Gå til innhold
Arkivverket

[#57263] Foreldre til Bertha Malene(?) Akselsen f. 24.6.1858


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Jeg prøver å finne ut hvem foreldrene er til - Bertha Malene(?) Akselsen f. 24.6.1858 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f01301&gardpostnr=8651&personpostnr=40058&merk=40058#ovre>Lenke (står uriktig 1856?) d.1936 Lenke (26.09.1939?) (hun var gift med Johannes Størksen f. 18.12.1857, d.10.8.1946)Det eneste jeg fant som het Akselsen i Finnås 1865 var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg finner ikke Ole Axelsen i FT 1865 (mulig han er død), men jeg finner en Birthe Jacobsdatter (31 år)som enke.Kanskje Berthe Malene er her i 1865? LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Hei igjen.Ja det ser vel nesten ut som det kan stemme det du fant ut, fødselsdatoen var jo ganske nærmt det jeg har fått oppgitt før, i og med det kan det kanskje bare ha blitt sett feil tidligere eller noe, jeg har funnet ut det før et par ganger med andre.Siden hun het Akselsen og ikke Akselsdatter tyder vel det og på at familien da hadde begynt sånn som nå for tiden å bare fortsette med samme etternavn.så takk for hjelpen Lars Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du alt har funnet dette? Bømlo II, s 376: 82) 'Johannes Størkson Tverdarøy, Fitjar, f. ikr. 1857. G. m. Berta Malene Olsdtr. Akselsholmen, Økland, f. 1859. Kjende born: a. Ole Severin, f. 1881, d. 1882. Johannes var bakar på Vorneset i 1881. Flytte til Bergen med huslyden, der han dreiv «Bergens Løpergutbyrå».' BI, s 530: 140) 'Ola Akselson Akselsholmen, Økland, f. 1831, d. 1861. G. m. Brita Jakobsdtr. Kloven, f. 1836, d. 1900. Brita vart spilt, og lagd inn på Pleiestiftelsen i Bergen, der ho døydde. Borna vart flytta, Berta kom til Kloven, og Inga til morbroren på nora Sele. Born: a. Berta Malene, f. 1859, g. Vorneset. b. Inga Oline, f. 1861, g. Søraneset. Ola bygsla holmen i 1859, og var berre brukar i 2 år, til han døydde. Ekkja hadde so plasset til ho vart sjuk. I 1865 fostra ho 2 kyr og 5 smaler. Sådde 1 t. havre og 1 t. poteter på plasset. Ola var den siste buande mannen på holmen. Då ekkja kom frå plasset, vart det lagd inn under hovudbruka, og i utskiftninga fekk kvart bruk sin teig.' BI, s 529/530: 138) 'Ola Akselson Svortland, f. 1771, d. 1823. G. m. Helga Torkjelsdtr. Urong, f. 1781. Born: a. Aksel, f. og d. 1803. b. Aksel, f. 1804, g. Midtholmen. c. Torkjel, f. 1807, g. Korsen, Erevikjo. d. Ola, f. 1810. e. Lars, f. 1813, g. Hollund. f. Rasmus, f. 1816, g. Erevikjo. g. Samson, f. 1819. Han var i Breivikjo, Fitjar i 1851. Helga g. oppatt m. Sivert Sjovatson Kruneneset.Ola bygsla plasset i 1803. Vilkåra var at han skulle halda husa på plasset istand, og svara 2 rdl. årleg i avgift. Til brensel kunne han ta torv og brake. Han måtte ikkje ha krøter i garden si utmark, men haga dei på holmen. Ola var brukar til han døydde. Ola greidde seg bra. Dei fødde 3 kyr.'Dersom du trenger mer, må du bare si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte dette fra samme side: 139) 'Aksel Olson Midtholmen, Økland, f. 1804, d. 1866. Aksel kom bort på sjøen « - men fandtes ihel frosset paa Landet». Etter segna vart Aksel drepen av Sæbjørn Kruneneset i slagsmål om noko rak, men det finst ikkje prov for at det er sant. G. m. Malene Pedersdtr. Øyjordsøyno, f. 1802, d. 1872. Born: a. Ola, f. 1831, g. Midtholmen. b. Udna Malene, f. 1843, g. Steinsbø. Aksel bygsla plasset i 1831, og var brukar til 1859. Etter Aksel vart holmen kalla Akselsholmen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja jeg har funnet ganske mye om den slekten nå, men jeg har ikke funnet noen sånne tekster, så takker nok en gang Kjellaug.Vet ikke om du har noe mer fra Johannes Størksen sin side, men hvis du hadde hatt f.eks. noen ledd opp fra moren hans Anna Johannesdtr (1806-1888) (eller faren for den saks skyld) så hadde det vært flott.mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ingenting om Johannes Størksson, da må du nok få tak i Fitjarbøkene, du kan få låne dem på biblioteket.Skal sende deg det jeg har - en god del!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har du vel funnet Johannes i ft 1865 for Fitjar med foreldre Stork Storks. og Anna Johannesd. : [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f61222&gardpostnr=156&personpostnr=921#nedre>LenkeMulig Størk som er født her i 1809: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1809, side 87. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan var 'uegte' og faren var Størk Olsen Glopholmen og mora enke Mari Johnsdtr Tranøen.Mulig den Størk som er ungkar her i 1801, for det er ingen Størk på Glopholmen i 1801: LenkeHer er Mari Johnsdtr på Tranøen i 1801: LenkeMari Johnsdtr og Mons Larsen finner jeg ikke gifte på 'Stordøen': LenkeSkulle ikke forundre meg om det er de som gifter seg på Finnås 17 juli 1796: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 3 (1765-1803), Kronologisk liste 1796, side 115. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner kun en Størk Olsen døpt på Stord: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 2 (1744-1777), Kronologisk liste 1774, side 207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-212>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Ole Hyssingstad og hustru: døpt 29 mai 1774.Finner ingen passende Ole på Hystingstad i 1801. Han kan være død da. En Ole Olsen Hysingstad gifter seg i 1762 med Agathe Colbeinsdtr Hage: Lenke De er de eneste som passer blant gifte med hensyn til gårdsnavnet.Denne Ole dør i 1793: LenkeHer er Agathe Colbeinsdtr hos sin sønn Colbein på Hysingstad i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å si at Sætrevik ligger på øygruppa mellom Fitjar og Bømlo og der har du og Tranøy (innlegg 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Halver død i 1727: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=88&filnamn=gr12211725&gardpostnr=48&personpostnr=71&merk=71#ovre>Lenke Blant fadderne hans var Anna, Brithe og Ole Hysinstad: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 1 (1725-1744), Kronologisk liste 1725, side 2. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nok en Halver Colbensen Hage død i 1750: LenkeColben Halversen død 1735, 60 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Ole Olsen blir født på Hysingstad i 1730: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=151&filnamn=dp12211725&gardpostnr=232&personpostnr=463#nedre>Lenke Far Ole AndersenHan får nok en sønn Ole i 1732, så da har vel muligens den første dødd: LenkeDen eneste Ole Andersen som gifter seg før 1730 er denne i 1727, kone Berte Olsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole Olsen f. 1730 og død 1730: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=169&filnamn=gr12211725&gardpostnr=214&personpostnr=337#nedre>LenkeBeviset på at det var paret over: Brithe Olsdtr Hysingstad død i 1742, ektemann var Ole Andersen: LenkeHun har nok dødt i barsel for her dør en datter med samme navn som mora, det var vanlig at en jentebarn fikk morens navn dersom hun døde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Johannesdtr, kona til Størk, var f. ca 1807 Da skulle en tro at det er hun som er fra Tverderøy for her blir en Anna døpt i 1807 med foreldre Johannes Hansen Tverderøen (høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1807, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11673&idx_id=11673&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner bare to Johannes Hansen gift i timelig tid før 1807:Johannes Hansen Tvedt og Eline Andersdtr Agdestein i 1792: Lenke Det står jo at gårdsnavna deres var kun ved trolovelsen, så de har nok bodd et annet sted.Det er et par til i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er skifte etter Johannes Hansen Tverderøen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=skifshor&gardpostnr=13081&merk=13081#ovre>Lenke Johannes Hansen Tverdarøen Føyen 32b A.d.2 1820-1824Spør etter opplysninger om det på arkivforumet så får du vite hva kona og barna het. Han var 50 år da han døde i 1820:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Riktig par over som gifta seg i 1801! Her dør Cicile Christophersdtr på Tverderøen, 70 år gammel i 1839: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=gr12211826&gardpostnr=904&personpostnr=904&merk=904#ovre>LenkeDa var det nok den jeg fant i 1801 som tjenestepike på Gloppen, 34 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen Johannes Hansen født på Stord rundt 1770, så en skulle da tro at han kom fra Tysnes siden det står Amland, ingen annen informasjon i kirkeboka heller: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1801, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11673&idx_id=11673&uid=ny&idx_side=-7>LenkeFinner heller ingen Ci/Zi/Si(d)selle Christophersdtr født på Stord.Her tenker jeg vi har Johannes Hansen født på Amland i oktober 1770: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 5 (1762-1793), Fødte og døpte 1770, Dagregister 1770, side 31. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mora heter Anne ChristophersdtrDette paret finner jeg da ikke gift på Tysnes!Men de gifter seg i Fitjar i 1768:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Har sendt inn på arkivforumet så får se snart hva som står..Forresten så hadde jeg funnet at Størk Olsen var gift her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1567&merk=1567#ovre>Lenke med en Ales Peersdtr med gård Glopholmen. Men etter du fant dåpen til Størk Størksen så er det sannsynligvis feil da.Størk Olsen døde også vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har nok funnet riktig Størk for han gifta seg aldri med Mari og det stod at han var på Glopholmen da Mari fikk sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.