Gå til innhold
Arkivverket

[#57235] Marthea Severine Samuelsdtr. fra Jølster, etterkommere.


Gjest britt sunde årebrot
 Del

Recommended Posts

Gjest britt sunde årebrot

Marthea er født i 1863. Foreldre er Samuel Simonsen, døpt 30 aug. 1846, Jølster og (Marthea)Mariane Markvardsdtr. f.1863. Om Mariane har jeg ingen flere opplysninger enn at hun trolig også er fra Jølster.Samuel,s foreldre er trolig Simon Nilsen og Chatrine Jensdtr. hun døpt 9.mars.1816. Disse også trolig bosatt på Jølster. Her slutter alle spor etter Simon.Chatrines foreldre må være Jens Knutsen og Helg...Olsdtr. Disse var bosatt på Ålhus, Jølster.Det er svært vanskelig å tyde kirkebøkene for Førde i denne perioden, så om noen sitter på en eller flere opplysninger ville jeg bli svært glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Britt!Marthea Severine Samuelsdtr er født 25.juni 1863 i Førde, og døpt 1.juli samme år.Foreldrene er som du vet, Samuel Simonsen og Mariane Markvardsdtr.De fikk flere barn også:Helene Anne f. 1866Marianne Johanne f. 1870Sofie Marie f. 1873Vet du noe om hvor Samuel og Mariane kom fra på Jølster? Jeg har bygdeboka for Jølster i hylla mi, og kan kikke litt for deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Samuel Simonsen ser ut til å være døpt 30.august 1846 ja, og med de foreldrene du har funnet: Simon Nilsen og Cathrine Jensdtr.I 1865 finner jeg en Simon Nilsen på gården Hegrenes i Ålhus. Han er 55 år gammel (født ca 1810 med andre ord), og bor med sin datter, Marthe Simonsdtr 16 år gammel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

En Samuel Simonsen gifter seg 17.oktober 1862 med Marthe Mariane Markvardsdatter:LenkeHan er da oppgitt med bosted Tjønneland (som er i Angedalen) og hun Schei (Førde).Hans far er da oppgitt å være Simon Markvardsen, hennes far er Markvard Hansen.Jeg vet som sagt ikke helt om dette er rette familien (det er ikke alt som stemmer med dine opplysninger), men samtidig er det mye likhet i navna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ved dåpen til Marthea Severine Nicoline Samuelsdatter i Førde i 1863 er foreldrene oppgitt å være Samuel Simonsen Tjønneland og Mariane Markvardsdatter:LenkeEr du helt sikker på at foreldrene var fra Jølster og ikke fra Førde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg maser fælt her nå (snart på tide å legge seg, tenker jeg), men en kjapp titt i bygdeboka for Førde gir litt mer nyttig info.Samuel Simonsen Tjønneland er født 1840, og han gifter seg i 1862 med Marta Marianne Markvardsdatter.Far til Samuel heter ifølge denne boka Simon Markvardson Gjelbrekke, og han flytta til Tjønneland i Angedalen fra Jølster i 1822. Det var mye kontakt mellom Angedalen og Jølster tidligere (bare noen fjell i mellom).Simon Markvardson Gjelbrekke var født ca 1790, og han døde i 1872 (drukna i Anga). Han var gift to ganger, og mor til Samuel het Helene Samuelsdatter Kvål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt sunde årebrot

Å- du er en engel Marita.... Dette er riktig familie, ja. At Simon het Tjønneland også viste jeg, glemte å notere det. Men har aldri hørt navnet og ante ikke hvor det var. Men det var Simon jeg kjørte meg fast på, og så har han vert gift to ganger, verre var det ikke. Helene,s navn var ukjent, den eneste plassen jeg kunne finne noe var Helge Samuelsdatter, og det er jo ren skrivefeil. Hvet du kor navnet Kvål kommer fra? Det eneste jeg kjenner til er i S-Trøndelag, men det er vel lite trolig. Og hva er det fulle navnet på Bygdeboka fra Førde. Takk for hjelpen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.