Gå til innhold
Arkivverket

[#57313] Eilif Meyer Hess i Bergen


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Jeg søker anene til en av mine svigersønners mor som er: Aud Hess F. i Bergem 1935. Hennes far var Eilif Meyer Hess F.? D.? (hans far var trolig Sigurd F.? D.?) og hennes mor var Svanhild F.? D.?Kan du hjelpe en svigerfar på 83 - så takker og bukker Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg finner den nevnte Sigurd gift i korskirken den 7/11-1901 med Henrikke Agathe. Det stemmer dårlig med Svanhild, så da var nok dette et bomskudd. LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Lars Ove --- takk for dine innlegg, og legg gjerne inne mer hvis du føler for det. I ditt første innlegg har du en lenke som skal vise ekteskap mellom Julius Hess og Brynette Meier inngått i 1866, ...men i lenken finnes ingen Julius og Brynette, ...men derimot ekteskap fra 1816.. er det jeg som ikke kan lese.... ellermvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Lars Ove --- takk for dine innlegg, og legg gjerne inne mer hvis du føler for det. I dit første innlegg har du en lenke som skal vise ekteskap mellom Julius Hess og Brynette Meier inngått i 1866, ...men i lenken finnes ingen Julius og Brynette, ...men derimot ekteskap fra 1816.. er det jeg som ikke kan lese.... ellermvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,om du velger 'brudgom etternavn' og skriver hess, så får du opp alle brudgommene i denne perioden med etternavn Hess, deriblant Julius Hess.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Per J. Nestås: Hvor sikker kan du være på at navnet Svanhild er riktig? Det virker på meg som temmelig sikkert at Sigurd Julius Hess, f. 1875 i Bergen, sønn av Brynette Antonette Hess, f. i Kiel 1836, enke i 1885 etter litograf Moritz Julius Hess, må være den Sigurd Julius Hess som ekter Henrikke Agathe i 1901. (Se lenken i innlegg 3).Her er familien i FT 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f71301&gardpostnr=11934&merk=11934#ovre>LenkeOg her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Hans Mathisen i PorsgrunnDet er nok jeg som har uttrykt meg noe klønete i innlegget,-den nevnte Svahild var gift med Eili Meyer Hess og ikke med Sigurd. .....Nå ser jeg videre at du har Brunette .. eller Brynette... som enke i 1885 etter Moritz Julius Hess .... men jeg har en Brunette Meyer F. 1836 gift i 1866 gift med Julius Hess. Jeg har en Brunette uten ektemann i FT 1900 som bl.a. er mor til Sigurd, Dagmar og Olaf. .... så enkelt skal det ikke være ...hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser ikke at dette er vanskelig.Bunette Meyer gifter seg i 1866 med litograf Julius Hess, begge født i Tyskland.De får mange barn, inkl. Sigurd Julius f. 1875Litograf Julius Hess dør en gang mellom 1875 og 1885?, og Brunette Meyer Hess blir enke.Sigurd Hess gifter seg med Henrikke Agathe i 1901.Spørsmålet mitt blir da: kan dette være riktig familie?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk til alle som har hjulpet meg. Nå har jeg på plass: Julius Moritz Hess F. 1829 i Tyskland D. før 1900, gift 1866 med Brunette Antonette Meier F. 1836 i Tyskland. 6 barn alle født i Bergen: Gyda Fransiska F. 1867, Emma Agnes Thresia F. 1868 gift 1894 med Eugen Vilhelm Syversen Berg født i Fredrikstad i 1864, Harald Bruno F. 1871, Sigurd Julius F. 1875 gift 1901 med Henrikke Agathe Jansen F.1874, Dagmar Fredrikke F. 1876 gift 1906 med Emil Salomoen F. ? og Olav Brynjolf F. 1881 gift 1904 med Gunlaug Marie Nilsen F. i Bergen 1881....Nå trenger jeg hjelp nedover til de generasjoner under de nevnte - HAR du noe ?? Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dersom du med 'generasjoner under de nevnte' mener de nevntes etterkommere, ville det være lettere å hjelpe deg dersom du opplyser hvor de barna som giftet seg etter 1900 bosatte seg. Da vil eventuelle barn kunne letes opp i bostedenes kirkebøker. Hva du allerede måtte vite om etterkommere, bør du opplyse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Hans ...det er ikke mye jeg har ... og det jeg har er nok ikke av beste kvalitet. Julius Moritz Hess hadde 6 barn. 1. Gyda- ingen data 2. Emma og Egen hadde 2 barn: Sigrid og Dagny uten data. Dagny en datter: Anita. 3. Harald Bruno - ingen data. 4. Sigurd gift med Svanhild (Rindal ?) 2 barn: Sigurd F. 1933 - Elverum og Aud F. 1935 - Kråkerøy. Her har jeg de nødvendige data. Eilif har tre søsken: Arne, Åsta og Reidar alle uten data. 5. Dagmar - 2 barn: Ester og Elsa uten data. Dagmar var gift med Emil. 6. Olav gift med Gundlaug 3 barn: Aslaug, Brunjulf og Kirsten alle uten data. Mine øyne - som jo ikke er helt unge - klarer ikke de skannede kirkebøker. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Per: Jeg er selv godt oppe i årene, som man sier, men ser heldigvis rimelig bra. Og jeg hjelper deg gjerne med å finne eventuelle barn av de ekteparene du lister opp. Men først vil jeg gjerne gjenta mitt spørsmål fra innlegg 12: Vet du hvor noen av de opplistede parene, gift omkring og særlig etter år 1900, bosatte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per:I ditt innlegg (13)kommer det fram at Sigurd var gift med Svanhild, noe du tilbakeviste i innlegg 9. Hva er riktig?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Hans og Lars.... Hans: Jeg har ikke flre data om de respektive personer som er nevnt i innlegg 12. Straks jeg får noe at vite legger jeg det ut. :Lars ... jeg er noe skuffet. Fremgikk det av innlegg nr. 1 at Svanhild var gift med Eilif Meyer Hess - du må ikke bry deg om det som står i (). Hilsen Per pjoh-nes@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

PerDet er mulig at du er skuffet, men jeg er forvirret, og da blir det vanskelig å hjelpe.I innlegg 13 lister du opp barna. Nr 4 er Sigurd, og da skriver du at han ble gift med Svanhild.I innlegg 3 finner jeg Sigurd gift med Henrikke.Er ikke dette samme Sigurd du nevner i innlegg 13? Hvem mener du er ektefellen til Sigurd?Eller er det bare en skrivefeil i innlegg 13?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Lars Ove: det er nok hva som står flere steder, bl.a. i innleggene 9 og 10 (ditt eget innlegg) som er rett hva angår hvem Sigurd giftet seg med, nemlig Henrikke Agathe.Til Per: Jeg oppfatter deg fortsatt slik at det er etterslekten til de mange barna til Julius Hess og hans kone Brynette du er ute etter? Om du vennligst kunne bekrefte det? For det er jo mulig jeg kan ha misforstått deg på dette punkt, og da blir det ganske håpløst å kunne hjelpe deg, noe det sikkert er mange her i dette debattforumet som gjerne vil.Vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uansett, - i 1924 bor i hvertfall sjømann Eiliv M. Hess på samme adresse som eiendomsmegler Sigurd Hess , nærmere bestemt i Ole Vigs gt 14 i Bergen.Jeg antar at det er Sigurd f 1875, og at Eiliv M. kan være hans sønn.Sigurd blir gift i nov 1901 med Henrikke Agathe Jansen i KK, Bergen. Jeg antar at deres barn vil kunne finnes i KK for de første årene og siden i JK, da de bor i Sydneskleiven 31 i 1904 og i Nygaardsgt 64 i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eilivs dåp 1903; født 26.3., døpt 6.4. i JK; LenkeAdr i 1903; Hans Tanksgt 10.Fadre: Gift kvinne Anna Jansen, ugift Diddi Berg, bankassistent Olav Thørqvist, Handelsbetjent Haakon Olsen, Renteist Olav Hess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Arnfrid: Er JK Johanneskirken? Jeg lette forgjeves i Korskirken i årene 1901 og 1902 (se ditt innlegg 20)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1911.Vet ikke enda om de fikk flere barn som levde opp.Har heller ikke funnet Svanhilds dåp, men det kan jo bli vanskelig med så få opplysninger...Det opplyses at hun het Rindal, vel og merke med et spørsmålstegn.. Hvor er i tilfelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.