Gå til innhold
Arkivverket

[#57292] Johannes Larssen og Dortea Olsdtr. fra Inderøy i Nord-Trøndelag


Gjest Annemor Frisli
 Del

Recommended Posts

Gjest Annemor Frisli

Johannes Larssen f.13.04.1772 i Inderøy, gift 31.10.1793 med Dortea Olsdtr. f.1770, d.22.01.1801. Johannes er husmann i Bjønndalen under Næss på Inderøy ved ft. i 1801. Er det noen som kjenner til eller kan hjelpe meg med å finne forfedre til disse to?mvh Annemor Frisli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Annemor, Johannes Larsen er nevnt i Inderøyboka, Bind 3 Husmannsoga, men bare at han var på Bjørndalen i 1801 og 1823. Men jeg finner det følgende i avskriften av Ministralboka, Fødte 1762-1785. På Sakshaugberg har Lars Ingebrigtsen og Helga Larsdatter barna, Erik Larsen, f 13.03.1763. Døpt 18.03.1763.Marit Larsdatter, f 26.02.1766.Joen Larsen, f 18.10.1768.Johannes Larsen, f 13.04.1772.På Indgårdsaunet har Ole Pedersen og Karen Jensdatter en datter, Dorothea Olsdatter, f 01.09.1769, døpt 03.09.1769. Dette er den nærmeste til din Dortea f 1770.Kan ikke finne Indgårdsaunet i bygdeboka, men skal lete litt nærmere i hva jeg har. Hilsen fra bortflyttet Inderøyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Det virker som om dette stemmer etter som fødselsdato på Johannes er den samme som jeg har registrert fra sikker kilde. Takk for hjelpa.mvh Annemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Takk også til Lars Ove for opplysningene om Dortea. Godt gjort å tyde kråketærne i ministerialboka, jeg hadde aldri klart det!mvh Annemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei igjen Annemor, Jeg vet ikke om du har dette fra før, men fra FT 1801 Lenke står det at Johannes er enkemand på Udøe-Næss, hvor han bor med 3 av sine barn pluss sin svigermor, Karen Jensdatter, f. 1740, så dette er vel den Karen jeg nevnte i innlegg (4). I Minestralboka finner jeg en Karen Jensdatter fødd 04.06.1740 på Valberg, en plass nå under Hegdal (men i 1740 muligens under Sundnes), av foreldrene Jens Valberg og Sara.Har også funnet en eldre bror til Johannes, Anders Larsen fødd på Sakshaugberg 19.07.1759.Dorothe Olsdatter dødde på Næss 22.1.1801, begravet 01.02.1801 'På barselseng. Blev ei forløst med tvillinger'.Kirkebøkene for Inderøy går tilbake til 1733 som du sikkert vet, men jeg kan ikke finne Johannes foreldre, Lars Ingebrigtsen og Helga Larsdatter, fødd/døpt på Inderøy så det er mulig de var innflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Glemte å nevne at det er mulig at Dorotheas far, Ole Pedersen, var den Ole som ble fødd 23.03.1733 på Verdal av far Peder Ottesen og Barbro Olsdatter. De var ugift og Barbro dødde på barselseng.Karen Jensdatter var også enke i 1801 og det er 3 mulige Ole Pedersen som er nevnt som døde som kan passe med rett alder, dvs fødd i 1733.OP død Agle, 18.02.1783OP død Næss, ?.03.1773OP død Ulstad, ?.10.1767I og med at enken og svigersønnen er på Næss i 1801 er no.2 kanskje den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Hei Svein! Jeg synes at det er fantastisk at du kan sitte i Sveits og finne ut alt dette om slekta mi her på Inderøya. Tusen takk! Når det gjelder Ole Pedersen så er det vel sannsynlig at han har vært husmann under Næss og at han kan være far til Dortea, men dette blir i alle fall bare gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Annemor, jeg synes det er hyggelig at jeg kan hjelpe. Som sagt er jeg Inderøyning, selv om jeg ikke har bodd på Inderøy, eller i Norge, for over 50 år nå, men en kvart av mine aner er fra Inderøy, min mormor var fra Volan, og bakover til Melhus, Hjulstad, Bjørka, etc, og jeg har fremdeles mange søskenbarn, tremenninger, etc, på Inderøy. De andre trekvart anene er fra Åsen, Hamar området og Hedrum, Vestfold.Jeg har Inderøy bøkene her og også avskriftene av Ministeralbøkene som Historielaget utga og med indeksene i dem er det mye lettere å bruke enn de skannede kirkebøkene.Har ikke funnet noe mye mere om Johannes og Dorothea, men det står i Husmannsboka at Enkemannen Johannes vart 'gift oppatt med Ingeborg Henriksdatter Høe. Ho døydde i 1820, 67 år gammel.' Finner henne nederst på høyre side.LenkeEn av Johanness sønner, Peder, giftet seg 29.06.1823 med Marta Sveinsdtr, Vangshylla, f ca 1798, og bodde på en plass under Norem.Er Johannes en av dine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Peder Johannessen Norum og Marit Sveinsdatter Vangshylla er mine tippoldeforeldre, så Johannes og Dorotea er altså mine tipp-tippoldeforeldre. Selv er jeg oppvokst på Vangshylla og har omtrent alle mine aner fra Inderøya gjennom flere hundre år, så jeg er 'ækt inderøyning'. Tror forresten at vi er noen lunde jevngamle og at vi ble konfirmert i Sakshaug kirke på samme dag. Det blir 60 år siden til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Annemor,dette er jo helt utrolig. Jeg fant mitt konfirmasjons bilde og det er en jente og to gutter som ikke var i min klasse på folkeskolen. Er du den jenten? Hvis du gir meg din email adresse kan jeg skanne det inn og sende deg hvis du ikke har det. Hvis alle dine aner er fra Inderøya krysser vi nok aner ett eller anet sted så jeg kan sende deg en kopi av hva jeg har funnet av mine Inderøy aner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Jeg er nok ikke på ditt bilde, for jeg ble konfirmert av res.kap. N.C. Bonnevie (Utøy-konfirmantene), mens 'Straum-ongan' ble konfirmert av sokneprest Arne Lange. Min e-mail-adresse er afris@ntebb.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.