Gå til innhold
Arkivverket

[#57231] Edvard Bernhard Petersen og Hedvig Elonora Kaspara Vilhelmsen


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Søker giftemålet/opphavet/dødsdato til Edvard Bernhard Petersen fra København, født 1869/71, omstreifer, sølvsmed, glassmaler, og Hedvig Eleonora Kaspara Vilhelmsen fra Eidsvoll ?, født 1872/1878. Bodde på Rognstad i Stor-Elvdalen 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00430&gardpostnr=199&personpostnr=1237&merk=1237#ovre>LenkeBarn jeg veit om:1. Farnanda Rosa Eleonora Petersen, født 5. desember 1895, nr. 32:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ingen løsning her fortsatt. Hedvig Eleonora Kaspara er ikke døpt i Eidsvoll, Langset, Hurdalen/Fering, Ullensaker eller Nannestad 1872. De ble ikke gift i Oslo 1893-95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ikke usannsynlig. Kan ha tilhørt dissentermenighet. Klokkerbøkene må i så fall ha utelatt disse. Det rare er at jeg ikke finner henne i 1875-tellinga heller. Det er jo mest sannsynlig at hun ble født 1872 og ikke 1878. Har spekulert i om hun kan ha hatt to søstre som ble konfirmert i Eidsvoll. Sofie Margrete, nr. 50: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3466&idx_id=3466&uid=ny&idx_side=-146>Lenke og Anne Gustava, nr. 40: LenkeForeldrene Karl Kristian Wilhelmsen og Helene Andersdatter bodde på Ørmøya i Østre Aker 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

I kirkeboka for Stor-Elvdal står Edvard Bernhard som 'reisende tryllekunstner'. Fødselsåret er først skrevet 1869, men rettet til 1871. Dattera var hjemmedøpt 18. desember: Lenke Foreldrenes hjemsted var Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg hadde faktisk registrert dette paret ettersom de er nevnt omstreifere. Men jeg hadde heller sparsomme opplysninger, - kun i forbindelse med sønnen Frants Charles Engelhart's dåp i Løten. Frants er født 26.juli 1894 og døpt 30.juli 1894 i Løiten. Ved dåpen er foreldrene oppgitt til 'ug dansk typograf Peder Edvard Bernhard Pedersen' f 1871 og pige Hedevig Eleonora Caspara'. Bosted er oppgitt til Karl XII's gade i Kristiania. Det er videre opplyst at det er 'Begges 1ste leierm[aal]. Barnet født paa Norderhougseje. Anm. af moderen. Moderen antages at være af omstreiferfolket; kan ikke sees at være døbt ell. konfirm. i Eidsvold'. Finner du ut mer, Trond, håper jeg du legger det ut på siden her! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Kom over en omstreifer Vilhelm Larsen i Elverum. Hans 'uektefødte' sønn Karl Vilhelm ble gravlagt 3. oktober 1896, og oppgitt å være født i Grue 27. august samme år. Kan ikke finne han i kjerkeboka for Grue nr. 31: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4998&idx_id=4998&uid=ny&idx_side=-290>LenkeI 1900- tellinga var det bare en omstreifer Vilhelm Larsen, og han var fra Eidsvoll: Lenke. Han var født 1856. Om dette var far til Karl Vilhelm eller om han har noen forbindelse til Hedvig Eleonora Kaspara er ikke godt å si. I så fall var han bare 16 år i 1872. Jeg kjenner opphavet til denne Vilhelm fra før, og han var av omstreiferfamilie, 1865: Lenke. 1875: Lenke Søsteren til Vilhelm Kristian, Vilhelmine Magdalene Christense døpte dattera Johanna Amanda på gjennomreise i Stor-Elvdalen 4. desember 1887, nr. 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.