Gå til innhold
Arkivverket

[#57326] Anna Iversdatter SVINDAL f ca 1829 i Lindås, hennes far: Iver Iversen.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

her har jeg behov for litt hjelp;Anna Iversdatter SVINDAL ♀ født ca 1829 i Lindås eller Hosanger gift 13. jul 1849 i Myking, Lindås medOle Amundsen HODNE ♂ født 16. jan 1820, døpt 16. jan 1820 i Lindås. Vielsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1921&idx_id=1921&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Far er oppført som Iver Iversen ved datteren Annas vielse i 1849. Hun er 20 år, altså f ca 1829. Jeg har hittil ikke klart å finne Annas dåp.I 1865 finner jeg disse på Svindal;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Anna er døpt i Hamre. Født 20 sept.1829 på Ytre Eidsnes.Iver Iversen Svindal ble gift 2.gang med Ingeborg Hansdatter Litlås.Mvh Roy O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Kjenner til gården Toft som tilhørte Myking sogn i Lindås. Skal ikke være noen andre gårder i nærheten med det navnet så vidt jeg vet. Alternativ skrivemåte jeg har funnet har vært Tuft.Jeg har Lars Jonsen Ytre Eidsnes og Marita Eriksdatter Bjørge som Anna Larsdatters foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Roy Ove.Når jeg nå går videre så har jeg to blad Ivar Svindal, den ene Ivar Ivarson, far til Anna Ivarsdtr f 1829, og den andre Ivar Magneson, 23 år i 1801, far til Ingeborg Ivarsdtr, gift 1825 med Elling Ivarsen Utlygra. Ivar Ivarson og Ingeborg Ivarsdtr. ser ut til å være søsken, f hhv i 1806 og 1808? Moren deres skulle være en Anna Johannesdatter. Vet du hvor hun kom fra?MvhArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Jeg har ikke notert ned kilder på henne, så jeg antar jeg har mesteparten av det jeg vet om denne familien fra Martin Tofts bok for Myking Sogn og Askild Eknes bøker fra Hosanger. Anna Johannesdatter har jeg oppført som Anna Johannesdatter Vassel(1778-1822) truleg født i Hosanger. Som hennes foreldre har jeg oppført Johannes Larsen Veland(fra Myking) og Ingeborg Nilsdatter Bjørndal(i Hosanger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Igjen, tusen takk,Tror jeg skal gi meg etter en generasjon eller to til.Det er til en anetavle jeg lager til noen venninner (søstre).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner pike Anna Johannesdtr Vassel gift i 1792 med Ole Monsen Essem? Det er vel Eidsheim.Så blir pike Anna Johannesdtr Bjørndal gift i 1805 med Ivar Magnesen Svindal, og det passer jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Litt frå bygdeboka for Lygra og Hundvin sokner, Lygra ytre:Marta Olsdotter vart attgift i 1822 med enkemann korporal Ivar Magneson Svindal (1780-1865) . Dei fekk byksel på bruket til far hans på Svindal i 1838. Ivar Magneson er soneson til Ola Erikson Svindal, kjend som ein av leiarane i strilekrigen i 1765.Elling Ivarson Lygre (1806-1886), neste bruker på Lygra ytre og son til Marta, g. 1825 Ingeborg Ivarsdotter Svindal (1808-1877), dotter til Anna Johannesdotter Vassel og Ivar Magneson Svindal. Ingeborg var såleis verdotter til mor til Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Dette blir etter hvert et villnis, men siden jeg har opphav i flere av de her aktuelle slektene, kan jeg nevne enkelte tilknytninger her som kanskje kan være litt interessante:Ang. (6)-- Marta Eriksd. Bjørge: Hennes mor er fra Greve i Gjerstadsoknet, faren er sønn og nevø av tømmerhandlerbrødrene Magne og Nils Anderssen Bjørge, som bedriver flåtefart mellom Voss og Bergen. Virksomheten med oppkjøp av tømmer på rot med påfølgende hogst og fløting av lokale bønder er for noen år siden beskrevet i sogeheftet for Osterøy. Bjørgebrødrenes foreldre er fra Totland i Hosanger og Toft i Lindås. Erik Bjørge (nr. 20) ætter også på morssiden fra Totland, samt Fjellskålnes og Seim kongsgård.Marita Bjørges mann, Lars Jonsen Ytre Eidsnes (Eikangerboka s. 397) ætter fra Børtveit i Hamre og hans mor (min 4-tipp) er datter av Lars Eilevsen Midtgård, med opphav i lensmannsslektene Mundal/Birkeland + Midtgård (inkl. Hopland). Hans mormor er fra Vassel (nr. 15).Ang. (7): Korporal Ivar Magnesen Svindals mor er Anna Ivarsd. Åsgard. Hun er oldebarn av lensmann Ivar Magnesen Fammestad og Marta Larsd. Seim (søster av Marta Bjørges opphav, Ingeborg Seim på Fjellskålnes).På Vassel (nr. 15 + 16) går slektslinjene bl.a. tilbake til lensmannssslektene Ese og Hanstveit, samt til Fjellskål og nok en gang Totland. (Langt tilbake tyder arv på at Totland-slekten i Hosanger, ikke å forveksle med Totland nær Seim, har et opphav felles med lensmannsslekten på Seim. Dette forutsetter at Ole Amundsen Totland (nr. 7) er svigersønn av Nils Totland.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til dere begge,ja da nærmer vi oss vel mine 6-tipper her også; Erik Olsen Totland (1647-1711) og Marita Jonsdatter Fjellskål (1648-1725).Er dere villig til å gi meg opplysninger omMarta Eriksdtr Bjørge og Lars Johnsen Ytre Eidsnes' foreldre?Magne Olsen Svindal og Anne Ivarsdtr Aasgaards foreldre?Johannes Larsen Veland og Ingeborg Nilsdtr Bjørndals foreldre?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Foreldrene til Marta (mine 3-tipp):Selveier Erik Magnesen Bjørge (1738-1822) g. 1. gang i 1763 m. Anna Halvorsd. Greve (1735-1784). Hun er datter av Halvor Johannessen Nordås, med foreldre fra Skår (ant. ved Greve) og Angelskår (ved Sørfjorden). Hennes mor ætter fra Hauge og Greve.For øvrig ætter også Erik Bjørge fra Midtgård, via Jon Eilevsen Fjellskålnes og faren Eilev Fjellskål. (Jeg har i mange år også nevnt muligheten for at denne slekten kan stamme fra borgermester Holck i Tønsberg via svigersønnen, prost Peder Vemundsen Fjellskål i Sandefjord. En del indisier tilsier dette, men bevist er det ikke.)Foreldrene til Lars Jonsen Ytre Eidsnes:Jon Larssen Ytre Eidsnes (1747-1787) g. 1767 m. Marta Larsd. Midtgård (1742-1810). Hun gifter seg senere med sin svigersønns far, Johannes Olsen Børtveit, dvs. at Martas datter Anne er g.m. Ole Johannessen Børtveit (mine 3-tipp). Jon L. Eidsnes sine foreldre er fra Ytre og Indre Eidsnes, og farfaren fra Børtveit (nevnt som en dyktig bonde) -- av samme slekten som ellers omtales her. Sistnevntes mor på Børtveit er også fra Ytre Eidsnes (samme bruket som senere), med ætt fra lensmann Ytre Eide.Det får greie seg foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Ingeborg Nilsdtr. Bjørndal (1741-1813) g. 1773 med Johannes Larsen Veland var datter av Niels Fusesen Vassel (1714-1751) og Synneva Knudsdtr. Egeland (1703-1791). g. 1738.Niels var sønn av Fuse Sjursen Fjeldskål (1687-1749) g. 1713 Synneva Nilsdtr. Vassel (1689-1750).Fuse var sønn av Sjur Andersen Totland (1664-1730) og Anna Knudsdtr. Fjellskål. (1647-1728) g.1686.Synneva Nilsdtr.var datter av Nils Heliesen Vadzel (1641-1698) og Aasze Iffuersdtr. Esem(1651-1713) g. 1676.Nils var sønn av Helie Gudmundsen Vatzel (1606-1677) og kona Synneva Nilsdtr.Sjur Andersen sønn av Anders Monsen (1641-1678) og Guri Olsdtr. Totland (1645-1689) g. 1663.Guri Olsdtr. datter av Ole Ommundsen Thotland (1593-1670) og kona Inger.Kilde: Hosangerbøkene (med forbehold om feil av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan legge til at (mitt 15-dobbelte opphav!) Ole Amundsen Totlands kone antagelig er datter av Nils Totland, som arver Ole Espeland i Alenfit (stamfaren til Amund-slekten på Seim). Både Johannes Nilssen og Ole Amundsen på Totland har en datter Guri (Nils Totlands kone heter da antagelig det), og Johannes har også en Inger. Derfor er antagelig disse to svogere, og en bror av Johannes og Inger er Jon Nilssen på Espeland, som er voksen i 1612.Ang. Synneva Egeland i første linje i (16), så har jeg ikke funnet noen slik hverken på Eikeland i Hamre eller Ikeland i Alenfit. En gård med dette navnet finnes også på utsiden av Holsnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk til begge to for nye opplysninger.Skal legge inn status i jakten etter hvert.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1. Anna Iversdatter SVINDAL ♀ født 20. sep 1829, døpt 4. okt 1829 i Hamre. gift 13. jul 1849 i Myking, Lindås, med Ole Amundsen HODNE ♂ født 16. jan 1820, døpt 16. jan 1820 i Lindås.Foreldre: 2. Ivar Iversen SVINDAL ♂ døpt 28. sep 1806 i Lindås 3. Anne Larsdatter YTRE EIDSNES ♀ Besteforeldre: 4. Iver Magnesen SVINDAL ♂ født 1780, døpt D. 27de Sønd. p. Trinit. i Lindås 5. Anna Johannesdatter BJØRNDAL ♀ døpt 10. apr 1778 i Hosanger. 6. Lars Jonsen YTRE EIDSNES 7. Marita Eriksdatter BJØRGE Oldeforeldre: 8. Magne Olsen Svindal 9. Anne Ivarsdatter Aasgaard 10. Johannes Larsen Veland 11. Ingeborg Nilsdatter Bjørndal 12. Jon Larssen Ytre Eidsnes 13. Marta Larsd. Midtgård 14. Erik Magnesen Bjørge 15. Anna Halvorsd. Greve Tippoldeforeldre: 16. - 21. ?? 22. Niels Fusesen Vassel 23. Synneva Knudsdtr. Egeland 24. - 31. ?? 2tipp: 32. - 43. ?? 44. Fuse Sjursen Fjeldskål (1687-1749) g. 171345. Synneva Nilsdtr. Vassel46. - 63. ?? 3tipp: 88. Sjur Andersen Totland (1664-1730) og 89. Anna Knudsdtr. Fjellskål. (1647-1728) 90. Nils Heliesen Vadzel (1641-1698) og 91. Aasze Iffuersdtr. Esem(1651-1713) 4tipp: 176. Anders Monsen (1641-1678) og 177. Guri Olsdtr. Totland (1645-1689) 180. Helie Gudmundsen Vatzel (1606-1677) og 181. Synneva Nilsdtr. 5tipp: 354. Ole Ommundsen Thotland (1593-1670) og 355. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

videre så har jeg: 16. Ole Eriksen Svindal og 17. Aasa Helgesdtr. frå Vassel. Da mangler jeg anene bakover for: 9. Anne Ivarsdatter Aasgaard 10. Johannes Larsen Veland 12. Jon Larssen Ytre Eidsnes 13. Marta Larsd. Midtgård 14. Erik Magnesen Bjørge 15. Anna Halvorsd. Greve 16. Ole Eriksen Svindal og 17. Aasa Helgesdtr. frå Vassel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Nr. 17, Aase Helgesdtr Vassel er datter av odelsbonde Helge Nilsen Vashelle på Vassel (1696-1772) g. 1715 Anna Johannesdtr. Hannestvedt (1695-1771).Helge er sønn av nr. 90 og 91 og søster til Synneva nr. 45.Anna var datter av lensm. og odelsbonde Johannes Rasmusen Hanistvedt (1664-1718) g.1687 Gunnela Olsdtr. Nedre Eikanger (1663-1712)Johannes var sønn av lensm. Rasmus Magneson Hanestved (1630-1712) og Brita Nilsdtr. (1635-1707)Gunnela var trolig datter av Olle Larsson Eikanger (1622-1705) og Anne (f.kr. 1623 d. 1695) Dette er trolig sidan neste eigar av bruket fekk skøyte frå Nils (som var sønn av Olle) og Johannes Rasmusen Hanstvet.Rasmus var sønn av sjølveigar Magne Oelsen Hanistuedt (1603-1684) og Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Arild.Har du noen ide om hvor og når Ivar Ellingsen og Marta Olsdatter (foreldrene til Elling Iversen UTLYGRA ♂ født 1806, døpt 1. aug 1806 i Lindås) ble gift? Finner dem ikke i Hamre eller Lindås.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Eg finn året i bygdeboka for Lygra og Hundvin sokner, i hvilket sogn står ikkje. Ivar var først gift med enka på bruket som d. 1803. Ivar var son til Borgny Jonsdotter og Elling Knutson Sletten. Marta var datter av Marta Ivardotter Asgard og Ole Olsen Sæverås men dette veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.