Gå til innhold
Arkivverket

[#57226] Bernt Christian Rolfsen f 13.01,1824 i Vefsn - hvor ble han av?


Gjest Joar Flynn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Joar Flynn Jensen

Bernt Christian Rolfsen er født på Qvalfors i Vefsn 13. januar 1824. Foreldrene er Rolf Hansen Odlovhagen og Beret Iversdatter, begge opprinnelig fra Fron/Ringebu. Sannsynligvis dør mor hans i barsel (skjønt dette iflg Ministerialbok og klokkerbok skjer fire dager FØR han blir født. Noen må ha blandet noen datoer her.) To år senere dør faren hans. Jeg finner ham igjen som konfirmant i 1839, da med bosted Marken i Vefsn, men deretter kan jeg ikke finne ut noe mer om ham. Hans eldre bror, Hans Rolfsen, min ættefar f 29. oktober 1818 på gården Amundlien under Steberg, Fron, konfirmeres i Rødøy 20. juni 1841 og gifter seg senere og etablerer seg der på gården Strand, uten at jeg vet hvordan havnet her. Er det noen som vet noe mer om Bernt Christian Rolfsen evt hvem som tok seg av ham og broren Hans? Mvh Joar Flynn Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg kan ikke svare på hva som skjedde med Bernt etter at han var konfirmert. Går ut fra at du ikke har funnet han som gravlagt..?Ved skiftet etter Roll Hansen (ja, det skrives slik) i 1826, er sønnene Hans (8 år) og Bendigt (2 2/3) nevnt. Bendigt (Bernt) er da hos Niels Nielsen Marken (Marka, nærmere bestemt Midtmarka). Det står ikke noe mer om Hans.Det ser ut som det er hos Niels Nielsen i Marka at Bernt har vært frem til konfirmasjonen. Han er nevnt der i innrulleringsmanntallene. I det siste tilgjengelige manntallet fra 1835 er han samme sted som fosterdreng, 11 år. Finner han ikke i Norge i FT 1865.Broren Hans har derimot flyttet mye rundt i Vefsn:1828: Dreng på Drevland hos Jon Pedersens enke.1829: uteglemt...?1831-33: Gjeter, fosterdreng hos Ole Hansen i Vikdalen.1835: Dreng hos Anders Svendsen på Jordbekksletta.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joar Flynn Jensen

HeiTusen takk for hjelpen. Er noen av disse kildene tilgjengelig online forresten?Når det gjelder Bernt Christian Rolfsen, har jeg lett i Vefsn fram til 1865 og folketellinga og kan ikke finne ham i kirkebøkene som hverken viet eller død.En historie sier at en av brødrene til Hans Rolfsen ble plassert hos folk i Træna, men jeg finner ikke noe belegg for dette. Etter hva jeg ser er Bernt eneste bror. En tidligere bror, Iver, f 06.04.1821 i Sparbu, døde i Vefsn 31.10.1825 så han kan det ikke ha vært. To halvsøsken fra tidligere ekteskap ser ut til å ha blitt værende igjen i Fron - Ola Rolfsen f 18.08.1813 og Mari f 24.11.1815 - da Rolf Hansen og hans nye kone Bereth bega seg nordover en gang mellom 1818 og 1821.Mvh Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Arveskifter og innrulleringsmanntall er avskrevet og utgitt i bokform av Svein Edvardsen, men ikke tilgjengelig på internett.Det er kun to sønner som er nevnt i skiftet etter Rolf Hansen.Bernt Rolfsen kan ha flyttet etter broren i retning Rødøy og dødd før 1865. Det kan bli en svær oppgave å finne ut av skjebnen hans dersom ingen allerede har svaret. Jeg kan nok dessverre ikke hjelpe deg med noe mer.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.