Gå til innhold
Arkivverket

[#57321] Ole Bertiniussen Gudmestad fra Jæren til USA - hvor ble han av?


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

På vegne av en bekjent forsøker jeg en etterlysning av bror av hans farmor, som i sin tid utvandret til Amerika. Ole Bertiniussen Gudmestad fra Nærbø i Hå herred på Jæren var født 11.feb. 1880. Han finnes registert i FT 1900 sammen med sine foreldre og søsken: LenkeJeg har ikke funnet Ole i emigrasjonslistene fra norske havner. Derimot har jeg funnet ham i Ellis Island Records som passasjer på ss St.Paul fra Southampton, med ankomst New York 10. april 1902. Hans navn er feilskrevet som Ole Gudmistad. Her står han oppført med final destination: Big Timber, Montana. Jeg har funnet ut at dette var et område der mange jærbuer (og andre) hadde store sauefarmer og der norske ungdommer dro for å søke arbeid som gjetere eller klippere.Jeg har også søkt i de amerikanske folketellingene 1910, 1920 og 1930, uten å finne spor av Ole Gudmestad.Ifølge SSDI var det en Peter Gudmestad 1901-1972 med bosted Big Timber Montana, men han kan jo ikke ha vært sønn av Ole.Folk i Gudmestadfamilien på Jæren gjorde et forsøk på å spore ham opp på 1940/50-tallet, men det eneste som kom ut av det søket var at Ole tidligere skulle ha drevet et hotell/overnattingssted i Big Timber.Kan noen hjelpe meg med ytterlige opplysninger om Ole Gudmestad? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Military Records, World War I Draft Registration Cards, 1917-1918, Montana, Park County:Han ser ut til å kalle seg Ole B. Gunderson i Montana i 1918, og oppgir sin mor som nærmeste slektning.

bilete4341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Dette var et viktig funn. Familien har ikke vært klar over at Ole skiftet etternavn i Amerika. Har sett av ulike kilder at mange der borte beholdt Gudmestadnavnet, men altså ikke Ole. Og det er utvilsomt korrekt person du har funnet. Men jeg greier ikke å lese innholdet i det Registration Card som du har kopiert her. Jeg får det ikke stort og skarpt nok på skjermen her.Kan du fortelle meg om dokumentet inneholder nærmere opplysninger om Ole? For meg ser det ut som han er beskrevet som ''laborer'', men det står visst noe mer på samme linje og neste linje. Er der noen henvisning til bosted i Montana.Jeg oppfatter det også slik at dette dokumentet er datert 12. sept 1918. Han var iallefall i live da, men fremgår det av dokumentet om han har vært i krigen eller om det er en generell registrering vi har med å gjøre??Big Timber ligger i Sweet Grass county, mens dokumentet her er stemplet i Livingston i Park county, som ligger rett vest for Sweet Grass. Kan han ha flyttet på seg, eller er det bare den militære enheten som har kontor i Park county??Finnes dette dokumentet tilgjengelig på en åpen nettside, eller er dette på en av mange amerikanske betalingsdatabaser?Takknemlig for dine tilleggskommentarer. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne! Dette er et dokument som viser at han ble innrullert til 1. verdenskrig. Alle menn i 'stridsdyktig' alder ble det. Dokumentet er fra betalingsdatabasen, Ancestry.com. Ble det bedre nå?

bilete4342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Beklager, teksten er for uskarp. Dersom du er i stand til å se etter den informasjon jeg spurte om i forrige innlegg, så hadde det vært kjempefint. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

For meg ser det ut som det står at han jobber i Park, Montana (siste i felt 18). I felt 17 kan det hende at det står 'Barn' (låve?). Det står Labourer i felt 16. I felt 28 står det Brown.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Permanent home adress er Stavanger, Norway (felt 2). Han har ennå ikke blitt amerikansk statsborger, og slik jeg tolker det, så har han heller ikke søkt ennå. (felt 14).- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk Hanne Line. Det var flott å få skjemaet tydelig. Litt overraskende at Ole ikke har søkt om Naturalization etter så mange år i Montana. Det dere begge har gitt meg av opplysninger kan jo tyde på at han har flyttet fra Big Timber i Sweet Grass county til nabocountiet i vest, Park.Neste skritt må vel være å forsøke å finne ham i 1920 Census og evt i 1930 Census. Jeg kan muligens få tilgang til disse fra Ancestry.com på Utvandrersenteret i Stavanger. Men dersom noen som leser dette lykkes å finne Ole B. Gunderson i de amerikanske folketellingene eller i andre kilder der borte, så er jeg takknemlig for hva som kan finnes. Takk for hjelpen til dere begge så langt. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det var virkelig synd at dere har jobbet hele fredagskvelden uten resultat for å finne Ole i folketellingene. Går ut fra at det gjelder både 1920 og 1930? Men hjertelig takk til dere begge likevel. Det kan jo være at navnet hans er blitt feilskrevet i digitaliseringen av FT der borte. Har opplevd tilsvarende i min egen slekt. Men det kan også tenkes at han enten døde før 1920 eller flyttet. Kjenner flere eksempler på at man fra Montana dro nordover til prærien i Canada. Har dere i FT kun søkt i Montana, eller omfatter søkene hele USA? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Pleier å være ganske 'kreativ' når jeg søker. Har søkt på alt tenkelig og utenkelig over hele USA i 1920 og 1930, uten hell. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.