Gå til innhold
Arkivverket

[#57313] Eilif Meyer Hess i Bergen


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

KK er lik Korskirken JK er lik JohanneskirkenSom vi ser ble Eiliv født etter at de var flyttet til Johannkirkens sogn.Kan forøvrig nevne at Sigurd og Henrikke fikk flere barn senere, men som døde som små. Se listen over gravlagt i Bergen til 1911.Vet ikke enda om de fikk flere barn som levde opp.Har heller ikke funnet Svanhilds dåp, men det kan jo bli vanskelig med så få opplysninger...Det opplyses at hun het Rindal, vel og merke med et spørsmålstegn.. Hvor er i tilfelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

glem (25), jeg hadde brukt et tegn som ikke ble godtatt. dermed ble alt tom det tegnet slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per;Rindal finnes både i S&F, M&R og Oppland.Vet du hvor Svanhild skal være født, og omtrent når?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om noen av Sigurd Julius' søsken;Harald Bruno: døde 1905, sanger, ugift, adr Torvet 16, Bergen Julie Sofie (uekte); døde 6 okt 1915 Olaf Brynjulf: døde 21. des 1957, adr Rosenberggt. 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dagmar Fredrikke ble borgerlig gift med Emil Salomon 21. apr 1906.Olaf Brynjulf ble gift Nykirken i med Gudlaug Marie Nilsen 25. sep 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dagmar Fredrikke Salomon f Hess døde 25. des 1964, Adr Engen 52. Hennes mann Emil Salomon døde 1. mar 1964, samme adr.Olaf Brynjulf Hess' kone Gudlaug døde8. feb 1957, Rosenberggaten 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Emma Agnes Theresia, f 1868, ble gift 17. nov 1894 i Domkirken, Bergen, med Eugen Vilhelm Syvertsen Berg, tollassistent fra Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eilivs søsken Arne og Åsta, døde, som nevnt tidligere, som små;Aasta f 29 sept 1906 døde 8. jan 1907, adr Nygaardsgd. 64Arne f 18 jul 1908 døde 7. sep 1908, adr Nygaardsgd. 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg en som trolig er Eilivs bror; Reidar Meyer Hess f 10 okt 1911 d 08 jan 2003, Vestre Gravlund, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Kjære allesammen .... Den først tanke som grep meg da jeg åpnet E-posten 'Drep meg konge men ikke med graut' - hentet ut fra min barnelærdom - men nå ikke med graut men med E-post. Dog stå på. Når jeg får alle brikkene på plass vil alle som ønsker det .. og ber om det via E-post..... få tilsendt ettekommer-rapporten for Julius Moritz Hess. ... De glupeste blandt dere klarer vel også å nøste opp hans og Brunettes aner ??? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at dette er Brunette (Burnette) Meyer f 1827 i Tyskland, sangerinne, jødisk herkomst; LenkeVille du har foreldrene til Julius, Brunette og Henrikke?Har du foreldrene til Svanhild? Rindal er det flere steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Henrikke Agate f 1607 1874, døpt i KK 0208 s.å., Foreldre: Mursvend Marius Martin Jansen og Anne Gurine Johannesen, som ble gift 1872. Andre barn: Johannes Martin f 1876, tvillingne; Anton og Marius f 1878, Marius f 1883.Marius Martin f 15.2.1843 døp i DK 2.4. s.å. Foreldre: Skræddermester Thomas Jansen og Marie Magdelene Brøcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror du må kontakte genealoger med kontakter i Tyskland for å finne Julius og Brunettes aner.Kan ellers nevne at Julius Hess stentrykkeri ble etablert i Bergen i 1860. Fritjof Nansen fikk trykket sine egne postkort hos Julius Hess & Co. i Bergen. (Kilde: 'Steinene taler')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Gurine Johannessen f 6.7.1852, døpt i St Jørgen 25.7. s.å. Foreldre: Inderst Baste Johannessen (Teigland, Haug) og Ragnhilde Knudsdatter (Fana). I 1850 bor familien i rode 10 i Bergen, i 1854 på Laksevågneset i Strudshavn Sogn. De giftet seg i 1850 i KK, Bergen. Begge var f i 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Baste var fra gården Tjelland, Gjerstad sogn, Haus prestegjeld; Foreldre: Johannes Larsson Hauge (Haus) og Brita Monsdatter Småland (Haus).Ragnhild var fra gården Indre Hope, Fana prestegjeld: Foreldre: Knut Gullaksen og Anna Olsdatter Indre Hope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per, fint om du kan gi en tilbakemelding på om det er anene til Henrikke du vil ha.- og om du vil ha hjelp til å finne Svanhilds aner, må vi nok vite hvor hun kom fra...-er det slik at du også ønsker hjelp til å finne etterkommere etter Sigurd Julius' søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Lars Ove .... jeg legger meg flat... jeg har surret med hensyn til Svanhilds ektemenn. Er det mitt hode som er for utgående ? Tør jeg så bekrefte at: Sigurd F. 1875 var gift med Henrikke og at Eiliv (i kirkeboken står Eilif) F 1903 var gift med Svanhild. Jeg arbeider med anene til Svanhild Rindal ? ...hun skal ha sine aner på vestsiden av Oslofjorden ? Lars Ove er flink gutt ! Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Arnfrid - arbeidssom dame - ref. 44 pkt. A -anene til Henrikke er velkommen. Pkt. B - se 45 om Svanhilds aner. Pkt. C - Sigurd F. 1875 har 6 søsken i mine papirer, men jeg har svært lite om etterkommerne. Ref. 39 - anene til Julius og Brunette er av stor interesse ... hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(45) og (46), det ville vært fint om vi andre som leter får vite om Svanhild er funnet, slik jeg kanskje kan oppfatte dine innlegg.Som nevnt tidligere, anene til Julius og Brunette er i Tyskland, slik at du der må be om hjelp fra genealoger som har kontakter der. Det vet jeg kan være vanskelig, men skriv gjerne noe slikt som; 'Ønsker hjelp fra Tyskland-eksperter' og videre vær så konkret som mulig. Vi vet at Burnette / Brunette også hadde en søster eller nær slektning i Oslo i 1865, Rosa Mejer, også hun sangerinne. LenkeKanskje et litt påtrengende spørsmål, men viktig for oss andre; leter du selv i de digitaliserte databasene her på Digitalarkivet? Jeg tenker her på Sigurds søsken, barn, svigerbarn og barnebarn, der en stor del av dem trolig vil være mulig å finne i disse databasene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bladde gjennom KB for Hedrum, Lars Ove, men jeg fant ingen Svanhild der.Per, jeg ser at Auds bror, Sigurd f 1933, lever. Det må vel være mulig å få vite hvor Sigurd og Auds mor, Svanhild, var født og / eller vokste opp, og hvem hennes foreldre var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei allesammen ... jeg kjører ofte - daglig - ut etterkommerrapport for Julius Hess F. 1829. De som ber om det via min E-post (se 17) vil løpende bli orientert. Aud skal besøke sin bror Sigurd på Elverum på lørdag 8. mars - da fyller han 75 år - og jeg har bedt Aud kartlegge familien. Jeg regner med tilbakemelding fra Aud. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.