Gå til innhold
Arkivverket

[#57283] Johannes Frantzen Holter i Christiania, 1700-tallet


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

En Johannes Frantzen Holter gifter seg i Christiania (Oslo Domkirke) 3. november 1747 med Anne Johansdatter Schonch. Antakelig er han identisk med den Johannes Frantzen som 19. september 1747 tar borgerskap i Christiania som skomaker.Iflg. et spørsmål stilt i NST 12 s. 418 ble denne Johannes Frantzen gravlagt 28. mai 1759, 40 år gml.Har noen opplysninger om hvem denne Johannes var? Hvor han kom fra og hvem som var hans foreldre/slekt?På forhånd takk for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Er det noen med lettvint tilgang til bygdebok for Nannestad som kan sjekke om det finnes noen Frantz på eller knyttet til Holter i Nannestad? Bare et skudd i blinde, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får komme tilbake, men såvidt jeg husker var både Johannes Frandsen (Holter) og ektefellen født i Christiania og Johannes hadde Holter-navnet fra morssiden - men dette må jeg kontrollere. Inger Frandsdatter Holter - en søster - var gift med skedderen Niels Pedersen Høium som nok er første signatur på forlovererklæringen. Det andre vitnet er gjørtleren Jørgen Carlsen Valter (Walther). Brudgommen er den skomakeren som nevnes i NST. Aldersanslaget på 40 år var såvidt jeg husker nesten 10 år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Oj - tusen takk! Dette var interessante opplysninger. Jeg går ut fra at Johannes da var omtrent 10 år eldre enn aldersangivelsen ved begravelsen?Kjennes flere søsken av Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tiden strekker ikke alltid til, håper jeg kan komme tilbake i løpet av et par-tre dager. I mellomtiden kan du jo kikke på Inger, hun giftet seg rundt 1735 i Vor Frelsers Kirke og om hukommelsen ikke svikter helt, forsvinner også Holter-navnet helt etterhvert for hennes vedkommende i ministerialboken (som for Johannes). Hun var allerede død når Johannes giftet seg, men paret fikk flere barn.Men andre kan jo gjerne bidra, hukommelsen min er ikke egnet å bruke som kilde - jeg kan fort blande sammen alle de slekter og familier i Christiania (det er et mylder av Frands'er på starten av 1700-tallet i byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Igjen takk! Jeg har full forståelse for at både tid og hukommelse ikke alltid strekker til - et kjent fenomen :-). På grunnlag av de opplysninger jeg allerede har fått mener jeg å ha funnet en rekke søsken av Johannes, etter en rask gjennomgang av kb. for Oslo Domkirke; Niels 1693, Mette 1696, Kirstine 1699, Kirstine 1700, Inger 1706 og Anders 1708. Her er det imidlertid 'huller' - deler av bøkene var vanskelig å lese, og kanskje jeg har vært for rask. Supplement mottas med stor takk!Og hvis det kjennes skifte etter Frants Gulbrandsen eller Inger Andersdatter så ville det vært suverent!Igjen takk for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Som en annen sak jeg har svart på her på Brukarforum, er det et par skifter jeg har tenkt å lese før du får et svar. Da vi har hatt besøk (og vil ha et par dager til), får jeg ikke gjort dette før etter tirsdag. Om du sender meg en e-post, så skal jeg ikke glemme det. (Fint om du henviser til temanr.) Skriv til gkb etterfulgt av krøllalfa og c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pål Prestesæter

Hei, RuneHar du kommet videre med å løse problemet vedrørende Mette Frantzdatter Holter?Jeg går ut fra at det er Mette som nevnes flere ganger som fadder i kirkebøkene for Toten i perioden 1714-1719. Hun oppholder seg da på Lae hvor kaptein Leffelmann bodde. I samme periode finnes Kari Frantzdatter Lae som fadder. Rebeche Frantzdatter er fadder til dragon Rasmus Pedersens barn Dorte, døpt 18/8-1720 bl. a. sammen med Mons(ier) Lytkind. Sistenevnte er kanskje Jørgen Christiansen Løchting som Mette giftet seg med senere samme år. Ved vielsen er navnet stavet Lypthing. Forlovere var for øvrig Capt.(ein) Leffelmann og Ritm.(ester) Preben (ant= Preben von Hadeln). Det er fristende å tenke at Mette, Kari og Rebecha er søstre siden Frantz var et sjeldent navn på Toten på denne tida.Familien i Christiania er jo interessant siden en av døtrene heter Mette Frantzdatter (jf innlegg 7). Moren heter Inger og Mettes eldste datter Inger Dorthea. Frantz Gulbrandsen er ved dåpen til ett av barna benevnt Frantz Skomager. Jørgen og Mette Løchtings sønn Willum Jørgensen Løchting er ved skiftet etter tanten Ellen Cathrine Løchting i 1759 opplyst å være skomakersvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Pål!Dessverre har jeg vel ikke kommet nærmere enn hva du sjøl har lest ut fra innleggene her. Aldersmessig, og med tanke på oppkalling, passer denne Mette fra Christiania veldig godt til å være den samme som Mette Frantzdatter på Toten. Jeg tenkte også at Rebecha og Kari kunne være Mettes søstre, men har dessverre ikke kunnet plassere dem i søskenflokken i Christiania. Men det er ikke sikkert jeg har den komplett.Evt. supplement fra deg eller andre mottas sjølsagt med takk! Mulig det blir en liten artikkel i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift omkring Jørgen Christiansen Løchting og Mette Frantzdatter Holter etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.