Gå til innhold
Arkivverket

[#57300] Asbjørn Fedje


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Hei slektsforskere i Oppland, Oslo og kanskje Holdaland !Jeg søker anene til en av mine svigersønners mor: Solveig Ingrid Fedje F. 1924 D. 1994 i Bærum. Hun kan være født i Oslo eller Lillehammer av foreldre Asbjørn Fedje F.? D.? født i Oslo, Lillehammer eller Fedje ? Henne mor var Agnes Simensen F.? i Lillehammer.Kan du hjelpe en 83 åring - så takker og bukker Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiFinner denne familien i folketellingen for 1900 under Kraakstad. Der står Asbjørn Fedje, født 1896 i Kristiania.Foreldrene er Anders og Thea.1900-telling for 0212 Kraakstad77 1 Anders Fedje m b hf g Snedkersvend, lever af opsparet formue 1870 Lekanger NB n s78 Thea Peders. Fedje k b hm g Eget husstel 1870 Eker øvre Bu n s79 Asbjørn Fedje m b s ug Søn 1896 Kristiania n s80 Petra Hjørdis Heggeland@Heggelund k b Plejedatter ug Plejedatter 12.01.1900 Kristiania n s Håper dette var til litt hjelp.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Hanne ....jeg beklager min pasivitet i dette tema. Som du kanskje seg har jeg hatt hendene og hode engasjoert i temaet 57313 med over 67 innlegg. Hyggelig ! den Asbjørn Fedje jeg har skal være født i Oslo og gift med Agnes Simonsen fra Lillehammer, 3 barn A. Aase gift med Stein Rossen, B. Solveig gift med Ramnar Wiig, C. Bjørn gift med Bjørg Evje. Jeg har vært såvidt innom på Lillehammer søk uten resultat. Hanne ... kanskje er din Asbjørn fra Kraakstad den rette, men..........? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDet er familien som bor på Kraakstad i 1900, bak navnet ti Asbjørn står det at han er født i Kristiania i 1896. Så om det årstallet stemmer skulle man tro at det var rett man. Men alt bør jo sjekkes opp mot kirkebøkene selvfølgelig. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Far til Asbjørn Fedje: LenkeId Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj F R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn2184167 Anders Fedje 3003 1870 2402 1952 0210 1953 006 04 012 Vis Østre Aker kirkegård Oslo Østre Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Ærede bidragsyter .. Inntil videre stiller jeg meg noe avventende til både både innlegg 2 og 4 - jeg har forlengst 'luktet' på begge disse. Jeg finner ingen Asbjørn Fedje i FT 1900 i Oslo..Min svigersønn hevder at hans mor gjennom hennes mor har sine aner i Lillehammer. Solveigs mor Agnes Simensen - der finnes en født 1895 i FT 1900 for Lillehammer - skal ha familiær tilknytning til den i Lillehammer som fant opp - og fikk patent - på -den norske variant av ostehøvellen. Den danske variant egner seg ikke til å skjære brunost - NORSK brunost. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Hanne - du har rett - også jeg har noe rett. Anders Fedje f.1870 i Leikanger var gift to ganger; først med Thea Pedersdatter fra Ø.Eiker. I dette ekteskap var det 3 barn: Asbjørn f. 1896 i Kristiania samt Gudrunn og Olaf. Thea døde i barsen da Olaf ble født. Anders giftet seg da med Inga NN - og de fikk 2 barn. Anders og Inga ligger på Østre Aker kirkegård. Asbjørn i første ekteskap ble gift - og skilt - med Agnes Simensen fra Lillehammer ..se mitt innlegg nr. 3 mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei...hvis ingen gjør noe, blir intet gjort. Brikkene faller smått om sen på plass. En av de store 'nøtter' er Anders Fedje. Gisle fra Nittedal viste stor kunnskap, og bør vel settes på prøve. Bjørn sønn av Asbjørn Fedje ..og dermed sønnesønn av Anders Fedje vet å fortelle: Anders og en venn gikk i unge år over fjellet fra vestlandet ned Vestre Gausdal. Vennen stoppet opp i Vestre Gausdal og har stor etterslekt der. Anders fortsatte ferden til Kristiania. Første sikkre holdepunkt er FT 1900 for Kraakstad. Det jeg ellers vet fremgår av punktene ovenfor...Ja slik skriver Per som hilser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Per!Prøver med litt oppsummering slik at eventuelle manglande opplysningar kan komme fram.Asbjørn Fedje (1896-?) gifte seg i ??? med Agnes Simensen (?-?) og dei fekk fleire born:1) Solveig Ingrid (1924-1994) gift med Ramnar Wiig 2) Aase (?-?) gift med Stein Rossen 3) Bjørn (?-?) gift med Bjørg Evje-- Er det sikkert at Agnes var frå Lillehammer? Der finnes to alternativ ved FT1900.Anders Fedje (1870-?) var gift to ganger; først med Thea Pedersdatter fra Ø. Eiker. I dette ekteskap var det 3 barn:- Asbjørn (1896-?) f. Kristiania- Gudrunn (1920-?) f. Kråkstad ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060308010225.jpg>Lenke)- Olaf (1907-?) f. Kråkstad (Lenke)Thea døde i barsen da Olaf ble født (Lenke).Anders giftet seg da med Inga NN i ??? og de fikk 2 barn:- NN (?-?)- Ella (1914-1961:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Gisle...du er flink gutt. Jeg skal studere dine siste innlegg noe senere ...i løpet av et par dager. Jeg er takknemlig for det du legger ut. Jeg har den rette Agnes Simensen. Hun er datter av Oluf Simensen og Pauline Ensby fra Øier. Senest i går fikk jeg E-post fra gravferdsetaten i Oslo som skriver: Agnes Johanne Fedje (født Simensen) født 11.09.1895 ...død 09.07.1961. Urnenedsettelse 28.07.1961 Vestre Aker kirkegård. Graven ble sagt opp skriftlig 15.04.1986 av Bjørn Fedje (Agnes sønn som fortsatt er oppegående) Agnes giftet seg med Asbjørn Fedje den 3.februar 1917 i Oslo..og senere skilt. Hilsen Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.