Gå til innhold
Arkivverket

[#57232] Mathea Olsdatter, f. 1837 i Fåberg. Hva het hennes foreldre?


Gjest Grete Botten
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Botten

Mathea Olsdatter ble gift med Johan Jensen Løvlie i Garnisonkirken i Oslo 14.nov 1869. Hun var 37 år og født på Lillehammer (Fåberg). Hennes far står som Ole Jensen, slik jeg tolker det. Ved hennes dåp 25. mars 1837 på Lillehammer står hennes foreldre som Ole Jonssen eller Jensen og mor er Kirsti Christensdatter. De er bosatt under Hammer. Ved hennes konfirmasjon 4. mai 1851 er navnet noe utydelig, men tror far heter Ole Johnsen og mor Kiersti Christensdatter. De bor da på Lillehammereie. Tror det er dem som ble viet i Fåberg 2. jan 1820. Kan det være disse to (Ole Johnsen og Kirsti Kristensdatter) som er på Hammerhagen i Fåberg i 1865? I så fall finner jeg dem og deres foreldre også i 1801.Er det noe som kan bistå meg for å se om mine funn er riktige? Er det noen som har andre opplysninger om Marie Olsdatter og hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og jeg tror dette må være dåpen du nevner: Mathea f.28/3 dpt.21/4 1837 med foreldrene husmann Ole Johnsen og Kirsti Christensdt. Hamer. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8938&idx_id=8938&uid=ny&idx_side=-6>LenkeForuten at etternavnet til faren ikke stemmer så er faren husmann da hun blir født, men da hun blir gift står faren oppført som gårdmann.Ole Johnsen og Kirsti i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Jeg har prøvd å finne en annen Mathea Olsdatter som var 32 år i 1869, men finner ingen som har en far som heter Ole Jensen. Så jeg tenkte at det kunne være en skrivefeil. Hennes ektemann het helt sikkert Johan Løvlie, så det er en skrivefeil i kirkeboka. Har du noen ide om hvem hennes far Ole Jensen i Fåberg var? Grete Botten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lette etter Mathea i 1865 og fant bare 2 Mathea Olsdatter som kan passe. Begge var i Fåberg: Eldste var tjener, ug, 31 år og den andre tjenestepige, ug, 29 år. Det ser ut som om det kan være den siste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Tusen takk for engasjement. Det er ei Mathea Olsdatter som er født på Lillehammer og som bor i Oslo 1865. Jeg har lurt på om det kan være henne. Hun er 27 år i 1865. Vanskelig å vite. Jeg har lett etter døpte i Fåberg både flere år etter og før 1837, men har ikke oppdaget noen med far Ole Jensen. Heller ingen andre konfirmerte enn hun jeg nevnte i første innlegg og som det vel ikke er. Kanskje det ikke er mulig å finne ut av dette. Hvorfor tror du det er den siste av de to du nevnte forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På grunn av alderen. Ikke noen annen grunn. Det kan godt være at Jensen er feil og at det skal stå Johnsen.Uansett så må Mathea må ha flyttet fra Fåberg/Lillehammer til Christiania. Har du sjekket utflytterlistene ? Verre er det med innflytta til Christiania når du ikke vet til hvilket sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Prøver meg litt videre. Både i Folketellingen for 1875 og 1900 står hun som født i 1837 og det skulle vel tyde på at det årstallet er riktig. Vet du hvor jeg kan finne utflytterlistene, det kan kanskje si om det er hun som er flyttet før 1865. Men hennes foreldre står vel ikke der. Har du noen andre ideer om hvordan jeg kan komme videre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Prøver meg litt videre. Både i Folketellingen for 1875 og 1900 står hun som født i 1837 og det skulle vel tyde på at det årstallet er riktig. Vet du hvor jeg kan finne utflytterlistene, det kan kanskje si om det er hun som er flyttet før 1865. Men hennes foreldre står vel ikke der. Har du noen andre ideer om hvordan jeg kan komme videre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.