Gå til innhold
Arkivverket

[#57316] Grenseboerbevis/pass WW2.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det bevart/arkivert ,i så fall finnest der vel foto av store deler av Norges befolkning på den tiden. Og hvor befinner det seg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Her i huset finnes flere grenseboerpass for flere familiemedlemmer fra krigens dager.Nå er det ikke lenger noen å spørre, men jeg mener å ha fått vite at det kun ble levert inn et bilde; det som ble sittende på beviset. 'Kopien' som øvrigheta hadde, var visst uten bilde. Her i bygda var det til lensmannen man måtte for å søke om disse grenseboerbevisene. Men, selvsagt kan jeg huske feil, eller ha misforstått! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Greseboerbeviset var grønt av farge. I allefall her i Vinger og Eidskog. Foto av innehaveren, egen signatur og nødvendige fødselsdata og bopel. Tror faktisk det var gradering etter avstand fra riksgrensa. Fotoet skulle være av ny dato. Lensmannen var utsteder. Husker ikke fra hvilken alder en måtte skaffe seg dette bevis.Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk for svar. Jeg har mine foreldres pass fra krigens dager,men tenkte at kansje 'myndighetenes' sin del var arkivert,og da med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Jeg hadde grenseboerbevis det/de? siste krigsåra. Jeg var sytten år ved krigens slutt. Det var vel de som budde på austsida av Glåma som måtte skaffe seg dette. Her oppi Nord-Østerdalen, og rimeligvis lenger sør var det Glåma som fungerte som grense. Den tyske ”vernemakta” skulle ha kontroll med svensketrafikken. Med passkontroller på alle Glåma-bruer kunne den stoppe mye illegal trafikk mellom øst og vest. Trafikken gikk i noen grad begge veier-.Jeg hadde passet mitt framme ved 50-årsfeiringa etter krigens slutt i 1995, men klarer visst ikke å grave det fram att no-.Spørsmål til Sigbjørn: Hvor budde foreldren dine i krigsårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg er født og oppvokst i Aurskog og kan huske at mine foreldre hadde slike grenseboerbevis. Om jeg husker riktig så måtte de som skulle få utskrevet grenseboerbevis i Aurskog møte opp på Dingsrud fort for å bli avfotografert. Min mor sa at bildet som ble tatt av henne var svært dårlig og så mørkt at det kunne se ut til at hun hadde skjegg. Dette sammen med generell glede etter fredssluttningen gjorde at dokumentet ble brent, Forøvrig ble i tillegg blendingsgardinene også brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Nr 6. Mine foreldre bodde på Øvre Sandsmark i Bakke komune(nå Flekkefjord) V Agder,gården her grenser til Rogaland. Se forøvrig Folketelling 1900,klikk på huset, der er eg født 1941 i søndre stova. Så eg minnest bare glimt av tyskerene på husundersøkelse ; de ville da skyte hunden min som bjeffa og skjelte,også andre små episoder har eg i minnet. Fredsdagen har jeg mere klart for meg,masse oppstyr og greier, gåsa til naboen syntes det ble farlig og tok til vengene og landa utpå Sirdalsvannet.Flagget på skolen skulle opp,men der var ikke flaggstang,noen karer tok i all hast og hogg ei osp som var både kroket og skakk,den sto i mange år. Ellers så kom der til lenge etter krigen var slutt folk fra Oslo for å kjøpe melk her på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg har mine foreldres legitimasjonskort fra 1941. Disse er gule av farge og med dårlige foto. Utstedt av lensmannen. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Min fars GRENZZONEN-BSCHEINIGUNG gjalt Grensesone Vest,og var utstedt av lensmannen 11.06.43.og gav rett til å ferdes i alle poitidistrikter i Grensesone Vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Mine oldeforeldres grenseboerbevis fra Kristiansand er bevart her hos meg. Utsiden er sort og 'hardback'.Laster opp skanning av innsiden om det går.Mvh. Gine.

bilete4348.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.