Gå til innhold
Arkivverket

[#57236] Oppslag SKUDAL Gaular bygdebok / Gaularsoga


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det gjelder denne debatten;Lenkeog Elij Thorstensdatter Skudal f ca 1806.Jeg ønsker å vite hvor det ble av henne. Finner henne ikke i 1865-tellingen, men hun skal etter det jeg forstår fortsatt ha vært gift med Ole Eliassen f Lunde i mai-juni 1865. Se dåpen til Anna Lovisa i 1865.Takknemlig for all hjelp. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har de nevnte bygdebøker? Jeg er altså ute etter opplysninger om Eli Thorstensdatter Skudal og Ole Eliassen Lunde. De fikk en sønn, Anders, i 1841. Så fikk Ole 4 uekte døtre med Brita Larsdatter i Førde.Hva skjedde med Eli og sønnen, Anders? Hadde de flere barn?Takknemlig for all hjelp!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Fra Gardssoga for Gaular (Olaf Hjelmeland 1955) s 291 under Lunde:Elias Sjurson grd. 1787-1815, g.m. Berta Olsdtr. Hatlebrekke. B: Orlaug f. 1822, Ola g.m. Eli T. Skudal, Anders ( Andreas) g.m. Anna A. Grimeland, Petter, Olina, Ola-Mikael, Anna g.m. Nils N. Lundekvam, Synneve f. 1836. Rognald Lasseson grd 1855,....Under Skudal (Nedstetunet) s 242: Torstein Henriksen g.m. Ingeborg Øysteinsdtr. Birkeland. B: Mads har grd. Helena g.m. Mads Johs.son Noss (Øyra) til Bergen, Eli g.m. Ola Eliasson Lunde.Ingen opplysninger her om barna til Ola og Eli eller hvor det ble av noen av familiemedlemmene.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uansett, tusen takk, Inger.Det hadde seg altså slik at Ole Eliassen fikk fire uekte døtre med Brita Larsdtr Førde fra 1857 til 1865. Først etter at den siste datteren var født giftet de seg, da hadde Ole fått skilsmisse fra Eli og kongelig bevilgning til nytt ekteskap. Bygdebokforfatterne unnlot ofte å ta med slike opplysninger.Kanskje der er en nyere bok, mener jeg så at det var kommet ut noe ca 2000. Noen som har kjennskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Eliassen Lunde flyttet til Bergen 30.9.1850. Han er da oppført som ugift.En Elie Thorstensdtr fra Indre Holmedal er innflytter til DK sogn Bergen, juli 1851, men det står 30 år, noe som ikke passer. Var der flere Eli Torstensdøtre i Indre Holmedal på dette tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei ArnfridJeg håper med dette at du gjerne kan hjelpe meg. Elie er søster av min tippoldefar Mads Thorstensen. Jeg har i flere år prøvd å finne å foreldre til hans/Elies mor: Ingeborg Østensdatter Birkeland. Hennes etternavn har jeg funnet skrevet som over, og Olsdatter og Ystensdatter. Finner ingen kandidat som kan være hennes far på gården Birkeland eller gårder med lignende navn. Likedan er det med mor (farmor til Mads/Elie) til Thorstein Henrikson: Elie Ivarsdatter Hauken. Hvem var hennes foreldre?Ellers har jeg bygdebøkene for Gaular og gjør gjerne oppslag om du trenger hjelp her. I mellomtiden skal jeg hjelpe deg og se om jeg finner info om Elie og hennes sønn Anders.vennlig (og håpefull) hilsen fraGrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi får se hva vi får til.Anders er ikke å finne blant konfirmerte i Gaular (i aktuel periode), men han kan jo ha vært i tjeneste annet sted.Han finnes blant vaksinerte 19. aug 1844, bosted Skudalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ja, Ingeborg er født ca 1772, døde 7 febr 1843 (s 436 - øverst på siden - i Gaular kirkebok 1841-1859, mannen Thorsten er neste innførsel), og Elie er f ca 1737.Elie og Anders som du spør om, er ikke innført under Skudal i Gaular bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Se (5), der ser vi at Elie og Ole står under Lunde, der han var fra.Han forlot trolig Eli og Anders i 1850 da han dro til Bergen. Siden fikk han 4 uekte barn i Førde, men giftet seg først med barnemoren, Brita Larsdtr etter at det 4. barnet var født, i 1865, da var han skilt fra Eli og fikk kongens tillatelse til nytt giftermål.Dette betyr at Eli må ha levd til inn på 1860-tallet. Som nevnt kommer det en Eli Torstensdtr fra Indre Holmedal til Bergen i 1851. Det står 30 år, men det kan jo være feil. Så langt er jeg kommet. Anders finner jeg siste gang ved vaksinasjonen i 1844, men det er jo mange Anders Olsen på hans alder i 1865, og han kan gpdt være en av dem.Nå er det Oles datter f 1865 som er anen til de jeg lager anteavle for, så egentlig har jeg ikke tenkt å gjøre så mye mer med Eli og Anders, men dukker det opp noe tar jeg i mot med glede.Har du funnet vielsene til Ingeborg, og til Eli? Var ikke fars bosted nevnt der?Fikk nettopp mail fra Per L.;'Har bladd litt i bygdebøkene, men eg kan ikkje finne noko som passar. Har sett litt på innlegget til Grete, men kan heller ikkje hjelpa der. Birkeland finns i Bygstad og på Sande. Hauken er nabogrend til Skudal. Grete har bøkene, så ho har vel endevendt dei. Det var jau artig at ho er etterkomar av fam på Skudal.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har du sjekket aktuelle skifter fra de aktuelle gårdene? Ser der er både Ivar-er og Østen-er nevnt der, både som for- og etternavn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ingeborg og Thorsteins lysning finner jeg som siste innførsel side 55 i skannet kirkebok for Gaular 1785-1821. Jeg tyder navnet som Olsdatter. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.