Gå til innhold
Arkivverket

[#57272] opplysninger om henrettet person


Gjest mona sevlejordet
 Del

Recommended Posts

Gjest mona sevlejordet

Hei Jeg ønsker opplysninger om Ole Sevlid. Han ble henrettet 18.12. 1834 Fint om jeg kan få fødelsdato og navn på foreldre. Vennlig hilsen Mona Sevlejordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette skal, så vidt jeg vet, være på Kongsberg eller like ved Kongsberg. Jeg antar at saken mot Ole Sevlid er å finne i Statsarkivet i Kongsberg, og i saken skal hans personalia være lagt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du ville nok fått flere lesere - og dermed forhåpentlig flere hjelpere - dersom du la dette spørsmålet inn på brukerforumet istedenfor her på arkivforumet.Det er vel Ole Sevles dåp du finner her i kirkebok nr.5 for Rollag - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8556&idx_id=8556&uid=ny&idx_side=-102>Lenke - nr.2 øverst til venstre.Her ser vi at Ole, sønn av Ole Olsen nedre Sevle, blir døpt 18.april 1808 i Nore kirke. Morens navn er ikke nevnt ved dåpsinnførselen, men det vil man jo kunne finne ved å lete etter vielsen av Oles foreldre.Jeg regner med at du har sett disse artiklene - Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Per Hohles bok ''Manndraperen fra Nerdalsjuvet' med undertitelen ''Sagaen om Sevleguten'' (Gyldendal, 1975) handler om Ole Sevle.Ihøst kom det ut en bok, skevet av Torgrim Sørnes, med titelen ''ONDSKAP - De henrettede i Norge 1815-1876''. Boken tar for seg 39 kriminalsaker i denne perioden som førte til henrettelse av tilsammen 39 menn og fem kvinner. Ett av kapitlene handler om Ole Olsen Sevle (1808-1834).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

I rettsdokumentene opplyses det at Ole Sevli ble døpt 18. april 1808, og konfirmert i 1823 med 'ret god Christendoms Kundskap og god Opførsel'. Hans far var Ole Olsen, og det samme het også hans bestefar (som han myrdet). Moren het Tone; Ole Olsen var eldst av syv søsken hvorav én bror het Torer og en annen Reier.Håper dette var til noen hjelp. Ellers anbefaler jeg jo selvsagt å kjøpe boken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.