Gå til innhold
Arkivverket

[#57318] Måsøyfjord/Kjøllefjord/Finnmark. Kirkebøkene brant i 1944.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Er det noen som kan hjelpe meg. Jeg prøver å oppspore folk i Måsøyfjord ved Kjøllefjord i Lebesby kommune i Finnmark.Både navn og mye annet er diffust her.Henny Berntine skal ha blitt født 10/10 1936. Dåp i juni -38, og der står det dato ukjent grunnet tap av kirkeboka under brenningen av Finnmark. (Opplysning fra privateid dåpsattest)Hun skal være født i Mårøyfjord i Lebesby, og foreldrene kalles fisker Nils Henrik Josefsen og Ellen Berthe Kristine Persen.Opplysningene kommer fra kirkeboka står det, og det må da kanskje være en innføring ved konfirmasjonen i Kjøllefjord kirke i 1951. Jeg vet ikke.Kan noen hjelpe meg her, eller fortelle hvor jeg kan finne noe eller lete videre. Jeg kjenner ikke til generasjonene bak dette, for da kunne jeg jo kobla meg opp mot folketellingen 1900.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har forstått det slik at Kirkebøkene ble berget under evakueringen av Finnmark, men noen kan kanskje ha gått tapt. Om vedkommende er født i 1938, kommer man jo ikke uten videre inn i Kirkeboka på grunn av sperrefristen på 80 år. Statsarkivet i Tromsø vil kunne gi opplysninger om hvilke Kirkebøker som er bevart. Man kan også forhøre seg i Lebesby kommune/folkeregisteret/prestekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du skriver både Måsøyfjord og Mårøyfjord, men her er det vel ikke snakk om Måsøy (kommune og øy ikke så veldig langt fra Lebesby), men Mårøyfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Javel, det visste jeg ikke om kirkebøkene. Hun ble født i 1936, men skal være døpt i 1938 og jeg vet det om sperrefristene. Men er det 80 års sperrefrist, jeg har hørt at kirkebøker er 60 år. Men dette stemmer kanskje ikke.Det står Mårøyfjord i Lebesby i dåpsattesten. Så Måsøyfjord er feilskrevet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Har du forsøkt å ta kontakt med menighetskontoret? Det er mulig at de aktuelle kirkebøkene fremdeles ligger der. Om foreldrene var gift burde du kunne finne vielsen. Der er sperretiden kortere og om du finner den får du Hennys bestefedre på kjøpet.Sperrefriten kan være 60, 80 eller 100 år. Det kommer ann på kilden og opplysningene som kilden KAN inneholde. Det er også forskjell pga. tilgjengelighet, så det kan være lengere frister 'på nett enn i bok'. Tilgjengeligheten av dåpsprotokoller kommer nok til å stå på stedet hvil i flere år pga. adopsjonsopplysninger som medfører 100 års sperring. Men fra 2030...Husk også at en på dette forumet må 'vera varsam med å gje ut opplysningar om levande personar'. Mange i Norge er 70 så vær varsom...mvh, Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg vet at det ikke er lov til det, og foreløpig er ingen regler overtrådd.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

En ting er hva som legges ut av personopplysninger, en annen ting er å ta telefonkontakt med kommunen, treffe den rett og ha en hyggelig prat. Begyn med været! Det bor lite folk i Lebesby, og jeg vil anta at det ikke bor noen i Mårøyfjorden i dag. I kommunen har de nok ganske god oversikt over befolkningen, så du kan få opplysninger om hvem du skal ta kontakt med for å få opplysninger. Spør om de vet om noen som 'driver' med slekt, eller om det er noen historieforeninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk alle sammen. Da skal jeg gå videre med det. Men hvis noen kjenner til disse personene, er jeg takknemlig.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.