Gå til innhold
Arkivverket

[#57288] Hvor finner jeg mannsnavnet Asser i bruk ca 1700?


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Karen Assersdatter f. ca 1726 i følge Family Search. Hun ble gift med Iver Olsen Stolpestuen (Kystad) i Lade kirke i Strinda, Sør-Trøndelag i 1747.LenkeDe er bosatt på plassen Stolpestuen under Kystad i Strinda. Jeg har ikke funnet gravfestelse for Anne, men Iver er gravlagt 56 år gammel i Lade kirke, Strinda i 1777.De får 7 barn i årene 1748-1746. Barna er: Anne, Ole, Siri, Elen, Mali, dødfødt og Ole. Har studert dåp og faddere uten å bli noe klokere på hvem Karen og Iver er, eller hvor de kommer fra.Tenker at jeg vet litt mer om hvor jeg skal lete hvis noen kjenner til hvor navnet Asser kommer fra, jeg har ikke sett det unntatt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er ganske mange som heiter Assar i Aure på den tida du spør om. Særleg var det einskilde gardar i Foldfjorden som namnet er sterkt knytt til, slik som til dømes Ålmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk, vet du da om det finnes aktuelle kilder på internett jeg kan bruke? Jeg antar jo egentlig at fødselsåret til Karen er 'konstruert' av den som har lagt informasjon på Family Search, sikkert ut fra at vielsen er og finne og at man antar hun var ca 20 år ved inngåelse av ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nei, eg kjenner ikkje til slike kjelder. Kyrkjebøkene for Aure startar jo opp først i 1771. Alt eldre gjekk med då prestegardshusa brann opp på den tida. Elles var det også ein god del som heitte Assar i Hemne. Kanskje du er heldig og finn Karen i den eldste kyrkjeboka for Hemne?Av kjelder på mikrofilm er det jo først og fremst skifteprotokollane. I tillegg kan ein leita gjennom bygdebøkene for å sjå om det kan finnast eit spor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk igjen, mener du da Hemne i Sør-Trøndelag? Hvis så er det kanskje et bra tips, det er jo mye nærmere Trondheim geografisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei! Lurer på om navnet Assar kanskje kan være av svensk opprinnelse men er jo ikke sikker. Jeg vet det var en svensk skiløper som herjet med nordmennene for mange år siden som het Assar Rønnlund, han brukte vel å snyte nordmennene for gullet på tre-mila som var åpningsdistanse i store mesterskap, men dette begynner å bli lenge siden. Etterpå kom vel Eero Mäntyranta. Hvis jeg ikke husker feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Anne (5)Ja, eg meiner Hemne i Sør-Trøndelag. Aure og Hemne er jo nabokommuner, så veldig stor forskjell på avstanden til Trondheim er det jo ikkje. Aud Marion har forresten rett i at det er mest i Snillfjord at Assar er utbreidd i det som var gamle Hemne prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den geografiske avstanden tyder vel ikke på noen direkte sammenheng, men en Jeppe Assersen gifter seg 1740 i Vegårshei (Aust-Agder) med Berte Larsdtr. Uberg. Han døde i 1747,40 år gammel. Han har åpenbart vært innflytter, og en kan jo spekulere på et mulig dansk opphav. Forfatteren av gårds- og slektshistorien for Vegårshei, Hallvard Tveiten, tolker Asser-navnet som en variant av Asgeir - men jeg er ikke sikker på om han har rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ellers nevne at Eivind Vågslid har en tolkning av navnet Asser i oppslagsverket Norderlendske fyrenamn. Han hevder at det kommer av det opprinnelig gammelnorske Ossur (oppr. et tilnavn som betyr lovkyndig mann, rådgiver, forsvarer i retssaker osv.). Svensk form: Assar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Endelig har jeg fått tilbake dette internettet og takker for innleggene. Jeg skal sette meg ned og finlese aktuelle kirkebøker. Selv om jeg ikke har fått noen konkrete forslag på denne Karen Assersdatter, er jeg glad for tipsene og informasjonen om navnet Asser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er også Asser i bruk på 1600 tallet på Karmøy og det er også en Asser Olson f.1634 på Stavland på Bremnes i Hordaland. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Sitat frå Norsk personnamnleksikon, 2. utgåva ved Kristoffer Kruken, Det Norske Samlaget 1995, s. 37:'Assar m nord. namn, norr. Qzurr 'han som gjev svar, står til svars', opphavleg tilnamn (Jansen 1947 s. 113). Namnet er samnord. og finst i mange former i mellomalderen. Det var da mest nytta på Austl, men tapte seg der fort frå 1500-t. av. I etterref. kjelder er skrivemåten ofte Asser, men denne forma kan òg stå for eit hebr. namn (no Asjer, jf. 1. Mos. 30,13), og det er uråd å seie kva tradisjon som er sterkast innanfor den samla bruken av forma Asser. Namnet har hatt eit klårt tyngdepunkt i Rog i etterref. tid. Elles berre spreidd og sjeldan, men hadde m.a. ei viss utbreiing i Hemne i S-Trl kring 1800. Forma Asser er òg nytta i mod. tid, særleg på Vestl. Forma Assar finst berre sporadisk.'Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kfr. (8):Utenom Hemne finnes det ifølge Ørlandsboka I s. 33 en Assar Arntsen på Grande. (Han har en tante som dør i 1692.) Denne Asser kan jo tenkes å være i slekt med Daniel Assersen Krogstad i Hemne (d. 1690), som ser ut til å være et opphav til Asser-navnet der i strøket. Muligens finnes noen få Asser også på Nordmøre, men de kan jo evt. ætte fra Hemnetrakten.På Veen i Kvikne (Tynset) finnes navnet Asser brukt på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den første Assar i Aure som eg kjenner til er Assar Askjellsson f. ca 1648 og budde på garden Ålmo i Foldfjorden på Ertvågsøya. Han var ein sonesons son til den kjente presten Herr Christen i Aure. Denne Assar hadde mange born, men kan neppe vera særleg aktuell som far til ei Karen f. ca 1732. Denne første Assar hadde ein soneson som heitte Assar også, men han vert for ung igjen til å vera ein aktuell farskandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Da har jeg vært gjennom kirkebok for Hemne 1717-1730 uten å finne noen dåp for Karen Assersdatter eller en passende Asser som kan være hennes far. I 1718 er det en Asser Olsen som er vitne/forlover ved copulering Oluf Assersen og Gjertru Nielsdatter, men det blir jo temmelig vagt.Andre Asser jeg finner ser ut til å være omtrent samtidige i alder med Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei! Jeg vet ikke hvor mye lenger du har kommet med dette spørsmålet. Men jeg har ihvertfall en Assar som er verdt å sjekke. En Assar Joensen blir født på Sundsøren, Leinstrand i 1761. Han gifter seg med Siri Hansdt. Skjefstad i 1793 og de blir husmenn på Havdalsrønningen i Melhus. De har ihvertfall 5 barn: Joen, Inger, Hans, Ole og Berit. Her er familien i 1801: LenkeFaren til Assar Joensen har jeg bare sett nevnt i kirkebøkene som Joen Sundsøren. Det står ingenting om disse folkene i Leinstrandboka. Ved dåpen til Olle Iversen Stolpestuen i 1750 er en av fadderne Joen Assarsen Kiøstad. Det er sannsynlig at han er bror til Karen, gitt det sjeldne navnet. - Og rent hypotetisk kan han være den samme som Joen Sundsøren.Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Reidar (7): Vet ikke om du husker feil, men Assar Rönnlund fikk én individuell gullmedalje, 15 km i VM i 1962. Men han tok gull i stafett samme året og i OL to år seinere. Det var i dette OL Eero Mäntyranta kom, vant og forsvant. Om jeg husker korrekt;-)Men 'Assar' som i Rönnlund og 'Asser' i Aure på Nordmøre kan jo være beslekta navn for det. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel sannsynligvis samme navnet som i eldre tid gjerne har vært brukt litt rundtomkring på hele den skandinaviske halvøy, men mens det i Norge vel nå brukes lite, har vel da svenskene holdt det i hevd helt inn i nåtiden. Som før nevnt finnes det litt tilbake i tid både i Snillfjord og Kvikne (Tynset), og jeg har også sett det i østlandsmiljø. Særlig vanlig virker det imdlertid ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Torgeir i 18, du har sikkert rett, jeg blander nok sammen tidsrammene rundt disse brysomme svenskene og finnene som 'bestandig' kom i veien for Grønningen & Co på denne tiden. Og VM i -62 gikk vel i Zakopane. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ser av tellingen på 1660-tallet at noen få Asser og Assersen da finnes i Bjugns sokn, dertil et par ved Trondheimsfjorden.Selv ætter jeg (som før nevnt) fra slekter med navnet på Krogstad i Snillfjord og Veen i Kvikne, begge på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Kan nevne at det er ei øy i Bjugn kommune som heter Asserøya - uten at jeg kan si sikkert at denne har noe med mannsnavnet Asser å gjøre.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aud Inger Skurdal

Assar Jonsen, nevnt i (17) er min 3.tippoldefar og jeg har ikke kommet lenger enn nevnt her. Finner en Joen Assarsen Kleven (plass under Sundet på Leinstrand)som la inn bud på løsøreauksjon på Lauglo i 1770, og min tanke ble da at dette kunne være Assars far. Har lett i kirkebøkene etter evt. søsken med Joen Sundet, eller Joen Assarsen som far, uten hell.Avstandene fra Leinstrand til Kystad var ikke store, og Kystad hadde mange militære og mye tilflytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.