Gå til innhold
Arkivverket

[#57275] Mikkeline Elise Hansdatter f i Tromsø ca 1837, gm Edvard Myhre, Trondhjem?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den, Alvin. Finner likevel ikke noen bedre kandidater som Mekelines foreldre i 1865 enn de nevnt i (6), Hans og Hanna Olsen, samt brødrene Olaus og Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dersom Olaus er bror til Mikkeline og er to år yngre, er han født i 1847.Men i 1847 får Mikkelines foreldre en datter Klaudine Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 9 (1837-1847), Fødte og døpte 1847, side 96.Permanent sidelenke: Lenke nr 50Så jeg tviler på at det er de riktige i (6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er en eldre bror (nr 65) Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Klokkerbok nr. 5 (1834-1845), Fødte og døpte 1840, side 124-125.Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er Karen Johannes far fadder, og både han og Karen Johanne står oppført med SAMA som slektsnavn. Hva kan det være? Er det et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Vigselen, også der er Sama nevnt. Jeg syntes det ser ut som et navn er det et gårdsnavn? Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 8 (1835-1840), Ekteviede 1839, uten sidenr.Permanent sidelenke: Lenke nr 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøver å oppsummere litt;jeg er altså på jakt etter herkomsten til Edvard MYHRE ♂ født 1843 i Trondhjem og Mikkaline Emilie HANSDATTER ♀ født 11. mai 1845, døpt 21. jul 1845 i Tromsø. Konfirmert i Tromsø i 1860. Vielse: 10. aug 1868 i Tromsø FT 1875: Bosted: Nordre Strandgate, Tromsø. De har også barna Rebekka Constanse f 1869 og Georga Nicola f 1874. De eier 1 gris. Edvard er sjøfarende skipstømmermann. Når det gjelder Edvard Myhre har jeg funnet foreldrene; Johannes MYHRE ♂ Trondhjem og Rebekka RØNNING ♀ Trondhjem FT 1865: Bosted Grønnegaten, Tromsø. Johannes og sønnen Edvard er begge tømmermenn. Johannes og Rebekka har også barna Gurine, 19 år, og Johanna, 11 år. Når det gjelder Mekeline har jeg funnet foreldrnene; Hans Per OLSEN ♂ født i Trondhjem?? og Karen Johanne Michaelsdatter SAMA ♀ født i Trondhjem?? Så har jeg far til Karen Johanne; Michael Pedersen SAMA og hennes barn, i tillegg til Mekeline f 1845 i Tromsø ;Andreas Martinus f 1839 i Trondenes, Klaudine f 1847 i Tromsø og Petrine f 1853 i Tromsø.Med andre ord bodde Mekeline i Trondenes i 1839, der det er en gård ved navn SAMA, og i Tromsø i 1845, 1847 og 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg kan legge til nok et barn å holde styr på (nr 52)Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 10 (1848-1855), Fødte og døpte 1849, side 16.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg har visst gått litt surr i generasjonene her. Siste setning i (17) skal selvsagt være'Med andre ord bodde Karen Johanne i.......'Ellers, flott at du hjelper meg Kirsti!Må jo også prøve å finne litt mer ut om MYHRE og RØNNING i Trondhjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Og denne i 1857, men han døde (nr 74) Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 11 (1856-1865), Fødte og døpte 1857, side 13.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vil tro dette kan være en bror av Karen Johanne i 1865 på SAMA i Trondenes; han er 58 år; Lenkedvs f ca 1807. Karen Johanne skal vel være f ca 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I Ministerialbok for Tromsø nr. 9 (1837-47) vil du under innflyttet i 1845 se at Hans Peder og Karen Johanne kom til Tromsø fra Trondenes i 1844 med barna Andreas f: 1839 og Bereth f: 1842 (nr. 1-4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Karen Johanne konfirmert Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 7 (1827-1841), Konfirmerte 1833, uten sidenr.Permanent sidelenke: Lenke (nr 5)Utfra aldersopplysningene her er hun født ca 1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.