Gå til innhold
Arkivverket

[#57307] Skifte etter Niels Andersen Schielderup - litt hjelp til tyding


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

I skiftet etter Niels Andersen Schielderup 1805, kommer det fram en del forvirrende opplysninger, som vedrører to av mine forfedre; Niels Andersen Schjelderup og Jon Andersen Roldnæs. Jon Andersen var gift med ei datter av Niels Schjelderup - Rebekka (seinere ei datter til) - og jeg trenger hjelp til de ordene som er merket med rødt i teksten. Det kan forresten godt være at det også er andre deler som ikke er riktig tolket.Jeg har kommet fram til følgende ordlyd:'Videre findes ved Boet 2de Regninger, begge daterede 14de May 1803 og begge underskrevet Jon Andersen Roldnæs, efter den eene af disse fordres: for Bekka Niels Datters Begravelse 3 Rdl, og efter den anden fordres - saavidt skiønnes, hos Anders Nielsen Schielderup Tovigen 6 Rigsdaler: men som derhos ikke kan indsees i hvad forbindelse Regning .......... paalydende Personer skulde staae(?) til nærværende Døds Boe, fornemmelig da den afdøde ikke engang efter Registrerings Forretningen som Grundvold(?) for Skiftets Behandling, findes at have efterladt sig nogen Datter, af det Navn Bekka, som dog anmelderen Jon Andersen, benævner som sin søster, ey heller nogen søn som har ....... .... forudsættes af det Navn Jon Andersen, saa kan disse Fordringer, formedelst sammes utydelige anmeldelse og Beskaffenhed ikke blive at antages i dette Boe til udgift.'Det hører ellers med til historien, at skiftet var etter Niels Andersen Schielderup, men at det over her står Anders Nielsen Schielderup, som var navnet til en av sønnene. Bekka (Rebekka) var i tilfelle søsteren til denne Anders, og ikke til Jon Andersen Roldnæs, som hun var gift med.

bilete4339.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...litt forvirring fra min side også, for Jon Andersen Roldnæs var IKKE gift med Bekka, men først med søsteren Anne Margrethe, og seinere med ei anna søster, Petrikke (min tipp..)Han hadde da kanskje kostet begravelsen til denne ugifte søsteren, og ville ha dette dekket av boet til far hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette blir bare verre og verre, for Jon Andersen var første gang gift med ei fjerde søster, Kirsten Marie! Og nå begynner jeg å se hele sammenhengen klarere - endelig. Men jeg vil gjerne ha hjelp til de ordene som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Ikke lett disse 3 ordene.Det første kan være 'nemnes' eller at det starter med 'er....'.Det 2. ordet ser ut til å starte med 'fremd...', mens det siste ser ut til å slutte med '.ns'.Så vil jeg ta for meg hvem som er gift med hvem her:Johan Andersen Trane, aka Johan Andersen Rolnæs var gift med 2 døtre av Niels Anderssen Schjelderup. Nemlig først daværende enke Kirsten Marie Nielsd. Schjelderup (gift 16. aug. 1802 i Trondenes), deretter med søsteren Petrikke Nielsd. Schjelderup (gift 17. sep. 1805 i Trondenes). Johan var ikke gift med flere enn disse 2.Rebecca Nielsd. Schjelderup står begravet den 1. pinsedag 1802, som 12 år gammel. (Alderen er litt feil, jeg har henne døbt i Trondenes 21. mai 1786.) Hun døde altså 16 år gammel og var ikke gift med noen.Anne Margrethe Nielsd. Schjelderup ble gift 6. juli 1796 i Trondenes med Abraham Isachsen på gården Sanne.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnstein!Fyrste ordet kan eg ikkje skjøne anna enn at det må vere 'Regningernes'.Siste orda ser ut til å vere 'som her fremdeeles forudsættes ...'.Kva seier du til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! Jeg tror du har rett - og skiftet ligger nå her (for eventuelle interesserte): LenkeJeg har forresten kladda skiftet etter far til Jon også, Anders Pedersen Halvigen (Hallevig), som var gift med Øllegaard Stephensdtr [Trane]. Jeg har (nesten) avslutta 'slekts-sesongen', så jeg vet ikke når jeg får lagt inn dette siste skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder navn og skrivemåte, så kalles han stort sett Jon Andersen, men når han gifter seg i Trondenes 16/8 1802, står følgende:Johan Anderson Trane af Astafjord m Kirsten Maria Nielsd: Schjeldrup Sør Roldnæs.Når det lyses for ekteskapet med Petrika i 1805, kalles han John og Jon Anderss: - Petrika kalles da bare Nielsdatter Rolnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.