Gå til innhold
Arkivverket

[#57317] Samuel Olsen Rødland f. Kvinesdal 1807.


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Samuel Olsen Rødland (f.1807) var gårdbruker på Rødland i Kvinesdal. Han var gift med den 15 år eldre Karen Gabrielsdatter Sørhelle (1792+1853). Da Karen Gabrielsdattter døde i 1853 benevnes hun som kone, hvilket vel må tolkes dithen at mannen fortsatt levde. Spørsmålet er hvor det ble av Samuel? Jeg kan ikke finne ham blant døde og heller ikke er det nevnt noen Samuel Olsen ved folketellingen i Kvinesdal i 1865 som måtte passe. Er det noen som sitter på opplysninger om denne karen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Samuel Olsen inngikk et nytt ekteskap i Vanse kirke 19.juni 1859 med Abel Johanne Salvesdatter. Han står oppført som enkemann fra Leknes (Kvinesdal) og er 51,5 år. Merknadsfeltet lengst til høyre bekrefter Karen Gabrielsdatters død i 1853. (Nederst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=960&idx_id=960&uid=ny&idx_side=-288>Lenke )Her har vi ekteparet på Hananger ved FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Iver Mosvold. Nå var jeg virkelig imponert. Hvordan i all verden fant du frem til at Samuel Olsen flyttet til Vanse? Eller kan hende sitter du inne med opplysninger om denne mannen fra før av? Jeg har nå forgjeves lett i kirkeboken for Vanse for å ta rede på når Samuel døde (tidsrommet 1865-1900), men nå er han borte for meg igjen (hvis jeg ikke har oversett noe?) Kan han virkelig ha flyttet ennå en gang? Jeg får undersøke i Lista bygdebok (som omfatter Vanse etter det jeg har forstått). Forøvrig skal du ha hjertelig takk for dine opplysninger, som var av stor verdi for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I dette tilfellet var det liten grunn til å bli imponert, men hurtigheten berodde på noe flaks.1: Muligheten for at enkemannen Samuel inngår nytt ekteskap er svært stor. 2: Muligheten for at dette kan skje i et naboprestegjeld (Bakke, Lyngdal, Vanse etc..) er stor. 3: Et søk på Family search for tiårsperioden omkring 1858 med navnet Samuel Olsen, gir kun 4-5 kandidater. 4: En av disse blir treff. (I en kirkebok der jeg er rimelig godt kjent, og der forbindelsene til Leknes er meget hyppige.)Jeg har hatt PC-fri helg, men tittet i Lista-boka. – Lite om Samuel der.(Abel) Johanne Salvesdatter (NB: Opprinnelig fra Jerdal i Kvinesdal) var enke etter Ole Jonsen Hananger. Ole Jonsen frøs i hjel mellom Farsund og Hananger 10.februar 1853. (Se hele linjen på nr. 10 her: Lenke ). De hadde etterkommere som er omtalt i Listaboka.Listaboka forteller videre at Samuel Olsen (og Abel Johanne Salvesdatter) solgte bruket på Hananger i 1866. Videre skjebne vedr. dette paret er ikke omtalt, men det ville jo ikke vært unaturlig at de begge vendte tilbake til Kvinesdal.En FS-opplysning forteller at Johanna Abel Salvesdatter (18 år) og Ole Johnsen (28 år) inngår ekteskap i Kvinesdal 5.juni 1825. Denne kirkeboka er ikke utlagt på nettet, men jeg tror den finnes på statsarkivet i Kristiansand. Men kanskje man også kan få opplysninger i bygdeboka for Kvinesdal under gårdsomtalen av Jerdal. (Du har sikkert sjekket Rødland/Rydland).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Piro

Her har det vært en lang pause fra min side pga utenlandsopphold, men nå har jeg lett videre med hensyn til når og hvor Samuel Olsen og konen hans, Abel Johanne Salvesdatter døde. Det synes riktig, iallefall for Abel Johanne's vedkommende at hun kom tilbake til Kvinesdal. Hun er registrert som enke og bosatt på Teigeli gård i Kvinesdal da hun døde 1 oktober 1883. (Født på Jerdal i Kvinesdal 1797 står det i kirkeboken, men årstallet er feil, hun var født i 1800). At Abel Johanne var bosatt på Teigeli er neppe noen tilfeldighet, gårdbruker her var farbror til Samuel Olsen, (farens halvbror) Andreas Salemonsen (1806+1887). Samuel derimot kan ikke finnes død i Kvinesdal, ei heller i Vanse, så det store spørsmålet er fortsatt hvor det er blitt av ham. Siden Abel johanne var enke da hun døde, må Samuel være død i tidsrommet 1865-83. Det er mulig de ble med hennes sønn Johannes da denne solgte sin andel av gården Hananger i Vanse i 1866 og flyttet med familien til Mandal i 1867. Jeg finner denne Johannes m/kone og barn som utflyttet fra Vanse til Mandal 15.7.1867, men ingen foreldre er nevnt under utflyttingen. Jeg har sjekket døde i Mandal/Halse, men heller ikke her finner finner jeg Samuel Olsen i tidsrommet 1865-83.Hvor ble det av Samuel, mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.