Gå til innhold
Arkivverket

[#57238] Finnes barnehjems barn i de skannede kirkebøkene for Kristiansand i 1889-90?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i mange år lett etter en pike som bodde på et barnehjem i Kristiansand i 1889. Det var det året hun ble konfirmert at det var mulig å få info om at hun bodde på barnehjem. Både moren og faren døde før hun var fylt 8 år gammel, men hun hadde en stemor, men hun hadde trolig ikke økonomi til å ta seg av datteren til mannen da hun ble enke?Jeg har søkt over alt, men det lar seg ikke gjøre å finne ut hvor det ble av henne.Jeg håper at det er noen som kan hjelpe meg med denne saken og kanskje sette meg på sporet av henne igjen, slik at saken kanskje kan bli løst?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvorfor begynne en ny tråd da du har så mange allerede? Du har jo fått en del info som du ikke setter opp her, og en bör vel unngå at folk leter etter noe som allerede har blitt eliminert.Du burde f. eks. gidt beskjed om at hun er födt i Bergen og at du har navna på foreldra, de har du jo oppgidt i flere andre innlegg, viser til noen...[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55240&sok=Terje+Aarland&nr=23&antinnlegg=7#anker>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeDet blir voldsomt vanskelig å fölge med når du har så mange innlegg om samme personer.I ft 1900 er det kun en aktuell person som er fôdt i 1973 i Bergen og som heter Mathilde til förste navn.Har ikke sjekket om du har funnet henne fra för, men hun bor i Barbu Aust Agder: LenkeBarna ble födt i Arendal, så de ble vel gift der.Du kan eliminere henne og (n° 6 her): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selvsagt burde jeg ha lagt inn noen lenker og fortalt om alt det jeg vet. Denne gange la jeg egentlig bare ut et spørsmål om det barnehjemsbarna i Kristiansand var registrert noen sted.For å si det slik så er jeg veldig glad for alle som griper fatt i denne saken her.Jeg kan fortelle alt jeg vet om denne dama:Foreldre var Mons Andreas Larsen (faren has igjen het Lars Anders Andersen og var fra Marøy eller Marøen i Manger) Mons Andreas ble født 26. sept. 1846 i Manger ble gift 30. juni 1872 i Korskirken i Bergen der han var smedsven og den 20. april 1873 får de datteren Mathilde Heleen eller Mathilde Helene Larsen. Moren var Ingeborg og hun ble født i Vikedal i Rogaland i ca aug. 1844.Mons Andreas blir den første gasmesteren ved Kristiansand gasverk, men blir enkemann i 1878, men gifter seg opp igjen allerede i juni 1879 med Signe Sofie fra Randesund i Oddernes kirke. I 1881 dør så Mons Andreas fra kone og en datter fra første ekteskapet. Mathilde Helene som er barn fra føste ekteskap kommer på barnehjem i Kristiansand sikkert ganske kort tid etter at faren døde. Denne datteren Mathilde Helene Larsen blir konfirmert i Kristiansand Domkirke den 28. april 1889. Her slutter alle sport etter Mathilde Helene.Det som skal være ganske sikker er at Mathilde Helene ikke er registrert død i Kristiansand før 1900, men jeg finner henne heller ikke i noen FT for Kristiansand for 1900. Nå kan det være mulig at det er noen kretser som ikke er registrert i Digitalarkivet, men jeg vil ikke feste noen lit til dette før jeg vet hvor jeg kan lete. Min mormor skal ha sagt til min mor at vi hadde slekt i Risør, men det kan ha vert en annen slekt som flyttet tilbake til Austevoll alt i 1890 årene.Så har jeg vert i kontakt med en dame i USA, hun fortalte at familien hennes flyttet til USA fra Canada i 1936 og da besøkte de en slektning i Minneapolis som snakket norsk med foreldrene hennes. Det hun la merke til var at dialekten til denne dama var ikke den samme som foreldrene snakket (Voss, eller blanding av Austevoll og Manger). Det kan være denne Mathilde som hadde kommet dit og denne dama som har fortalt dette mente at denne slektningen deres het Mathilde.Vel, det kan være en tilfeldighet med navnet, men det var det at hun kunne ikke huske hva denne kvinnen het og heller ikke hennes etternavn, men mente ganske bestemt at fornavnet var Mathilde.Vel, siden hun snakket en annen dialekt så kunne det være en fra Sørlandet eller det kunne være en helt annen dialekt hun snakket, men her må hver sten snus og kanskje så dukker det opp noe som kan være av interesse.jeg har funnet at det er to damer som har reist fra Sørlandet til USA som het Mathilde Larsen, en i 1893 fra Kr. sand, men født i 1875 og en som reiste fra Arendal ca 1895. Kanskje en av dem er den rette? Det finnes også info om at det bodde en dame fra Norge i Ili. i FT for 1900 som het Mathilda Larson, men hun ble født i April 1874, men det kan være henne. Jeg vet ikke en gang om den Mathilde jeg leter etter visste hvor gammel hun var? Hun ble jo foreldreløs som 8 åring, så hvem vet.I USA, kan det være umulig å finne henne? om hun har reist dit da.Stemoren sin man het Omdal og dette parte fikk mange barn og jeg har forsøkt å finne deres etterkommere også, men har til dags dato ikke klart å komme på sporet igjen.Håper det fortsatt finnes noen som vil hjelpe meg med denne saken. Jeg vet at den er vrien, men jeg har ikke lyst å gi den helt opp enda.jeg takker alle som er villig til å hjelpe og beklager at jeg ikke la ut all infoen med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det utvandret en Mathilde Larsen fra Kristiansand i 1893, men denne ble etter all sannsynlighet født i 1875 og kan kanskje ikke være den jeg leter etter, men som sagt må hver sten snus minst to ganger for å ikke å over se noe.Det er trolig den samme som utvandret i fra Kr. sand i 1893 som er losjerende hos en norsk familie i Chicago under FT for 1900 LenkeKanskje det er noen som er i stand til å finne ut hvem denne norske familien er. Kanskje en på denne måten kan fastslå eller utelukke at det er den Mathilde som jeg leter etter som bor her i 1900. Jeg tror det er av stor betydning for saken at vi kan finne ut hvem denne familien er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg viser til innlegg nr. 4. I den leken det vises til her er det i innlegg nr 1 at vi finner den omtalte FT for 1900 hvor også vi kan finne at en Mathilda Larsen bor i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.