Gå til innhold
Arkivverket

[#57322] Edvard MYHRE, f ca 1843 i Trh, sønn av Johannes Myhre og Rebakka f. Rønning?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Edvard MYHRE skal være født 1843 i Trondhjem. Hans foreldre var Johannes og Rebekka Marie Ivarsdatter Myhre f Rønning.Er det noen som har kjenneskap til denne familien?Finner Rebekka Marie Ivarsdatter Rønning på DIS-treff, f 1810 i Trh., flyttet til Tromsø, der også sønnen Edvard bodde. Samme sted er det opplysninger om at Edvard flyttet til Bergen, men jeg kan ikke finne han der. Hans barnebarn Astrid Myhre f 1895 ble imildertid gift i Bergen med Alfred Strømme.Jeg er interessert i dåpsopplyninger om Edvard, som også bærer mellomnavnet Andreas, samt opplysninger om foreldrenes vielse og herkomst.I 1865 bor Edvard med foreldre og søsken i Grønnegaten, Tromsø. Far Johannes og sønn Edvard er begge tømmermenn. De har også barna Gurine, 19 år, og Johanna, 11 år. Edvard ble forøvrig gift i Tromsø 10. aug 1868 med Mekeline Eline Hansdatter fra Tromsø. I 1875 bor de i Nordre Strandgate, Tromsø. De har barna Rebekka Constanse f 1869, Haakon Julius f 1871 og Georga Nicola f 1874.All hjelp mottas med takk!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er iallefall foreldrene viet Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A17 (1839-1847), Ekteviede 1843, side 334.Permanent sidelenke: Lenke nr 63mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Edvards dåp, nederst Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A16 (1840-1847), Fødte og døpte 1843, side 79 Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Tror det må være Horrig sogn, og det er vel Horg i Støren. Hvis det stemmer er vel Johannes døpt her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Horg i Støren, Ministerialbok nr. 687A03 /2 (1788-1815), Fødte og døpte 1811, side 86-87.Permanent sidelenke: Lenke 1 jan 1811.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen; og da skal vi til Grinde eller Grende, ser jeg.Du må ikke stresse for mye, Kirsti. Nå gjør du jo snart hele jobben for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Takk for begge innleggene Henning. Da antar jeg at dette er din slekt. Det er en venninnes slekt. Jeg har funnet denne rekken: Astrid Henriette MYHRE ♀ født 23. aug 1895, døpt 4. sep 1898 i Tromsø. Hjemmedøpt 9. okt 1895. g. 6. des 1919 i Nykirken, Bergen, med Alfred STRØMME ♂ født 19. jun 1889, døpt 4. aug 1889 i Nykirken, Bergen. Foreldre: Maskinist Elling Ananias Ellingsen Strømme og Martha Olsdatter Aase. Astrid Henriettes foreldre: Haakon Julius Edvardsen MYHRE ♂ født 4. des 1871, døpt 9. jun 1872 i Tromsø, gm Anna Louise Olsdatter FØRDE ♀ uekte født 29. mai 1865, døpt 18. jun 1865 i Førde, S&F, som datter av Ole Eliassen LUNDE og Birthe Maria Larsdatter FØRDE. Vielse: Borgerlig viet 17. apr 1893 i Tromsø. FT 1900; Bosted: Storgaten, Tromsø. Haakon Julius er sjømann. De har også barna Magnus Emil Lie f 1891, Edit Olufine f 1898 og Borghild Marie f 1900. Haakon Julius' foreldre:Edvard Andreas MYHRE ♂ født 28. aug 1843, døpt 12. nov 1843, Domkirken, Trondhjem, gm Mekeline Emilie HANSDATTER ♀ født 11. mai 1845, døpt 21. jul 1845 i Tromsø. Vielse: 10. aug 1868 i Tromsø. FT 1875: Bosted: Nordre Strandgate, Tromsø. De har også barna Rebekka Constanse f 1869 og Georga Nicola f 1874. De eier 1 gris. Edvard er sjøfarende skipstømmermann. Edvard Andreas' foreldre: Johannes Evensen MYHRE ♂ født 1. jan 1811, døpt 4. jan 1811 i Horg, Støren, gm Rebekka Marie Ivarsdatter RØNNING ♀ født ca 1811. Vielse: 2. nov 1843 i Domkirken, Trondhjem. FT 1865: Bosted Grønnegaten, Tromsø. Johannes og sønnen Edvard er begge tømmermenn. Johannes og Rebekka har også barna Gurine, 19 år, og Johanna, 11 år. Mekeline Emilies foreldre:Hans Per OLSEN ♂ Harstad, gm Karen Johanne Michaelsdatter SAMA ♀ Harstad. Vielse: 23. sep 1839 i Trondenes. De har også barna Andreas Martinus f 1839, Klaudine f 1847 og Petrine f 1853. Flyttet til Tromsø mellom 1847 og 1853. Johannes Evensens foreldre: Even Johannesen ♂ Trondhjem, gm Guri Jensdatter Rebekka Maries far: Ivar Olsen ♂ Trondhjem Hans Per OLSENs far: Ole MICHELSEN ♂ Harstad Karen Johanne Michaelsdatters far: Michael Pedersen SAMA ♂, Trondenes Kan du bekrefte denne rekken?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk.Jeg skal legge det inn i anetavlen til min venninne. Hun er barnebarn av Astrid Henriette g Strømme. Da har du og min venninne felles oldeforeldre, altså tre-menninger, hvis jeg har forstått det korrekt.Nei, rekken bakover til de kongelige tror jeg vi holder utenfor.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.