Gå til innhold
Arkivverket

[#57257] Hjelp til å tyde kirkebok Åmot 1762


Gjest Tor Blekastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Dette er gotisk håndskrift på sitt verste, men jeg mener å kunne lese ''Erik Germunds. og Kari Olsd., huusfolk paa Røe, b. kaldet Gundmun''.Denne familien er omtalt i Åmot bygdebok, bind 2, side 411-413 under Rødskaret. Her er det riktignok ikke nevnt noen sønn av Erik Gjermundsen og Kari Olsdatter ved navn Gudmund. Derimot står det at parets eldste sønn Ole (som forøvrig overtok plassen etter morens død i 1784) også var født i 1762. Dét bør nok sjekkes nærmere i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg tror vi her har et eksempel på at presten ikke bare skrev stygt; han har nok også skrevet feil og forvekslet to dåpsinnførsler.I innførselen rett under står det nemlig ''Confirmerede Erik Gundmuns. og Kari Olsd. Biørnstads b. Ole hiemdaab''.Jeg er ganske sikker på at presten har forvekslet navnene Gudmund og Ole, slik at Erik Gjermundsen og Kari Olsdatter på Rød hadde sønnen Ole til dåpen, mens Erik Gudmundsen og Kari Olsdatter på Bjørnstad døpte sønnen Gudmund.Her ser vi med andre ord at det står feil i kirkeboken, men riktig i bygdeboken! Familien på Bjørnstad er omtalt i Åmot bygdebok, bind 1, s.37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Blekastad

Tusen takk til Tore S. Falch. Jeg er mektig imponert både over skrifttydningen og fortolkningen. Ifølge min avdøde kones notater fikk Erik Gudmundsen Bjørnstad og Kari Olsdatter en sønn Gudmund i 1762, så dette stemmer veldig bra! Takk også for referansen til Åmot bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.