Gå til innhold
Arkivverket

[#57282] Borge,Østfold - Britta Maja Jacobsdatter og Johan Albert Johanesen - etterslekt


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei. Jeg leter etter etterslekten til Britta Maja Jacobsdatter (kalt Berthe) var født 11.3.1853 i Dalskog i Sverige og døde 26.8.1952i Borge. Hun kom til Norge sammen med sine foreldre. Hun var bosatt på Lilleby da hun giftet seg i Borge den 1.8.1880 med Johan Albert Johanesen f. 4.6.1855 i Vårvik, Elfsborgs län i Sverige og døde på Begby i Borge den 14.11.1912. Han var også svensk innvandrer og arbeidet som stenhogger. Forlovere da de giftet seg var hennes far Jacob Johansen og svogeren Peter Andersen Åsen. Da de første barna ble født var han ”arbeidsmand” og i 1882 sagarbeider. I 1890 og senere arbeidet han som steinhugger. Den 14. desember 1894 ble Johan utmeldt av statskirken (Borge), da var han registrert som gift stenhugger, og ved sønnen Kajus dåp er det notert at Johan Albert var utmeldt av statskirken i des.1894. Da de første barna kom var de bosatt på Lilleby, senere på Visurhaugen som er en plass under Wisur i Borge. Ved konfirmasjonen til noen av barna var de nevnt bosatt på Begby. Alle barna var født i Borge: August Wilhelm Johansen født1881 på Lilleby Karl Johan Johansen født3.1.1881 på Lilleby Adolfine Cornelia Elise Johansdatter født29.1. 1882 på Lilleby Albertine Marie Johansdatter født4.5.1884 på Lilleby Johan Viktor Johansen født16.4.1887 på Visurhaugen Karl August Johansen født20.11.1889 på Visurhaugen Hulda Charlotte Johansdatter født10.12.1891 på Visurhaugen Oscar Hjalmar Johansen (Viur)født4.6.1894 på Visurhaugen Kajus Enok Valdemar Johansen født 29.8.1896 på Visur Henry Arthur Johansen født5.4.1900 på Visur Kan noen fortelle meg hvem disse barna giftet seg med samt når og hvor? Etterkommer er også ønskelig så langt dette lar seg gjøre i følge regelverket. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Kanskje litt hjelp på veien? Blant viede dissentere fant jeg datteren Albertine Marie (Nr 1) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4115&idx_id=4115&uid=ny&idx_side=-205>LenkeForøvrig fant jeg hennes søster Adolfine Cornelia Elise konfirmert i statskirken (Nr 32) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Solveig, det var god hjelp. Det er alltid vanskeligst med etterslekten. Nå håper jeg det kan være mulig å finne ut litt mer. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Bjørg!Uff! Mine øyne var tydeligvis ikke med i natt. Lenken jeg ga deg i innl 4 var jo helt feil! Her er Adolfine og Samuels datter f 1904 i Borge i Borge klokkerbok. Nr 2 ovenfra på venstre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5457&idx_id=5457&uid=ny&idx_side=-32>Lenke I Ministerialboken for Borge i Borge finner du også Signe Bertheas dåp og opplysn om hennes faddere (Nr 31) sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei igjen. Ja henne fant jeg, men ingen andre barn har jeg funnet til nå. Adolfines yngre brødre er derimot ganske vankelige å finne noe om, kanskje har de giftet seg i andre kirkesogn. Har ikke funnet noe på Distreff heller, så håpet må være at noen etterkommere melder seg! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.