Gå til innhold
Arkivverket

[#57285] Anders 'Antti' Grøhn f. 1866 i Finland


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Jeg har prøvd å se mange steder rundt om etter noe info om min oldefar Anders 'Antti' Grøhn f.1866 d.1912 men har ikke klart å finne ut noe om fødselsted/foreldre.Han ble født i Finland 1866 og flyttet før 1900 til Norge [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f00125&gardpostnr=214&personpostnr=1359&merk=1359#ovre>Lenke (kalles i 1900 av en eller annen grunn E. Grønn men jeg vet at han var fargerimester ved Mysen Spinneri rundt 1910), fikk sønnen Aino i Bergen 1911 med Inga Mathilde Salhus Jacobsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte etter Antti Grøhn f.1866 +-2 på FS. Det var 2 stk. Anders Grohn dpt.2/9 1864 Kontiolahti, Kuopio, foreldre Petter Grohn og Kaisa Kukkonen. Så var det Ander Gron f. 24/9 dpt.17/10 1867 Lisalmi,(Iisalmi?), Kuopio, foreldre Anders Gron og Mina Moninen. FS har ikke bokstaven Ø, så noen ganger er det vanskelig å si sikkert om det er O eller Ø i navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja jeg tror jeg har sett de før.. problemet er at jeg ikke har noen forutsetning for å vite hvem av de det evt. kunne vært.Det kan jo være at det ikke er mulig å finne det ut uten mer informasjon fra før, men hvis noen vet om noe form for register eller noe annet relevant til dette hadde det vært supert. Dette er noe jeg har veldig lyst å finne ut om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er også en Anders Grøn f 18/2 1867 Myhkyrilä, Muolaa, foreldre Abraham Grøn og Brita Jääskeläin.og Anders Grøn f 6/3 1867 Wuosalmi, Muolaa, foreldre Elias Grøn og Hanna Wirkki (begge med kilde: HISKI)Begge disse er født i Muolaa, og kan kanskje være av samme slekt. Kan E i 1900 ha noe å gjøre med Elias, jfr Anders nr 2 sin far?Ble han gift, så vil navnet - i det minste faren - stå i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Jeg trodde det skulle være lett å finne ut litt mer om hvor 'Farversvend E. Grønn' kom fra med utgangspunkt i 'Spinneriet' på Mysen, men det var dessverre ikke så lett. Finner ham ikke i innflytterlistene i Eidsbergs KB fra denne tiden (det er heller ikke så mye info. om de enkelte personene der). Utflyttere fra aktuelle år er ennå ikke lagt ut som skannet KB.I Hans Waaler: Mysen-leksikon (1999) er det et bilde av ansatte ved Stigen Uldvarefabrik (på Mysen kalt 'Spinneriet') med Grønn som en av lederne på fabrikken. Dette bildet oppgis å være fra ca. 1915, men det tror jeg er feil. Ant. er bildet fra 1908 eller 1909. Fabrikken startet i 1898. I 1908 og 1910 var det eierskifter og endringer i ledelse. Bugge fra Bergen kommer inn som eier i 1910. Kanskje er denne Bergens-tilknytningen for 'Spinneriet' fra ca. 1910 bakgrunnen for at Grønn flytter til Bergen?I Bergen har jeg bare sett en 'adresse' man kunne lete videre på: Årstad. Finner ingen Aino døpt i Årstad kirke omkr. 1911. Heller ikke noen vielse som kunne passe.Vet vi mer om HVOR i Bergensområdet de kan ha bodd?Har lett litt i akt. KB for Salhus - med tekstilind. som kunne vært et akt. arbeidssted for en farversvend. Men arb.stedet kan også ha vært f.eks. Arna, Hop, Espeland ...mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Hei, du har nå funnet en del om det syns jeg Egil, men det bildet du snakker om, hvis du går inn her Lenke (Antti er mannen i midtraden helt til høyre) kan du se om dette er det samme bildet som du snakker om? hvis ikke, tror du at du kunne fått tatt det inn her digitalt eller noe? Uansett takk.Nå har jeg akkurat fått vite litt mer av min far om ham, og Antti skal visstnok har reist en del rundt omkring, kanskje på grunn av at det var jobben hans som krevde det eller for å få andre jobber, jeg kan tro det første.Men uansett så etter at han flyttet til Bergen (ukjent hvor han bodde), skal han kort etter ha flyttet tilbake igjen til Mysen, mest sannsynlig har han nå fått med seg Inga Salhus, et sted her i Bergen eller Mysen skal Aino ha blitt født 1911, det er ikke helt sikkert hvor.Men hvor Antti skal ha dødd (kanskje rundt 1913, Aino var 2 år når det skjedde) får jeg fortalt at var 'på sørlandet et sted', så da snakker vi sannsynligvis om steder rundt Kristiansand og denslags der, kanskje en fabrikk eller noe som har tilknytning til jobben hans?Jeg leiter litt selv og etter det nye jeg har fått nå, men håper noen av dere kan hjelpe til og, det er kjempeflott med hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Ja, det er samme bildet. Men du har jo en mye bedre variant enn i Mysen-leksikonet. Der er det også mannen til høyre i andre rad som kalles Grønn. Mannen ved siden av, den svenske spinneren Kalin, finner jeg igjen i både kirkebok og som innflyttet fra Sverige i Digitalarkivet. Men altså ikke noe om Grønn.De tre herrene midt i 2. rad er eierne - i forskjellige kombinasjoner seg i mellom - de ti første årene av spinneriets drift. Det er derfor jeg tror bildet må være eldre enn fra 1915. Ser ikke herr Grønn også ut til å være nærmere 40 enn 50 år?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hasse Nygård

Bara som information till er alla som vill fråga om släktforskning i Finland.Det finns i min mening två huvuddiskussionsforum för genealogi i Finland.- [url="http://suku.genealogia.fi>http://suku.genealogia.fiEtt tvåspråkigt forum (finskt/svenskt). Språket på sidorna kan bytas till svenska eller engelska vid registreringen eller med en 'pull down' -funktion nere till vänster på varje sida. Medlemskapet är gratis. Ni kan såklart skriva erta meddelanden på norsk - men svar på norsk förekommer kanske mer sällan.Suku Forum upprätthålls av det genealogiska samfundet i Finland, den största sammanslutningen för släktforskare i Finland. GSF upprätthåller bl.a. en stor hemsidesportal (http://www.genealogia.fi )samt HisKi - databasen med födda/vigda/döda på nätet. ( http://hiski.genealogia.fi/hiski/w4b37i?se )-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jarle Grøhn

Prøver igjen på denne etter å ha funnet noe nytt.. Ettersom min oldefar Antti jobbet innen tekstilindustrien og skal ha omkommet på sørlandet har jeg sett at Sjølingstad Ullvarefabrikk var en stor fabrikk innen dette i området (fabrikken ligger utenfor Mandal). Men jeg har sjekket gjennom alle kirkebøkene i hele både Vest- og Aust-Agder uten å ha funnet ham.Men nylig fant jeg i Halse, Mandal her Lenke 'Et ukjendt Mandslig' som ble 'fundet i Sjøen ved Risholmen, sterkt opløst' den 8. Juli 1913.Så det passer perfekt både med tid (han døde da sønnen f. 20.1.1911 var 2 år gammel), og eventuelt med sted hvis han var på reise til Mandal og ullvarefabrikken der. + at det kan føles riktig mht at det virker som man i familien er litt usikker på hva som skal ha skjedd rundt Antti sin død.Så da lurer jeg på om det fra før er noen som allerede har identifisert dette 'ukjendte mandsliget' som eventuelt en annen person, eller den nevnte. Det hadde også vært svært interessant å se om det i lokale aviser der hendelsen sikkert har blitt beskrevet. Så det hadde vært veldig bra med hjelp fra noen eventuelt lokalkjente eller andre som kan hjelpe til med dette.Ellers er det også fint med all annen hjelp og forslag rundt ham.Mvh Jarle Grøhn (legger også ved et utsnitt av et bilde av Antti her)

bilete5053.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.