Gå til innhold
Arkivverket

[#57253] Johan Tanke Jensen f. 1844 Kabelvåg


Gjest Tove Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Carlsen

Har noen slekten hans videre på farssiden (evnt mor også?. Faren er Jens Tanke f. ca 1818, Vågan. Hvordan er han knyttet til en Tanke-slekt deroppe, og evnt. hvilken? Moren er Pernelle Abelsdatter f. 1806 Ørsnes, Vågan i Lofoten. Mener å ha funnet foreldrene i folketelling for 1801, men ellers er jo kirkebøker brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at det er lite respons her Selv om det ikke finnes kirkebøker for dåp, så finnes det oversikt ioverkonfirmerte som er født dette året. Han finnes i 1862 klippJohan Tanke Jensen. 18 år Vaagen, foreldre ungkarl Jens Tanke & enke Pernella AbelsdtrDet finnes Tanke/Tanchefamilie i Buksnes/Hol og på helgeland (Brønnøy/Alstahaug/Sømna)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er du sikker på at Jens Tanke ble født i Vågan 1818 ? Fant en sønn av Nils Tanke i Alstadhaug som ble født i 1814,og døpt Jens Christian :(ø.h.side)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Carlsen

Takk for svar til Anne og Steinar. Jeg skal sjekke ut om det finns noe materiale på Tanke-familier på nevnte steder. Utfordringen blir å finne direkte tilknytning til Jens Tanke. Men kanskje Annes svar, gir svar på dette. Ja, Abel er den jeg fant i folketellingen til lenk 1. Giftermålet i 1848 hadde jeg ikke, så det er nå notert! Det må være ekteskap nr 2, for da hun får sønnen Johan i 1844 står hun oppført som 'enke'. Folketellingen 1865 viser at hun hadde en sønn 'Edvard K. Andreassen' født 1829(?), som må være fra hennes første ekteskap. Nei, jeg har ingen konkrete opplysninger som viser at Jens Tanke er født i Vågan, så et evnt. fødested i Alstadhaug kan være mulig - fødselsåret passer sånn ca, og jeg har ikke funnet noen familier som passer i Lofoten. Skal se litt nærmere på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiÅrbok for Vågan 1999/2000 har en oversikt over mannfolk født mellom 1790 og tror det var 1840 som en prest i vågan skrev etter at kirkeboken var brent. film NT 199 inneholder militære mannskapslister for Vågan fram til 1850tallet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I manntallet som sogneprest Bull skrev i 1832, er det oppført en Jens Tanke, 40 år, som bodde i Storvågan (Kabelvåg). Det opplyses at han er født i Bodø. Han var altså født ca 1792. Så det kan vel neppe være den Jens Tanke som Tove er på jakt etter? Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Viser til tema 83965: 'Olga Thanke f. 12.01.1884 Vaagan- foreldre?' Lenke.Olga Thanke er Johan Tanke Jensen sin datter.Ut fra tema 83965 kan det se ut til at Johan Tanke Jensen er sønn av Jens Philip Christophersen (Qvale) Tanke (f. i Gildeskål i 1821).Jens Philip Christophersen (Qvale) Tanke ser ut til å være sønn av Christopher Jenssen Tanke f. 14.03.1782 Alstahoug, bosatt Sørøen 1801. (Fortsettelse av anerekke i innlegg 45 i tema 83965).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.