Gå til innhold
Arkivverket

[#57242] Men hvor er FREMMERHOL, M&R?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Maria Rasmusdatter FREMMERHOEL blir gift 20. mai 1850 i Roald, Haram, M&R, med Peter Andreas Eriksen RØRVIK født 16. mar 1819, døpt 20. mar 1819 i Roald, Haram, M&R. Maria er oppgitt å være 20 år ved vielsen. I 1865 bor de på på Vattøy [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f61516&gardpostnr=54&personpostnr=321&merk=321#ovre>Lenke . De har også barna Elias Johan, 14 år, Tomina, 9 år, Laura 7 år, Rasmus, 5 år, Lars, 3 år og Hans, 1 år. Da er Marias fødested oppgitt å være Borgund prg. Her er den eneste i Borgund som kan ligne, fra HOOLEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Dette må være Fremmerholen i nåværende Ålesund kommune. Det er opprinnelig en gård, ligger øst i Spjelkavik, like ved Brusdalsvatnet.Håper dette kan være til litt hjelp.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ja, men jeg glemte å si at det er Holen i nåværende Sula også, men jeg får ikke sjekket noe mer her jeg er nå.Fremmerholen i mitt forrige innlegg eksisterer nå som boligområde.Sula og østre deler av Ålesund hørte til Borgund prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Slik at når det i 1865 står at Maria var fra Borgund, så kan det være Holen både i Sula og i nåværende Ålesund. Vi snakker altså om perioden fra ca 1830 til ca 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I kirkeboken Borgund/Borgund 1828-1839 døpte s. 25 står Maria Severine Helena f. 29 aug., døpt 19. sept. 1830. Foreldre Rasmus Størkersen (?) Hoolen og Magnhild Larsdtr.Antar at dette er den du er på jakt etter. Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Inger-Johanne,ja det er den samme som jeg har i siste lenken i (1).At Marias mann var fra Rørvik, og at deres sønn Elias ble gm en fra Brevik, kan kanskje være et spor.Jeg har jo fortsatt tro på Maria Severine Helena er den rette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Rørvik er omtrent midt på Vigra i Giske kommune, nord for flyplassen. I Ålesund, tidligere Borgund, er det Breivika to steder. Den eine ved Ellingsøyfjorden nord for Spjelkavik og den andre sør for Spjelkavik, også kalla Blindheims-Breivika for å skille den fra den første. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Breivik; her er den jeg nevner i (8) som ble gm Elias;Pauline Karoline Berntsdatter BREDVIK ♀ født 1856 i Herøy, M&R.Og her de jeg mener er hennes familie Bernt Nicolaisen BREDVIK ♂ Marta Halvorsdatter ♀ FT 1865. Familien bor i Bredvik. De har også barna Johan, 16 år, Martha, 13 år, Ane Berthe, 10 år, og Peter, 7 år. De eier en hest, syv store kveg, ti sauer, og kan så ½ tønne bygg, en tønne blandet korn, tre tønner havre og kan sette 2 tønner poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Maria er i Bygdebok for Ulstein og Hareid kalla for Rødsethol.Pauline, som vart gift med Elias, er frå Breivik i Ulstein. Forstår ikkje korleis Herøy kjem inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Viss alt går som det skal, legger jeg inn et kart her med utsnitt fra Åse - Spjelkavikormådet. Der kan du se Fremmerholen, Rødset og Breivik I og II (men Breivik er etter det jeg forstår også i Herøy). De nevnte gardene i tidligere Borgund, er bydeler i Ålesund i dag. Randi Ingunn.

bilete4331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Gårdsnavn: Begge disse Breivik-gårdene står der oppført i Borgund; b.13, s.175 20. Breivik. Udt. brei2víKa. -- Breuig 1606. Breeuigen 1617.Brewig 1666. Brevig 1723. b.13, s.177 36. Breivik. Udt. brei2víKa. -- Brewig 1666. Brevig 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Arnfrid (14): Det er feil i teljinga (avskrift eller original): Pauline var fødd i Breivik, Ulstein; dåp nr. 3 1857 her: Lenke (Det er liten grunn til å tru at faren eller syskenea er f. andre stadar enn i Ulstein; mora var frå Volda. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Ivar,betyr dette at det også er feil mht Paulines far og mor, Bernt og Martha? De skal altså være f i hhv Ulstein og Volda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så langt; håper dere kan rette opp og/eller legge til:6. Laurits Benjamin Kornelius VATTØY ♂ født 9. des 1898, døpt 29. jan 1899 i Ulstein, M&R. Konfirmert 4. okt 1914 i Ulstein med gode kristendomskunnskaper. Gift 12. jul 1924 i Årstad kirke, Bergen, med Lovise BJØRSVIK ♀ født 10. feb 1897, døpt 4. apr 1897 i Hosanger. Foreldre: Bonde og fisker Elias Petersen Vattøy og Pauline Berentsdatter f. Brevik. Fadre: Bonde Severin Knudsen Vattøy, bonde Hans Petersen Vattøy, bonde Knud Ananiassen Vattøy, bondekone Mina Petersdatter Vattøy og pike Pauline Eliasdatter Vattøy. Bosted ved dåp i 1899: Vattøy, Ulstein. 12. Elias Johan Petersen VATTØY ♂ født 16. juni 1851, døpt 29. jun 1851 i Ulstein. 13. Pauline Karoline Berntsdatter BREVIK ♀ født 30. okt 1856, døpt 4. jan 1857 i Ulstein. Vielse: 5. juni 1893 i Ulstein. Elias var enkemann. Gårdsmatrikkelen for 1886: Fylke: Møre og Romsdal, Kommune: Ulstein, Sogn: Ulstein, Gårdsnummer: 39, Gammelt matrikkelnr: 39, Navn på gård: Vattøen. 5 bruk, der Elias Johan Petersen har bruk nr 4 (gammelt løpenr 214bc, 215bc). Skyld i Mark-Øre-Daler-Ort-Skilling: 1-1-0-2-9-0 FT 1900: Bosted: Vattøy, Ulstein. Elias har også barna Marie f 1877, Peter f 1883, Nikolai f 1884 og Ingeborg f 1889 med sin første kone, Lorentse. Elias og Pauline har også barnet Jenny f 1895. De har korn, poteter, kreatur og fjærkre. Lærer Rasmus Øvstegard er regnet med i husstanden, noe som kan bety at han er huslærer.Brevik, Borgund: Breivik. Udt. brei2víKa. -- Breuig 1606. Breeuigen 1617.Brewig 1666. Brevig 1723. (O. Rygh: Norske Gaardnavne) 24. Peter Andreas Eriksen RØRVIK ♂ uekte født 16. mar 1819, døpt 20. mar 1819 i Roald, Haram, M&R. 25. Maria Rasmusdatter FREMMERHOEL ♀ Vielse: 20. mai 1850 i Roald, Haram, M&R. FT 1865: Familien bor på Vattøy. De har også barna Tomina, 9 år, Laura 7 år, Rasmus, 5 år, Lars, 3 år og Hans, 1 år. De har tjenestekar og tjenestepike, er selveiere og eier en hest, fem store kveg, sytten sauer, tre geiter, en gris og kan så ½ tønne bygg, 1 ½ tønne blandet korn, 1 ½ tønne havre og sette tre tønner poteter. 26. Bernt Nicolaisen BREVIK ♂ 27. Marta Halvorsdatter ♀ HVOR FRA? FT 1865. Familien bor i Bredvik. De har også barna Johan, 16 år, Martha, 13 år, Ane Berthe, 10 år, og Peter, 7 år. De eier en hest, syv store kveg, ti sauer, og kan så ½ tønne bygg, en tønne blandet korn, tre tønner havre og kan sette 2 tønner poteter. 48. Erik Rasmussen RØRVIK ♂ 49. Gjertrud Pedersdatter GJØSUND ♀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(18,19): mor Marta var f. i Volda, døypt Maria vitjingsdag 1816, nr. 4 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15957&idx_id=15957&uid=ny&idx_side=-178>LenkeMarta og Bernt er gifte 7.6.1845 i Herøy,nr 6 her: Lenke men hans opphaldsstad er Breivik i Ulstein.Marta er ført utflytta frå Herøy april 1845, nr 4 (til høgre) her: Lenke og det kan vere ho som er ført utflytta frå Volda nr. 1 her Lenke (Det står Eidem, som er grannegard til Indre-Lid). og innflytta til Rovde sokn (Herøy prg.) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, tusen takk,om jeg skriver LIED, Volda, som fødested, så er vel det så nært vi kommer. Jeg får prøve å lete etter hennes foreldre også, altså Halvar og Martha i Volda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du kan skrive Indre-Lid (ikkje Lied).mor Marta var enkje og dei vart g. 28.des. 1815, LenkeHalvor var frå Årskog, som kan vere i Rovde, på Vartdal eller i Hjørundfjord. Bygdeboka for Volda (Aarviknes) b.1 s. 62 (Indre Lid) fortel ikkje meir om kvar han kom frå, men at han d. 35 år gl. i 1820. Marta kom frå Høydal og var først g. 1797 Martinus Pederson Løndal (v. Ulvestad, Dalsfjord) d.1814, på Indre-Lid frå 1796. Fem born i dette ekteskapet. (eit dotter g. Paul Kleppe, som Marte (d.y.) reiste for å tene med i 1836, lenkja i (20)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det stemmer nok. Vartdal høyrde til Hareid sokn, Ulstein prg. Kyrkjeboka er tapt (brann i 1832). Men for nokre år finst det utdrag sendt til Innrulleringa i Bergen av Soknepresten. Halvor var døypt 6.jan 1783, nr. 15 på denne lista her: LenkeHøydal er i Volda, ja - i den delen som har fått ny bygdebok (b.3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Ivar,Nå går jeg litt surr i noen steder;Se listen min i (19) nr 13. Pauline har jeg som født i Brevik. Hvilket Brevik er det her; to steder Brevik i dagens Ålsesund, nordsiden og sørsiden, og så skriver Ivar i (20), Brevik i Ulstein. nr 24. Peter har jeg som født i Rørvik. Er det Rørvik i Giske? og var hans mor fra Gjsøund i Giske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.