Gå til innhold
Arkivverket

[#57308] Nils Nilssen/Anne Kirstine Danielsdtr, Namdal? tidl. 1800-tall


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

I 1815 kom paret Nils Nilssen og Anne Kirstine/Kristine Danielsdtr til Andenes. De bodde forskjellige steder i Andøy fram til 1831, da stopper sporene etter dem. Men det viktigste spørsmålet gjelder opphavet deres.Fødselsåret til Anne er ikke kjent, men hun fikk sønnen Nils Andreas på Andenes i 1817, så hun kan være født mellom 1772 og 1797. FT1801 nevner ei ti år gammel jente på Våg i Vevelstad, det er en mulig kandidat.Ifølge sesjonslistene var Nils født mellom 1765 og 1775. Fødestedet oppgis først å være Helgeland, seinere blir det endra til Nommedalen, trolig vil det si Namdalen. Han var tømmermann og 'tjent soldat' ifølge samme kilder, to ganger kalles han også offiser.Klarer noen å identifisere dette paret? Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Andøy, der sønnen til paret har mange etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Glimrende, Kjellaug! Den første og siste linken viser sikkert riktig par, men kan det være ei anna AKD som står i FT1801 for Nesna?Jeg leser bostedet til Nils Nilssen ved vigselen som Dønnes, er du enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest og det stâr Dönnes, Daniel Nilsen som er sponsor er vel kanskje brudens far?Mulig det er en annen AKD i ft, men det kan jo og være en feil her.Kanskje det er liste over utflyttede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Enig i at Daniel Nilssen kan være far til Anne Kirstine. Utflytterlister tror jeg det er smått med på den tida, men militære ruller for Nesna-området kan ha registrert Nils før de dro nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig, det er jo et voldsomt arbeid du har med â skrive bygdeboksâ litt hjelp kan vi vel gi nâr vi har mulighet for det-:)Da skulle dette være en god kandidat for Daniel: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29424038&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Venstre side i kirkeboka: Permanent sidelenke: Lenke Merk deg at mora heter Anne.Og denne for Elen Andersdtr (1. dâp pâ venstre side): Permanent sidelenke: LenkeLenkeParet blir gift 17 april 1774: Lenke Nesten ned pâ venstre side i kirkeboka: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Atter en gang takk! Jeg har allerede vært i kontakt med en etterkommer som jubler oppe på Andenes. Da har jeg for såvidt nok bakover, da starter jakta på Nils og ikke minst andre barn som han og Anne fikk.Bygdebøker, ja, de skriver ikke seg sjøl. Og frivillig hjelp er absolutt nødvendig for å komme i mål til avtalt trykketid med et brukbart produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har ferie enda, sâ jeg kan hjelpe litt til-:)Elen Gurina f. i 1801 (4. kolonne 2. dâp, forstâr ikke dâpsdatoen, men det gjör vel du): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1803 (2. kolonne venstre side, nest siste dâp)Johan Jacob foreldre Nils Nilsen Nordöen og Anne Danielsdtr: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1805 (2. kolonne ca midt pâ)Helena Kristina, foreldre Nils Nilsön Nord Öen og Anne Kristine Danielsdtr: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1807 siste kolonne högre side: Nils Benjamin, foreldre Nils Nilsön Nordöen og Anne Kristine Danielsdtr: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Prövde med foreldresök pâ FS og fikk opp alle disse barna pluss to til:Elen Gurina: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29432571&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJohan jacob: LenkeHelena Kristina: LenkeNils Benjamin: LenkeMargrete Kristina i Ofoten i 1810: LenkeI kirkeboka (1. dâp, venstre side): Permanent sidelenke: Lenke Nils Andreas i Dvergsberg i 1817: LenkeKirkebok (siste kolonne högre side): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan denne Nils Nilsen pâ Dönnes være din? Han er tjener der og kona er ikke med, det stod jo faktisk Dönnes da de döpte Elen Gurine: LenkeHan er 43 âr, dvs han skulle være födt ca 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Namdalen er jo et stort omrâde, Overhalla hörer vel med her?En Nils Nilsen födt i Overhalla i 1760: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29276270&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeNæröy hörer vel og under Namdalen og da er det en annen kandidat her i 1762: LenkeEn annen kandidat herfra i 1764: Lenke1765: LenkeTror ikke Inderöy hörer med til Namdal, men er ikke sikker sâ tar med denne fra 1767:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Nå har jeg sjekka alle opplysningene opp mot databasen min, og ser at de tre eldste i ungeflokken også kom til Andøy. To av dem (jentene) gifta seg og har mange etterkommere, så her oppklarte du mange gåter i løpet av en feriedag!Ja, så fikk du møte den nokså spesielle gotiske handskrifta til presten Hartvig i Andøy. Du leste rett, familien bodde i Været, dvs Andenesværet, i dag kalt Andenes.Det er ikke usannsynlig at du har funnet rett Nils, sjøl om alderen er litt høyere enn jeg hadde regna med. Ut fra sesjonslistene skulle han tidligst være født i 1762. Men han står jo i likhet med Anne Kirstine som gift person uten ektefelle i nærheta, sånn sett de passer godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du arbeider raskere enn jeg klarer å lese! Mitt forrige svar gjaldt Dønnes-Nils, men han kan jo godt være identisk med en av namdølene. Overhalla og Nærøy virker lovende, især det første soknet, som absolutt er Namdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var hyggelig-:)Kikket pâ ft for Overhalla 1801, ingen Nils Nilsen der. Men han kan jo like godt være död som utflyttet. Han er jo den som passer best med alderen til han i ft. Du sâg vel at han var i tjeneste pâ Dönnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Joda, jeg har slukt hver detalj du har kommet med (pluss et krus ettermiddagskaffe). Nå lurer jeg på hvordan jeg skal utnytte de øvrige opplysningene jeg har om Nils. At han var tømmermann, tyder ikke mer på Namdalen enn på Helgeland, derimot er soldat/offiser-opplysninga interessang. Den bakgrunnen må i tid skrive seg fra før 1800, men akkurat nå aner jeg ikke i hvilke kilder jeg må leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ikke ut for at det er stort mer â finne pâ nettet, dertil ser jeg det mangler kirkeböker for Andöy i en periode hvor dette paret kan ha dödd, mener jeg leste et sted at de ble brent? Ikke ser det ut for at det var noen inn- eller utflyttingslister for dette tidsrommet verken i N-Tröndelag eller Nordland.Ingen militære ruller pâ nettet for dette tidsrommet og stedet heller. Han blir nok en vanskelig nött å knekke.Du skrev at det var ströket over Helgeland og skrevet Nommedal, du er sikker pâ at det var en N og ikke en H? Men Aust-Agder er vel litt for langt sör til at det kan være mulig.Jeg fant nemlig en Nils Nilsen f. i Hommedal i 1758: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219120038&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeOg en i 1759:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du har oppklart mer enn halvparten av de uklare punktene i denne saka, og dessuten skaffa meg nok til å knekke resten av nøttene sjøl. Hjertens takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.