og følgende merknad: 'Efter Sessions Resolution 19de April 1796 udgaar at tilhøre Dragonerne'.Jeg finner ham ikke gift i Inderøy, men han og kona Ingeborg Hansdatter hadde et ektefødt barn i 1799 (Tore), sønnen Hans (1800), Kirsti (1802), Tore (1805), Serina (1810), Johannes (1816). Første sønnen Tore, døde 6 dager gammel. Den andre Tore ble ganske gammel, han døde i 1883.Men jeg finner nok ikke noe om hvor Abraham kom fra, kanskje du må lete etter vielsen til han og Ingeborg i nabosogna til Inderøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Arild!Har ikke funnet noe på Abraham Toresen,men fant en som ble konfirmert i 1788,som heter Abraham Thoeresen som bodde på Norum(nr 21,konfirmerte 1788) Men dette er vel neppe rette mann? Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A02 (1762-1802), Konfirmerte 1787-1791, side 227. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16418&idx_id=16418&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Vielsen finnes her på Ytterøy: Jeg tolker det som står der omtrent som: U. dreng Abraham Toresen Stochen af Inderøe og Ingeborg Hansdr. Forl. Jon Arnts. Norum og Lars Peders. Farboe.LenkeSe første side, andre spalte, litt ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Arild! Er denne konfirmanten jeg fant ,(innlegg 3)den Abraham Toresen som blir gift med Ingeborg Hansdatter,tro? Ser at navnet Norum går igjen på bostedet ved konfirmasjonen samt at den ene forloveren har Norum i navnet. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

En henvisning til familysearch.org er nok i dette tilfellet ingenting å stole på!Abraham er nok ikke født eller døpt i Inderøy.Men jeg har spørsmål vedr. Abraham; når døde han? Han finnes jo ikke i FT1865, og jeg har ham siste gang registrert som fadder i 1823, og jeg har registrert gravlagte i Inderøy tom. 1839 - uten å finne ham der. Men kirkebøkene kan jo gi svar på nøyaktig alder, samt hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Hei og tusen takk for svar så langt...Jeg tror at den Abraham Toresen som blir konf. i 1788 er identisk med Abraham som gifter seg med Ingeborg Hansdatter.Jeg tror nok Hallvard har rett i at han ikke er født i Inderøy prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.