Gå til innhold
Arkivverket

[#57254] Hans Johannesen fra Fusa/Os til Austevoll, ca 1787


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

I 'Austevoll' bind 2 av Johan Tufteland er nevnt (s 141) at Hans Johannesen Taranger var født på Bogen, Os i 1761. Han giftet seg i 1787 med Brithe Larsdotter Skaar. Ved giftermålet er navnet Skaar også brukt på Hans. Jeg har sett nevnt at denne Hans Johannesen er den Hans Johannesen som er født på Boga i 1762, sønn av Johannes Isakson Boge, nevnt i 'Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik' bind II, av O. B. Skaathun (s 153).Jeg har ikke funnet noe skikkelig dokumentasjon på at disse to Hans Johannesen er samme person, bortsett fra at fødested og årstall passer omtrentlig. Er det noen som vet noe mer om dette? For meg er det viktig å vite om denne slektsgreina krysset Bjørnafjorden eller ikke...vh leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Legg inn tidligere innlegg, kanskje ser Heidi dette og har noe å bidra med. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20658&sok=oddvar+s%F8reide&nr=15&antinnlegg=11#anker>LenkeHer er vel skifte etter Anna Olsdatter som var gift med Johannes Isaksen, men ho døde før Hans J. gifter seg. Du har også ett godt utgangspunkt i søstrene til Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for opplysningen. Ser at Heidi også hevder at Hans Johannesen Boge kom til Taranger. Men hvordan vet man det?vh leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner ingen Hans Johannessen döpt i Os i 1761, men finner Hans Johannessen döpt 20 februar i 1762 av foreldre som nevnt over: Johannes Isaksen Boge og Anna Olsdtr (överst högre felt): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Hans Johannessen döpt i Sund i 1761 eller 1762.Men det er en Hans Johansen födt i Sund i 1763, far Johan Johansen Leröen (högre kolonne, boks 2):Permanent sidelenke: LenkeKanskje dåpen til barna til Hans Johannesen kan være til hjelp.Eller er det muligens skifte etter Johannes Isaksen? Men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 37 i 1788: Johannes (oppkalt etter farfar): Permanent sidelenke: LenkeEn Michel Johannesen Taranger er og fadder, kan det være en farbror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1792 fâr de en datter Magrethe (1. dâp i 1792): Permanent sidelenke: LenkeEr det ikkelitt rart at han ikke kalte opp Anna dersom hun er hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

22 sep. 1793 en sönn Absalon (nederst til högre): Permanent sidelenke: LenkeIkke sikkert de drev med oppkalling i det hele tatt da.En av fadderne er en Niels Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Mange takk for all hjelp. Hans hadde mange barn (hvorav Absalon var min tipp-tippoldefar). Nå finner vi vel ikke noe om Hans sitt opphav gjennom hans barn, men det at vi ikke finner Hans selv som døpt i Sund/Austevoll indikerer at han er innflyttet. Jeg må sjekke skifteopplysningene. Kanskje det står noe der.vh leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ofte var fadderne til barna av samme slekta, det var derfor jeg leita etter noen av dem. Dessuten var det mye oppkalling på den tiden, normalt kalte man förste sônn med farfar sitt navn og förste datter med farmors. Så kom morens foreldre, men her ser det ikke ut for å være det tilfellet. Vet du hva moren til Brithe Larsdtr het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Mora til Brithe Larsdatter var Margrethe Andersdotter fra Bakkasund (og en av døtrene til Hans J. het Margrethe (1795 - 1870), så det er nok oppkalling. Han hadde også en datter som het Anna (f. 1794)).leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er familien i 1801 Lenke Her er datteren Ane 9 år. I tillegg til de som er oppført i 1801, har jeg registrert Abelone, døpt 1. august 1802, og Brithe, døpt 6. januar 1805. Både Absalon, Abelone og Margrethe ser ut til å være oppkalt etter Brithes forforeldre. Jeg har forresten også registrert at Hans Johannessen fra Boge hadde en bestemor med navnet Mari (Monsdtr. Øren), gift med Ole Hansen Gaugstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.