Gå til innhold
Arkivverket

[#57244] Nes Romerike. Marthe Maria Andersdatter Green.


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Jeg leter etter identiteten til Marthe Maria.Er det noen som kjenner til etternavnet Green, og hvor dette stammer fra.Har funnet henne i følgende kilder:Hennes sønn Ole ved dåpen i 1830 ( nr 51 ): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7656&idx_id=7656&uid=ny&idx_side=-180>Lenke Hennes vielse med Ole Olsen Sæterhaugen i 1830 ( nr 20): Lenke Utflyttet fra Nes i 1831 (nr 12): Lenke Innflyttet til Odalen i 1831 ( nr 10): LenkeVed sønnens dåp i 1830 het en av fadderne Johan Green.Utenom dette har jeg ikke klart å finne ut noe om hennes opprinnelse.Det er litt sprik i aldersangivelsene i de forskjellige kildene. Den eneste Marthe Maria Andersdatter jeg har funnet er døpt i Fenstad 26.12.1799 og konfirmert 8.10.1815.Dennes dåp (nr 11): Lenke Konfirmasjon ( nr 18 øverst):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Eller kanskje denne :Det er ei Marta Maria som blir døpt Bragernes 12.sept.1803. Hennes far er Andreas Green og hennes mor er Ane Rasmusdatter Møller (Muller). LenkeAv søsken har hun: (bl.a.?) Rasmus (døpt 10.jan 1806) og Christian William (døpt 2.des. 1808).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

IvarTakk for det. Dette ser ut til å være en meget sannsynlig kandidat. Alderen stemmer også mye bedere. Jeg har nok konsentrert meg for mye om Nes. Får sjekke videre om hun er registrert utflyttet fra Bragernes og innflyttet til Nes.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Min første innskytelse var at Green er en skrivemåte for gården Greni i Nes på Romerike. Har du sjekket dette?vh leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Leif Erik.Takk for innspill.Jeg har vært inne på tanken om både Greni og Breen, men ikke sjekket det videre. Nå fant jeg konfirmasjonen til Marthe Marie(nr 4) : LenkeJeg kan ikke tyde alt som står om foreldrene, men ...Green og Anne R...dtr? Fødselsdato 1.8.1803 stemmer bra.Morens navn kan jo ligne på Ane Rasmusdatter som Ivar skriver i sitt innlegg.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det kan se ut som om Andreas Green og Anne Rasmusdatter kom til Bragernes fra København en gang mellom 1801 og 1803.En Andreas Green inngår ekteskap med ei Anna Møller i Trinitatis kirke i København 26. september 1800.28.august 1801 døpes en Johan Nicolai i Vor Frue med foreldreparet Andreas Green og Anne Rasmusdatter.Innlegg 1: Det var en Johan Green som var fadder på Nes i 1830IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og Anne (Rasmusdatter) Green lever ved FT.1865, og befinner seg på Nes, blind og gammel, og født i Danmark, boende hos sin sønn (Christian) som ble døpt i Bragernes (Drammen) i 1808. LenkeJo, vi har nok truffet på rett familie.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Takk igjen IverJa nå begynner det virkelig å nærme seg.Jeg husker jeg var innom folketellingen for en tid tilbake, men gikk da ikke videre på det sporet.Det ser ut som hele familien kan ha flyttet til Nes en gang mellom ca. 1808 og 1820. Får kaste meg over utflyttinger og innflyttinger. De burde vel kunne finnes der.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, denne Green-familien som tydeligvis endte opp på Nes på Romerike har noen interessante spor i FT1865 som kun for moroskyld kan listes opp:Et par snekker-brødre(?) som kom til Drammen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f60602&gardpostnr=97&personpostnr=1093&merk=1093#ovre>Lenke .En baker-familie i Modum: LenkeEn handelsagents familie (eller var det Møller-hustruen ?) i Bergen: Lenke . Men akkurat denne er kanskje litt spesiell når vi samtidig går til familien i Spydeberg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei igjen.Takk til Lars Ove for lenker. Ole Olsen Sæterhaugen og Marthe Marie Andersdatter er mine tipp-tipp oldeforeldre. Etterslekta til disse har jeg en viss oversikt over, men i dag har jeg plutselig fått dansk blod i årene. :-)Jeg har nå funnet fire søsken konfirmert i Nes:Johan Nicolai konf. 4.10.1818, Marthe Marie konf. 1.10.1820, Rasmus konf. samme dag og Christian William konf. 2.10.1825.Kan noen tyde det som står i Johan Nicolais konfirmasjon ?Lenke mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var meget vanskelig å tyde, men bostedet til konfirmanten er i alle fall knyttet til gården HAMMERSTAD.Jan har nok dansk blod i årene, men jeg lurer på om Andreas Green allerede hadde familie i Norge før han ankom Bragernes omkring 1802.Det ser ut til å være flere Green-slekter i Buskerud. Vi finner navnet i Bragernes, Krødsherad, Sigdal, og Modum, og man skal vel ikke se bort fra at Andreas kan ha hatt tilhørighet mot en av disse.Når vi vet at Andreas Green visstnok var snekker av yrke (FS-opplysning), og det er fristende å tro at han hadde en familiær forbindelse til Mester-snekker Johan Gren på Bragernes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=f10602&gardpostnr=157&personpostnr=1244&merk=1244#ovre>Lenke , og dette er vel ting som kan la seg undersøke.Men Johan (eller andre i hans familie) er ikke fadder for Marta Maria ved dåpen i Bragernes i 1803, derimot vinner vi en annen snekkermester blant disse, Andreas Rude: Lenke og kjøpmannsdrengen Christian Martini Lenke , nykonfirmerte Helle Tveta Lenke , og baker/kjøpmannsfruen Ingeborg (Hansdr.) Østerdal Lenke(NB/Apropos ”baker” - : Jeg tror en dattersønn av Andreas Green endte opp som baker i Modum –innlegg 9 – og et annet barne-barn endte vel opp som snekker i Drammen)JAN: Et lite spørsmål vedr. området nær Nes. Har du vært borti ANNE GREEN som 9. feb. 1770 i Sørum ble trolovet med Captein Jens Ruus. (Høyre side, venstre spalte Lenke )Likeledes ARNE GREEN fra Fenstad (NB) i Nes som er 50 år ved FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det har du rett i, og det er vel en teori som går ut på at de fleste Greenene i Buskerud har navnet sitt derfra.Men nå oppdaget jeg at det på brukerforumet er lagt ut en del nyttig stoff vedr. Andreas/Anders Green og Anne Rasmusdatter Møller.En fjern slektning av Jan har denne anetavla (se nr.60 og 61 [url="http://home.eunet.no/~haraldfo/JORUN.htm>http://home.eunet.no/~haraldfo/JORUN.htm )Og dette temaet her gir mange nye opplysninger Lenke(Rasmus) Møller-familien ser ut til å være helt dansk, - (På tross av at jeg sent i går kveld trodde jeg hadde funnet Rasmus i BRAGERNES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei igjen.Først til Ivers spørsmål i innlegg 12. Jeg har ikke vært borti Green-navnet annet enn i de linkene jeg ga i mitt første innlegg. Ellers har dette for meg vært et meget fruktbart tema.Linken til den forrige diskusjonen i 2005 ga veldig mye nytt. Jeg har bare såvidt kikket på den anetavla det var linket til, men jeg så mye nytt jeg skal gripe fatt i.Jeg har nok mange timers arbeid med å samle, og ikke minst kvalitetssikre disse opplysningene mot primærkildene.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du må gjerne ta en titt på min etterlysing, debattinnlegg nr. 55808, snekkermester Johan Green. En av hans tanter på morssiden (født på Tukua i Sigdal og visstnok død før 1797) var gift i København med en Riis, hvis jeg ikke husker helt feil. Danmark og Norge var fortsatt tvillingriker + at det samtidig var to snekkermestere Green på Bragernes er unektelig et 'pussig' sammentreff....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Astrid:Bidraget i tema 55808 er jo veldig interessant, - særlig Danmarks-forbindelsen til Anne Olsdatter gjennom ekteskapet med overgraver Riis.Ble Green-navnet er tatt til anvendelse gjennom Johans Geens mor eller far. (Var det faren som kom fra Tukua ?)I innlegg 5 i tema 55808, refererer Laila Kornstad fra bygdeboka. Vet du om det finnes noen kilde-henvisning der til denne Danmarks-forbindelsen, og om årsak til at den oppsto.Og så et lite spørsmål til Astrid vedr. Christopher Hansen (Snekkermester Johan Greens antatte far): Vet du om noen har kartlagt hans søsken. (Om det for eksempel finnes noen Anne og/eller Johan iblant dem ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kommentarer til 17: jeg vet dessverre ikke noe om opphavet til Christopher Hansen - har heller ikke funnet vielsen, ca. 1750, men kona er født på Tucuen (Tukua), og de bodde der da det første barnet ble døpt. De kom til en plass under Green litt seinere, derav Green-navnet, antar jeg.Foreldrene til Johan Greens mor (og tante Anne i København), er Ola Jonsen smed (Tukua) og Mette Mikkelsdatter Heide. De giftet seg før kirkebøkene starter, ca. 1718, og fikk 12 barn (ikke alle levde opp). Deres yngste, Berte (født i 1742), er min ane. Jeg har heller ikke funnet ut av opphavet til Mette Mikkelsdatter Heide, samt når hun døde. Ingen hadde blitt gladere enn jeg om vi fant ut av dette.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne overgraver Riis må da ha inngått ekteskapet med ”Tante Anna” i København omkring 1750. – Skulle gjerne sett kilden for nettopp det, da jeg har en ønsketenkning om at det kunne dreie seg om det visselig inngåtte ekteskap mellom ANNA GREEN og JENS RUUS (nb: ikke Riis)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg falt litt ut her, men så nettopp Ivers siste innlegg, og at Møller er nevnt tidligere i debatten.Er disse personene som gifter seg i København 1748 relevante i forhold til debatten? LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.