Gå til innhold
Arkivverket

[#57306] Bing Crosby (1903-1977) - noen norsk forbindelse?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Det kan være at noen har funnet ut av dette før, men jeg har tenkt meg at med et navn som Crosby, samtidig som man er født i Tacoma i Washington, så foreligger det muligheter for en norsk forbindelse. Jeg tenker da spesielt på Krosby-gårdene i Østfold.Noe informasjon ligger her: http://www.imdb.com/name/nm0001078/Er det andre som kjenner noe til Bing Crosbys slektshistorie og opphavet til hans navn Crosby?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom man følger slekten hans i FamilySearch (med alle forbehold for feil i den kilden), ser det ut til at Bing Crosbys farsslekt har sin opprinnelse i York, England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da står vi altså fast i Masschusettes på 1700-tallet mht Crosby, og FS formodninger om opphav i York.Sistnevnte høres ikke navnemessig usannsynlig ut, da mange norrøne navn har ovelevd tien fra danene og nordmennene hadde tilhold i Jorvik (York) på 700-900-tallet.Takk for tips så langt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

'Masschusettes' skal selvfølgelig staves Massachusetts (her får Bee Gees-fans bære over med det første tatseforsøket).Jeg konkluderer foreløpig med at noen forbindelse til Krosby-gårder i Østfold ikke kan påvises med det første, og i så fall må dette være langt tilbake.På den annen side, kunne det være interessant å finne ut om det finnes en Crosby-farm i York, eventuelt et annet sted i England.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, AreCrosby var en tidligere en landeiendom (Manor) i Yorkshire i soknet Leakes (i Yorkshire) I 1801 var Leake's total befolkning 784 personer, redusert til 6 i 1901 og øket til 9 i 1971. For definisjon av Manor, se Lenke.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.