Gå til innhold
Arkivverket

[#57229] Henrik Jonasen f ca 1768, Rygge, Tune og Moss


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Ref. nr 55400Jeg tar sjansen på å fortsette dette søket under nytt tema. I mangel på bygdebøker frir jeg til litt hjelp igjen.Ved hjelp av kirkebøker og folketelling 1801 har jeg funnet:En Henrik Jonasen Dahlen konfirmeres i Rygge 27.4. 1783, mao født ca 1768.Henrik Jonasen forlover seg 27.6. 1789 i Rygge med Ragnhild Espensdtr fra Hasle (f. 1763). Ragnhild må da være gravid for hun føder en datter (Johanne Maria) 16.9. 1789, men dør allerede 22.9. 1789. Ragnhild og Henrik rakk ikke å gifte seg. Datteren Johanne Maria dør 4 uker gammel 17.10. 1789.Henrik (oppgitt å være enkemann) gifter seg 27.9. 1795 med Anne Asbjørnsdtr fra Haredalen i Rygge. De får Henrik, Ragnhild og Johanne (sannsynligvis på Pålsrød). I 1800/1801 flytter familien til Isebro i Tune.Henrik er oppgitt å være 31 år i 1801, mao født ca 1770. Her oppgis at han er gift 1. gang.Her får de Henrik og Elling. Videre er Margrete født på Solgaard i Tune og Marcus er født i Moss i 1811. Familien bor sannsynligvis på Gibsund i Moss 1816.Henrik dør 16.1. 1834 i Moss, 67 år gammel, mao født ca 1768.Jeg vet ikke når Anne Asbjørnsdtr dør. Men kona (Anne Olsdtr, 52 år) til en Henrik Jonasen dør i Moss 3.6. 1812.Det jeg ikke har funnet ut er hvor Henrik Jonasen kommer fra. Jeg har ikke funnet han døpt i Rygge. Min 1. (og hittil eneste) kandidat er Henrik Jonasen født på Kleggestad i Skiptvet i september 1767, sønn til Jonas Jonsen og Gunnil Andersdtr.Jeg tviler imidlertid på om dette er korrekt fordi: I 1801 bor en Henrik Jonasen (34) på Aslaksrud i Skiptvet og de har en datter kalt Gunhild.Jeg har sjekket de nærmeste sognene rundt Rygge uten å finne Henrik Jonasen døpt i perioden 1765 – 1770.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heitakk for innspill. Jeg har sett denne 'kandidaten'. Utfordringen er at jeg ikke finner den dåpen IGI refererer til i kirkeboken i Rygge.24.7. 1768 døpes 1 barn i Rygge: Magnus Andersen Leera og Kari Andersdtr døper sønnen Fredrik.Ingen Henrik døpes denne sommeren med Jonas/Jon til far. Det må være en feil i IGI. Kanskje årstall eller sogn er feil?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen,se der ja. Dette ser lovende ut. 'Min' Henrik ble vel kalt 'Dahlen' ved konfirmasjonen, så dette henger nok sammen.Dette er jo en spennende historie. Kanskje noen som kan hjelpe meg med komplett tekst?Mitt noe hakkede forsøk:24.7. 1768, Rygge Kari Erichsdtr Dahlen, hendes uægte barn, kaldet Henrik. Faddere, Hans Svendsen Evjesundet, Johannes Erichsen, Hans Poulsen i Larkullen?, Dorthe Pedersdtr Dahlen, Mari Torbiørnsdtr Poulsrud.Kari Erichsdtr Dahlen under Evjegaard, angaf sin barnefader Jon Poulsen /Matros ?følgende? med skib fra Christiania, som …. med skib og alt Mand … var paa ….. under Sletterøen, …. efter …………. i følge forordningen af 8 juni 1767/idet paa Vand og brød i 8 dager skal i …. … St, Hansdagstider. Efter saadan …. overværelse, …. …. antagende privat absolution .. 17 april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

har funnet ut litt til:Kari Erichsdtr Dahlen under Evjegaard, angaf sin barnefader Jon Poulsen Matros fahrende med skib fra Christiania, som senhøstes? med Skib og alt Mand-let der paa forgik under Sletterøen; har efter lhensmandens Deber Attest i følge forordningen af 8 juni 1767 sidet paa Vand og Brød i 8/82 Dage skal i Barselseng hen ved St. Hansdagstider. Efter saadan hendes Bekiendelse i Medhielpers overværelse, blev hun antagen til privat absolution d 17 april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Denne KB-innføringen om dette 'uekte' barnet er jo så interessant og med såpass uvanlig mye detaljer om hendelsesforløp, at jeg begynte å undersøke litt mer.F. eks. fant jeg her: [url="http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm>http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm :'... Den Norske Lov av 1687 satte straffen for leiermål mellom ugifte til 6 daler for kvinner og 12 daler for menn ved første gangs forseelse. Den som ikke kunne betale, skulle i fengsel. Gjentakelse gav fengsel og tap av formue. Dersom barnets foreldre lovet å gifte seg, kunne bøtene reduseres til samlet for begge bare vel 2 riksdaler.I tillegg til bøtene skulle de skyldige 'utstå kirkens disiplin' og i kirken bekjenne sin synd og skam gjennom offentlig skriftemål....Ved forordning av 8. juni 1767 ble 'kirkens disiplin' erstattet med åtte dagers fengsel på 'vann og brød'. ... 'Straff for 'leiermål' blir opphevet først i 1812.Denne stakkars barnemoren har altså først blitt 'enke' før hun har fått mulighet til å inngå eller love eksteskap, og så måttet sitte 8 dager på vann og brød. Men hun fikk privat absolusjon. Iflg. kirkeboken ser det ikke ut til at presten var så streng med de off. skriftemålene i kirken på denne tiden. Kanskje har herregårds-tilknytningen (Evje) betydd noe for at hun 'slipper med' privat abs.?Det er kanskje samme Kari Eriksd. vi finner som tj.pike hos enkefru Sibbern fra Værne Kloster i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Finner KAREN ERICHSD. DA(H)LEN døpt i Rygge 19. april, 1744:Lenkeog konfirmert i Rygge, 1762.Hvis det er samme person som jeg viste til i FT 1801, skulle alderen der vært 56 og ikke 46 år.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Vigdis og Egilmange takk, det er jo ikke ofte en kommer over så mye bakgrunnsinformasjon om slekten.Lurer på om denne Jon Paulsen er en 'ekte' person eller om Karen fant på en ukjent matros som far for å dekke over noe en annen hadde bidratt til? Det har vel skjedd før at tjenestepiken dekker over en noe 'sjefen på gården' var årsak til.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

'sjefen på gården' - det skulle vel kanskje være godseieren på Evje hovedgård, det ... ? Dalen var vel en av de mange leilendingsgårdene eller plassene under Evje.Du gav meg i hvert fall et lite påskudd til å fortelle litt mer om de sosiale forhold i Rygge dengang. Godseieren, major (ev. oberst, han ble til slutt general) Johan Lundvig (von) Sundt levde bitter og ugift på Evje etter at hans elskede Charlotte Amalie Sibbern i 1765 var blitt presset av foreldrene, general Sibbern og frue på Værne Kloster, til å gifte seg med en tremenning. De fikk imidlertid et 'kjærlighetsbarn' som blir døpt som EKTE 6. juni 1763![url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7508&idx_id=7508&uid=ny&idx_side=-54>LenkeCharlotte Amalie var visstnok også gravid med deres 2. barn, men det ble ikke fullbåret. Mormonernes FS har faktisk giftet Johan Ludvig og Charlotte Amalie, men det stemmer ikke.Kari Eriksdatters bakgrunn kan man finne litt mer om v.h.a. FS. Her foreldrenes vielse i Rygge i jan. 1729:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.